Fietspad met haaitanden op rondpunt

Turaki
Berichten: 6870

Re: Fietspad met haaitanden op rondpunt

#16 , 22 jan 2013 20:16

Een tip: denk het rood weg, dit heeft geen betekenis.
Straks eens proberen aan de lichten. :mrgreen:
Voor de slechte verstaanders, kleurtjes op de grond hebben geen betekenis, behalve wit. De kleurtjes op borden en lichten hebben wel een betekenis, en hier moet u wel op letten. :roll:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#17 , 24 jan 2013 10:26

Ik ga ervan uit dat ‘haaientanden’ de vertaling is van :
“Art.76.2. Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B 1.(Model niet opgenomen om technische redenen.)“(1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg)

“Art.18.2. Streep gevormd door witte driehoeken. Deze streep wordt aangebracht op de plaatsen waar de bestuurders, indien nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen. Zij wordt enkel aangebracht over de breedte van de rijbaan die deze bestuurders normaal gebruiken. Zij wordt gevormd door driehoeken waarvan de basissen naast elkaar gelegen zijn en waarvan de top gericht is naar de bestuurders die voorrang moeten verlenen. Deze driehoeken zijn ongeveer 0,70 m hoog en hebben een basis van ongeveer 0,50 m. Tussen de zwaartelijnen vanuit voornoemde top moet er een tussenafstand zijn van ongeveer 0,70 m, en deze tussenafstand wordt parallel met de basislijn gemeten overeenkomstig plaat 4 van bijlage 4 tot dit besluit. Die streep moet zodanig aangebracht worden dat de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben, zonder dat hij daarom geïmmobiliseerd wordt op een oversteekplaats voor voetgangers of op een fietspad. Indien evenwel op die plaats overlangse markeringen een fietspad aanduiden, moet zij aangebracht worden vóór deze overlangse markeringen en zo nodig voorbij deze markeringen herhaald worden rekening houdend met hetgeen in vorig lid bepaald is.“(11 OKTOBER 1976. - Ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.).

Het is de bedoeling dat de fietsers zo nodig vóór de witte driehoeken stoppen om voorrang te verlenen aan de weggebruikers er voorbij.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 24 jan 2013 11:08

In Art.18.2 is geen sprake van een verkeersbord. Betekent dit dat haaietanden dan sowieso geldig zijn, ook zonder verkeersbord?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#19 , 24 jan 2013 13:13

Neen, 18.2 komt uit de plaatsingsvoorwaarden. 76.2 uit de wegcode spreekt duidelijk van de verplichting om voorrang te geven ingevolge een verkeersbord B1. Bovendien kan je stellen dat, omdat de fietsers voorrang hebben op het fietspad, het niet nodig is om te stoppen om voorrang te geven, omdat ze geen voorrang dienen te geven.

Ter info nog enkele threads uit het teloor gegane forum van wegcode.be, waarin uitdrukkelijk wordt gesteld dat haaientanden zonder B1 geen betekenis hebben:
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... g-fietspad" onclick="window.open(this.href);return false;?
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... nde-rijweg" onclick="window.open(this.href);return false;?
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... arenhuizen" onclick="window.open(this.href);return false;?

Fo_ns
Berichten: 13

#20 , 30 jan 2013 12:00

Wat u ook ziet, is een doorlopend fietspad, en u moet dus voorrang geven. Ook als er een B1 aan het fietspad staat. Dus u zou in fout zijn.
Hoe zit het met "verkeersTEKENS hebben voorrang op verkeersREGELS" ?
Concreet voorbeeld: http://goo.gl/maps/HWCKY Fietspad heeft haaietanden en een B1 in het gras. Auto's hebben dus voorrang (ook al trekken fietsers daar zich niets van aan)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 30 jan 2013 12:26

Dat zullen ze dan wel geweten hebben de dag dat ze omvergereden worden. :mrgreen:

Turaki
Berichten: 6870

#22 , 30 jan 2013 12:37

Wat u ook ziet, is een doorlopend fietspad, en u moet dus voorrang geven. Ook als er een B1 aan het fietspad staat. Dus u zou in fout zijn.
Hoe zit het met "verkeersTEKENS hebben voorrang op verkeersREGELS" ?
Concreet voorbeeld: http://goo.gl/maps/HWCKY Fietspad heeft haaietanden en een B1 in het gras. Auto's hebben dus voorrang (ook al trekken fietsers daar zich niets van aan)
Markeringen op de grond zijn ook verkeerstekens, dus evenwaardig aan de borden. Voor auto's geldt trouwens enkel een doorlopend fietspad, en voor de rest staat er niets dat betrekking heeft op hen dat hen voorrang zou kunnen geven. Auto's moeten dus wel voorrang geven aan fietsers.
Enkel het feit dat ze de (foutief aangebrachte) signalisatie voor de fietsers kunnen zien, maakt niet dat dit voor hen enige betekenis heeft.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#23 , 30 jan 2013 14:42

Wat u ook ziet, is een doorlopend fietspad, en u moet dus voorrang geven. Ook als er een B1 aan het fietspad staat. Dus u zou in fout zijn.
Hoe zit het met "verkeersTEKENS hebben voorrang op verkeersREGELS" ?
Concreet voorbeeld: http://goo.gl/maps/HWCKY Fietspad heeft haaietanden en een B1 in het gras. Auto's hebben dus voorrang (ook al trekken fietsers daar zich niets van aan)
Markeringen op de grond zijn ook verkeerstekens, dus evenwaardig aan de borden. Voor auto's geldt trouwens enkel een doorlopend fietspad, en voor de rest staat er niets dat betrekking heeft op hen dat hen voorrang zou kunnen geven. Auto's moeten dus wel voorrang geven aan fietsers.
Enkel het feit dat ze de (foutief aangebrachte) signalisatie voor de fietsers kunnen zien, maakt niet dat dit voor hen enige betekenis heeft.
... alleen moeten fietsers ook voorrang geven aan de auto's. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen als daar ooit accidenten van komen.

Turaki
Berichten: 6870

#24 , 30 jan 2013 14:45

Maar zomaar stellen dat auto's voorrang hebben gaat ook te ver...

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#25 , 30 jan 2013 14:47

Ik weet het, maar het is een beetje zoals bij een kruispunt waar al de lichten op rood blijven staan.

lohabra
Berichten: 1015

#26 , 30 jan 2013 16:13

... alleen moeten fietsers ook voorrang geven aan de auto's. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen als daar ooit accidenten van komen.
Ik weet het, maar het is een beetje zoals bij een kruispunt waar al de lichten op rood blijven staan.
Als daar ooit een ongeval van komt, is het dikke miserie. De wegmarkeringen die een fietspad aanduiden, zijn namelijk een verkeersteken. En er is bij mijn weten nergens voorzien dat borden boven wegmarkeringen zouden gaan. Je zit dan met een dubbelzinnige situatie. Volgens mij is de uitspraak dan zeer moeilijk te voorspellen .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Fo_ns
Berichten: 13

#27 , 30 jan 2013 17:22

Markeringen op de grond zijn ook verkeerstekens, dus evenwaardig aan de borden.
Wegmarkeringen zijn verkeerstekens die men aanbrengt op het wegdek om weggedeelten een functie te geven. Wegmarkeringen staan op nummer 4 in de hiërarchie van de verkeerstekens (na bevoegde personen, verkeerslichten en verkeersborden).
Bron: http://www.provant.be/mobiliteit/fietse ... ietser.jsp (vind het wel niet in de echte wegcode terug zo direct)

*edit*
Artikel 60
60.1. De verkeerstekens worden in drie categorieën ingedeeld :
verkeerslichten
verkeersborden
wegmarkeringen

Uitgaande van de hierarchische opsomming...?

Turaki
Berichten: 6870

#28 , 30 jan 2013 19:41

Je slaagt erin om artikel 60 te vinden, maar artikel 6 mis je? Goed, lees dan even mee:
Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels
6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
Deze bepaling geldt noch voor het oranjegeel knipperlicht, noch voor de lichten boven de rijstroken, noch voor de voorrangsborden B22 en B23.
Dit is de enige geldende hiërarchische opsomming, recht uit de wegcode.

Fo_ns
Berichten: 13

#29 , 30 jan 2013 20:13

Wel gevonden, maar er staat niets in over wegmarkeringen (in art 60 wel).

Ik neem aan dat er binnen de "verkeerstekens" ook een bepaalde hiërarchie is? Bv een stopbord dat bij een verkeerslicht staat: licht heeft voorrang op het bord. Het bord geldt enkel wanneer het licht niet (meer) werkt. Zie ook hier
Deze hiërarchie staat ook in art.60, dus logisch gevolg is dat de wegmarkeringen ondergeschikt zijn aan de borden ? Anders zouden borden en markeringen in éénzelfde categorie gezet worden?

Er zijn dan 3 mogelijkheden:
  • 1. Bevoegde personen
    2.1 Lichten
    2.2 Borden
    2.3 Markeringen
    3. Regels
  • 1. Bevoegde personen
    2.1 Lichten
    2.2 Borden en markeringen (gelijkwaardig)
    3. Regels
  • 1. Bevoegde personen
    2.1 Lichten
    2.2 Markeringen
    2.3 Borden
    3. Regels
*edit*
=2178&cHash=dc29d6f9ea68b394e924a98430e9a77f]Website van de politiezone VLAS bevestigt dit
Politie Mechelen ook

Turaki
Berichten: 6870

#30 , 30 jan 2013 20:27

Het door u aangehaalde artikel 60 verdeelt de verkeerstekens in 3 categorieën, nl de lichten, de borden, en de markeringen. Dit wordt hier gedaan omdat het ook 3 verschillende, doch gelijkwaardige tekens zijn. In artikel 6 (dat de hiërarchie bepaalt) wordt, betreffende de verkeerstekens, enkel bepaalt dat verkeerslichten boven voorrangsborden gaan. Voor de rest zijn alle verkeerstekens (dus zowel lichten, borden, als markeringen) gelijk.

Dus uw 3 mogelijkheden zijn allen fout. de juiste rangorde is:
1. Bevoegde personen
2. Verkeerstekens
3. Verkeersregels

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”