aanmanig betalen parkeerboete

compulo
Topic Starter
Berichten: 31

aanmanig betalen parkeerboete

#1 , 18 jan 2013 21:09

Hallo,

In april 2012 kreeg ik een retributie ( blauwe schijf niet geplaatst ) onder mijn ruitenwisser van 30 euro in Brugge .

Niet betaald, doch een week geleden ( dus 9 maanden later ) sturen ze mij alsnog een aanmaning om deze boete te betalen !

Mijn vraag : kan dit nog zoveel maanden later ? :shock:

groeten
Laatst gewijzigd door compulo op 19 jan 2013 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 18 jan 2013 21:18

Retributie zal u bedoelen.
Ja dat kan en invorderen met een dwangbevel kan ook. Dan hebt u de aanmaningskosten en deurwaarderskosten er nog bij.
Opletten een dwangbevel uitgeschreven door een gemeenteontvanger = aan een uitvoerbaar vonnis.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 20 jan 2013 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 jan 2013 09:12

“Art.29...§ 2. De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro. Het in voormelde reglementen omschreven parkeren met beperkte parkeertijd, betalend parkeren en parkeren op plaatsen voorbehouden aan houders van een gemeentelijke parkeerkaart worden niet strafrechtelijk bestraft, behoudens het halfmaandelijks beurtelings parkeren, de beperking van het langdurig parkeren, en bedrog met de parkeerschijf. Het niet meer strafrechtelijk bestrafte parkeren bedoeld in het tweede lid kan, tot een datum bepaald door de Koning, door de agenten van politie worden vastgesteld met het oog op de vestiging van een parkeerretributie of -belasting, verschuldigd krachtens de wet van 22 februari 1965 waarbij aan de gemeenten wordt toegestaan parkeergeld op motorrijtuigen in te voeren.“(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

‘kreeg ik een parkeerboete ( blauwe schijf niet geplaatst )’

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(Burgerlijk Wetboek).
Ik ga ervan uit dat het een parkeerretributie of -belastingretributie betreft,zodat niet art.93 Strafwetboek maar wel art.2262bis Burgerlijk Wetboek van toepassing is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”