In beslagname onverzekerd voertuig

Surprised
Topic Starter
Berichten: 6

In beslagname onverzekerd voertuig

#1 , 15 jan 2013 20:44

Hallo,

Ik heb even enkele vraagjes, ik ga eerst de situatie zo eerlijk en duidelijk mogelijk proberen uit te leggen

Vandaag kreeg ik bezoek van de politie omdat mijn voertuig geregistreerd was door een camera (en er is naar boven gekomen dat het voertuig niet verzekerd was). Ik erken de fout want het was effectief zo (dus draag ik ook de gevolgen zonder discussie).

Ik ben door de verzekering geschorst geweest wegens niet betaling (zat zwaar in de financiële problemen - is geen excuus enkel een verklaring) resultaat is natuurlijk dat ik moeilijk nog een verzekering zal kunnen krijgen bij een andere maatschappij.

De agenten hebben mij uitgelegd dat ik twee opties heb
1) zijnde binnen de 30 dagen alles in orde brengen (als er een maatschappij mij wilt) - indien dit niet binnen de vooropgestelde termijn lukt, zal hij verbeurd verklaard worden + aantonen dat de kosten betaald zijn

2) afstand doen van de wagen - en deze laten verkopen door de garage die thevens de auto weggesleept heeft (om zo de kosten te dekken)

Ik ben mij bewust van het feit dat ik een zeer zware overtreding begaan heb, en dus bijgevolg voor de RB zal moeten verschijnen. Dit gebeurt hoe dan ook, eender voor welke optie ik kies

Heeft er iemand hier ervaring mee? of gehoord van wat de te nemen stappen zijn?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 15 jan 2013 23:36

Wat heeft de politie met de wagen gedaan?
In beslag genomen of beslag ter plaatse.
Staat de wagen nog op de openbare weg?
1) is procedure
2) niet correct bij afstand wordt de wagen overgedragen aan Domeinen en die verkopen om de x maanden alle in beslag genomen voorwerpen waarvan afstand is gedaan of die door de rechtbank zijn verbeurd verklaard.

In het kort :
Het rijden ZONDER verzekering is een van de zwaarste inbreuken in de verkeerswetgeving.
Dus een 'zeer' zware boete met een rijverbod zal het gevolg zijn.
Gelet op cameraregistratie .... ook nog een overtreding erbij.

Surprised
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 16 jan 2013 01:20

De wagen is weggesleept door een garagist thuis / in beslag genomen dus

Reclame

Surprised
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 16 jan 2013 01:23

Betreffende punt 2 dat is hetgeen ze verteld hebben, dat ik die vrijwillig kan laten verkopen om zo de takelkosten en stalkosten te betalen

Surprised
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 16 jan 2013 02:15

Het is ook mijn eerste overtreding

Jef 007
Berichten: 737

#6 , 16 jan 2013 11:34

eerste ovetreding??????
dus daags voor dat ze u "gepakt" hebben, dan had ge uw verzekering nog??

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 16 jan 2013 14:59

U zegt dat u financiële problemen had.

Zit u misschien in collectieve schuldenregeling of heeft u een beperkt inkomen? Want dan komt u in aanmerking voor pro deo bijstand van een advocaat: http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... oor+wie%3F" onclick="window.open(this.href);return false;
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Surprised
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 16 jan 2013 15:32

Mijn excuses ik heb mij verkeerd uitgedrukt

met eerste overtreding wou ik zeggen dat ik nog nooit eerder staande ben gehouden voor rijden onder invloed etcetera (veranderd niets aan mijn fout natuurlijk)

Ik ben momenteel werkloos, en we zitten met een redelijk hoge afbetaling van ons huis (nogmaals geen excuus enkel een verklaring) - ik heb ondertussen al contact opgenomen met zowel da garagist (die hem weggesleept heeft) als de lokale politie contact gehad heb, omdat ik (tegen mijn eigen verwondering in) een verzekeringsfirma gevonden heb die bereid is mij in hun rangen op te nemen (mits minstens 1j premie ineens betalen)

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 16 jan 2013 15:33

U hebt een document gekregen en een ondertekend.
Wat staat daar op?
U hebt ( in principe) geen uitstaans met de takelfirma.

Het is het parket dat beslist tot vervolging.
Met uw nieuwe verzekering kan u het voertuig terug vrij krijgen.
Politie zal een document meegeven dat voertuig is vrijgegeven en kan opgehaald worden bij garage.
(dit mogelijk wel mits betaling van de takelkosten - op die wijze moet het parket geen kosten vorderen voor de rechtbank en kan mogelijk een minnelijke regeling nog in aanmerking komen)
De rekening komt later.

Surprised
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 16 jan 2013 15:42

hartelijk dank voor de informatie over eventueel een pro deo advocaat, maar aangezien ik momenteel samenwonend ben, kom ik na raadpleging van de link die u doorstuurde niet in aanmerking aangezien ons gezamenlijk n kwestie dat het tot inkomen te hoog ligt

heb eveneens vernomen van de agenten dat het tot 1j kan duren eer de zaak in kwestie voorkomt voor de rb (in aalst)

@ franciscus op het document staat enkel mijn verklaring, PV volgt

maar als ik kan aantonen dat ik al met de zaak bezig ben, kan dat mss van invloed zijn op de uitspraak van de hoogte van de boete (mss ijdele hoop) maar ik moet het zowiezo binnen de maand geregeld krijgen

de agent in kwestie zelf was aangenaam verrast dat ik op de korte tijd al zoveel gedaan heb, en heeft bevestigd dat het zowiezo geen kwaad kan van te bellen naar de garage waar de auto momenteel staat (om te informeren naar de exacte takelkosten ed - kwestie van dat ik kan inschatten hoeveel er in totaal nodig is

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 16 jan 2013 16:09

Takelkosten zijn gerechtskosten en gezien de dwingende omzendbrief van college van procureurs - generaal moet de politie dat kunnen zeggen.
Evenzo de stallingskosten.
De tarieven zijn zo wie zo per parket vastgelegd en de takelbedrijven die door de politie zijn bindend voor de takelbedrijven.
Dus takelkosten en stallingskosten per dag vanaf dag X.

En zoals ik heb geschreven u hebt een document onderschreven inzake het takelen ( daar krijgt u normaal een kopie ban)
U hebt een document onderschreven met de richtlijnen parket inzake het niet verzekerd voeren.
U hebt een verklaring afgelegd en een een copie van uw verhoorblad gekregen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”