parkeerboet van een privé bedrijf

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: parkeerboet van een privé bedrijf

#16 , 28 jan 2013 10:30

Vertel mij nu eens hoe ik dit op voorhand had moeten regelen? Bevoegde diensten hebben ook maar bepaalde openingsuren.
Logischerwijs kan je toch weten dat als je daar een wagen parkeert ZONDER bewonerskaart (de vervangwagen) dat deze beboet zal worden als er controle gebeurd? Hoe kan je er nu van uitgaan dat een controleur "ruikt" dat dit een vervangwagen is voor iemand die normaal een bewonerskaart heeft?

In uw voorbeeld zorg je er gewoon voor dat uw wagen reglementair geparkeerd staat (desnoods betaal je parkeergeld) tot op het moment dat je de bevoegde diensten terug kan bereiken en weet wat je moet doen. Of is deze logica nu zo moeilijk te volgen? Ik ga volledig akkoord met Franciscus: waarom verontwaardigd zijn als je je zelf niet aan de verkeersregels houdt en zelf een overtreding maakt. Dat deze overtreding door onwetendheid gemaakt is, doet weinig ter zake. Overtreding is overtreding. Je kan uiteraard hopen op begrip, maar verontwaardiging is hier misplaatst.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2
Berichten: 785

#17 , 28 jan 2013 10:40

Als je op Google even intikt "bewonerskaart" en "vervangwagen", weet je meteen waar je aan toe bent. De meeste steden en gemeenten zijn het informaticatijdperk al ingestapt en bieden dergelijke info dan ook aan op hun website. TS had dus niet moeten wachten tot de bevoegde diensten "open" waren om te weten welke stappen hij had moeten ondernemen.

In sommige gemeenten (waaronder Gent) kan je zelf via email melden dag je tijdelijk een vervangwagen hebt zodat ze de bewonerskaart kunnen linken aan de nieuwe nummerplaat voor de duur van de herstelling. Het is dus (in sommige gevallen) niet eens nodig om fysiek naar de gemeente te gaan om het nodige te kunnen doen.

Onwetendheid is geen excuus. Iedereen wordt geacht de wet te kennen (wet in de brede zin, dus ook de gemeentelijke reglementen). De boete/retributie is dan ook terecht in dit geval. U kan enkel hopen dat de bevoegde instanties alsnog begrip opbrengen voor uw situatie en eenmalig de boete/retributie laten vallen. Ze zijn daar niet toe verplicht gezien u zich niet aan de regels heeft gehouden.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”