Agenten bij alcoholcontrole

sunreezer
Topic Starter
Berichten: 18

Agenten bij alcoholcontrole

#1 , 21 jan 2013 09:14

Vrijdagavond kwam ik van een nieuwjaarsdrink en ik had voor de (lichte) maaltijd wat te veel champagne gedronken.
Tijdens de terugrit kwam ik (uiteraard) totaal onverwacht een alcoholcontrole tegen en blijkbaar was mijn alcoholgehalte zodanig hoog dat
mijn rijbewijs meteen werd ingetrokken.

Ik heb toen snel een tweede keer geblazen en mijn alcoholgehalte was meteen al enkele tienden later. De agenten waren wel enorm gehaast want om 00u waren ze weg en lieten ze me daar alleen staan, ik moest wachten op de personen die me kwamen ophalen.

Nu vraag ik me af of ik geen recht had op een half uur wachttijd? Want aangezien mijn alcoholgehalte na 5 minuten al verlaagd was vroeg ik me af of dit na een half uur dan nog niet meer gedaald zou zijn zodanig dat ik er zou vanaf gekomen zijn met een minnelijke schikking?

Kan ik hier nu nog niets aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 21 jan 2013 10:38

Van belang is het koninklijk besluit van 21 april 2007 betreffende de ademtesttoestellen en de ademanalysetoestellen.

Art. 23 zegt: De personen die een ademtest moeten ondergaan mogen een wachttijd vragen van 15 minuten. Indien de ademanalyse opgelegd wordt zonder voorafgaande ademtest, mogen de personen die een ademanalyse moeten ondergaan een wachttijd vragen van 15 minuten.
Op basis van dit artikel kan u dus ENKEL een wachttijd van 15 minuten vragen alvorens u de eerste keer blaast, hetzij voor de ademtest (Safe/Alarm/Positief), hetzij voor de ademanalyse (promille).

Indien u eerst een ademtest aflegde, en u dient vervolgens een ademanalyse af te leggen, hebt u dit recht volgens de letter van de wet niet.

Nadat de inspecteur u het resultaat van de ademanalyse luidop voorlas, diende hij u te vertellen dat u het recht had om een tweede analyse te vragen en eventueel zelfs om een derde indien de twee resultaten meer verschilden dan voorgeschreven (art. 26).

Er staat echter nergens in de wet vermeld dat u recht hebt op een nieuwe wachttijd van 15 minuten, wanneer u om een tweede analyse verzoekt.

Hoe lang werd uw rijbewijs ingetrokken?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 21 jan 2013 10:49

Lees wel μgr/l in plaats van promille. Promille wordt vastgesteld na bloedafname, niet na ademanalyse.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

sunreezer
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 21 jan 2013 11:10

Het werd 15 dagen ingetrokken, ik mag me dus gaan verantwoorden bij de politierechter binnen enkele maanden.
Jammerlijk en dom voorval, dat een mens komende van een personeelsfeest zich toch nog zo laat vangen.

Veebee
Berichten: 565

#5 , 21 jan 2013 12:33

En vooral ook omdat er op grote schaal over bericht werd dat er strenge controles gingen zijn nav de jaarlijkse personeelsrecepties ...

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 21 jan 2013 13:34

U zal dan toch 0,65 Ugr/L meestal de drempel voor OIRB

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jan 2013 11:47

En vooral ook omdat er op grote schaal over bericht werd dat er strenge controles gingen zijn nav de jaarlijkse personeelsrecepties ...
Vandaar dat onze "nieuwjaarsreceptie" in de vorm van een ontbijt met champagne is. Tegen dat iedereen naar huis moet, zou het dus geen probleem meer mogen zijn om te moeten blazen (tenzij je het echt uitgehangen hebt, natuurlijk).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”