Parkeren voor parking

Kilhuch
Topic Starter
Berichten: 7

Parkeren voor parking

#1 , 13 jan 2013 22:03

Ik had eigenlijk graag even advies gehad over de volgende situatie:

Sinds enige tijd woon ik in een appartement waarbij een aantal appartementen achter het gebouw een garage hebben en een aantal appartementen een parkeerplaats voor het gebouw aan de straatkant. Zelf heb ik een parkeerplaats voor het gebouw. Ik heb hier echter regelmatig het probleem dat de toegang versperd is omdat wagens zich ervoor parkeren. Het is namelijk zo dat je tussen parking en straat: een voetpad, fietspad en "parkeerstrook" (een strook die met volle witte lijn is gescheiden van de rijbaan) hebt.

Meestal parkeren zich mensen zich daar even voor kinderen te gaan afhalen van school of brief in postbus te gaan steken en hier heb ik eigenlijk geen problemen mee want die zijn toch binnen de kortste keren weg altijd. Er staan echter ook regelmatig auto's van mensen die naar een horeca-gelegenheid gaan, zelfs vaak vlak ervoor. Ik heb al eens advies gevraagd en dan was antwoord: doe een aanvraag van witte-gele lijnen of bellen als er iemand voorstaat. Ik wil echter geen escalatie en ben dus ook al gaan vragen van er aandacht voor te hebben, wordt wel niet steeds evengoed aanvaardt.

Mogen zich daar wagens parkeren voor een parking, zelfs in aanwezigheid van die 'strook'?
Kan ik iets doen aan deze situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 13 jan 2013 22:13

Op de openbare weg is er een rijbaan en naast de rijbaan een volle witte lijn rand van de rijbaan en dan nog een strook parkeerruimte dan vermoedelijk iets verhoogt fietspad en trottoir.
Dan vrees ik dat uw parkeerplaats voor niet zo zal ingevuld zijn op de plannen van de gemeente maar eerder een illegaal omgevormde voortuin.
Post eens een foto link naar de plaats?
Volgens mij parkeert men legaal in een in de wegcode voorziene parkeerstrook.

Kilhuch
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 13 jan 2013 22:29

https://picasaweb.google.com/1142418939 ... anuari2013" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Fore
Berichten: 1298

#4 , 13 jan 2013 22:35

link doet het niet (hier toch niet)
Laatst gewijzigd door Fore op 13 jan 2013 22:37, 2 keer totaal gewijzigd.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Kilhuch
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 13 jan 2013 22:36

Sorry, zou nu moeten werken

Ah heb nog even iets nagekeken want heb dit appartement enkele jaren geleden gekocht en toen heb ik dit laten nakijken en op initieel bouwplan staan deze plaatsen aangeduid als parkeerplaats, de trap is voor de parkeerplaats van mijn buur wel gewijzigd op het bouwplan. In de akte van de residentie staat deze plaatsen ook benoemd als parking met een relatief aandeel van de mede-eigendom. Misschien moet ik dit dan ergens opnieuw bijstellen of dit dan nog kans maakt om alsnog voortuin te zijn, zou ik vervelend vinden.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 14 jan 2013 01:26

Art. 25 Parkeerverbod .
3° vóór de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar
op die inrij is aangebracht;


Indien u gerechtigd bent als eigenaar , gebruik te maken van deze parkeerplaats , volstaat het reproductie van uw nummerplaat aan te brengen.
Dit moet wel uw eigen privé parkeerplaats zijn , en niet gemeenschappelijk .
Door het aanbrengen van nummerplaat mag namelijk NIEMAND anders meer van die plaats gebruik maken , zonder in overtreding te zijn .
Dat er een parkeerzone op de openbare weg aanwezig is , doet niet ter zake . ( maar kan wel gesignaleerd worden aan de wegbeheerder , wegbeheerder niet verplicht daar op in te gaan , gezien dwingend karakter van Art. 25.3)
Indien geen inschrijvingsteken aanwezig , mag men daar parkeren in de parkeerzone .
( en nu maar afwachten wat inazuma hiervan vindt ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Lightning

#7 , 14 jan 2013 08:05

Art. 25 Parkeerverbod .
3° vóór de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar
op die inrij is aangebracht;


Indien geen inschrijvingsteken aanwezig , mag men daar parkeren in de parkeerzone .
Indien we het hier over een inrij hebben (moeilijk te beoordelen op basis van de informatie en de foto's die we gekregen hebben) is dit een foute interpretatie van artikel 25.3 van de wegcode.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 14 jan 2013 08:16

( en nu maar afwachten wat inazuma hiervan vindt ) .
Wil ik ook wel eens zien. 25.3 is namelijk geldend voor iedereen, en de afwezigheid van een kentekenplaat wil zeggen dat niemand ervoor kan staan, ook niet de eigenaar (of andere gerechtigde gebruiker). Dus waarom men bij afwezigheid van een kenteken daar opeens mag parkeren, is mij niet echt duidelijk.

Kingfisher
Berichten: 483

#9 , 14 jan 2013 10:45

Hmmm misschien contact opnemen met de gemeente: die parkeerstrook is fout aangebracht: daar waar de inrit is, zou de parkeerstrook moeten onderbroken zijn.

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 14 jan 2013 11:13

Het is niet altijd zo kan perfect zijn dat in het BPA of verkaveling duidelijk staat dat het een voortuin moet zijn.
Dat de parkeerstrook wettelijk is aangebracht en men dus terug een voortuin moet aanleggen.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 14 jan 2013 12:02

Hmmm misschien contact opnemen met de gemeente: die parkeerstrook is fout aangebracht: daar waar de inrit is, zou de parkeerstrook moeten onderbroken zijn.
Nergens staat dat deze onderbroken moet zijn. Alleen op die plaats mag men niet parkeren volgens 25.3. Enige dat de wegcode hierover zegt is dat deze strook voorbehouden is voor parkeren, maar indien andere bepalingen het parkeren verbieden (bijvoorbeeld 20m voor verkeersbord), mag je daar niet parkeren.

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 14 jan 2013 12:05

Het is niet altijd zo kan perfect zijn dat in het BPA of verkaveling duidelijk staat dat het een voortuin moet zijn.
Dat de parkeerstrook wettelijk is aangebracht en men dus terug een voortuin moet aanleggen.
Of de parkeerplaats wettelijk is of niet, maakt op dat moment niet uit. De gewone weggebruiker kan niet weten welke voortuinparkeerplaatsen vergund zijn of niet, en moet er dus vanuit gaan dat dit wel het geval is.
Enige discussie kan gaan over de term "inrij". Is een voortuinparking een inrij of niet?

freelance
Berichten: 2615

#13 , 14 jan 2013 14:16

Het is niet altijd zo kan perfect zijn dat in het BPA of verkaveling duidelijk staat dat het een voortuin moet zijn.
Dat de parkeerstrook wettelijk is aangebracht en men dus terug een voortuin moet aanleggen.
Of de parkeerplaats wettelijk is of niet, maakt op dat moment niet uit. De gewone weggebruiker kan niet weten welke voortuinparkeerplaatsen vergund zijn of niet, en moet er dus vanuit gaan dat dit wel het geval is.
Enige discussie kan gaan over de term "inrij". Is een voortuinparking een inrij of niet?
Om eventjes de "methode inazuma " te gebruiken :
Quote :"de gewone weggebruiker kan niet weten ......en moet er dus van uit gaan dat dit WEL het geval is " .
Waarom mag de weggebruiker er niet van uitgaan dat dit NIET het geval is ?

Ik geef toe dat mijn interpretatie van 25.3 niet klopt in die zin : " Indien geen inschrijvingsteken aanwezig , mag men daar parkeren in de parkeerzone ."
Indien een duidelijke OPRIJ ( en eventuele garagepoort ) , en GEEN kentekenplaat , mag daar idd. niemand staan .

In veel gevalllen is het echter niet duidelijk of een bepaalde voortuinstrook al of niet een inrij is .
Veel bewoners met een voortuin , wensen deze niet meer te onderhouden als groenstrook ( teveel werk ) ; en vormen deze strook om tot bvb. een grindvlakte .Waar dan al dan niet een auto kan op parkeren - soms alleen een reserveplaats voor familiebezoek .
Wil dit dan automatisch zeggen dat dit een INRIJ wordt ?
Hoe moet de weggebruiker dit weten , als niet duidelijk aangegeven dat het een inrij is ?

Geval TS :
In de akte van de residentie staat deze plaatsen ook benoemd als parking met een relatief aandeel van de mede-eigendom. .
Het gaat hier dus duidelijk niet om een voortuin in groenzone .
Evenwel is de situatie ook niet duidelijk of dit een inrij /parkeerplaats is .( tenminste voor de onwetende weggebruikers ).
Volgens mij volstaat het om de nummerplaten van de verschillende gerechtigde eigenaars aan te brengen om te kunnen spreken van Art. 25.3. ( en 25.5)

er is nl. ook nog Art. 25.5
5° op elk plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen
zou verhinderen;
Maar dan moeten deze parkeerplaatsen ook duidelijk kenbaar gemaakt worden .


Aangezien noch het één noch het ander hier het geval is ( parkeerplaats / aanbrengen kentekenplaat ) kan de wegbeheerder dit ook niet weten , en is de parkeerstrook op de openbare weg doorlopend aangegeven.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

WP002
Berichten: 1479

#14 , 16 jan 2013 11:39

Wij hebben ooit een analoog geval gehad; de wegbeheerder heeft op eenvoudig verzoek een deel van de parkeerstrook gearceerd. Daarna is er denk ik geen discussie meer mogelijk. Wat zeker geen kwaad kan is met een bord of sticker duidelijk aan te geven dat het om een parking gaat.

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 16 jan 2013 14:12

Wij hebben ooit een analoog geval gehad; de wegbeheerder heeft op eenvoudig verzoek een deel van de parkeerstrook gearceerd. Daarna is er denk ik geen discussie meer mogelijk.
Dan wordt het een verdrijvingsvlak waarover u niet mag rijden, ook niet om uw parkeerplaats te bereiken.
77.4. Verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken mogen op de grond worden aangebracht door witte evenwijdige schuine strepen.

De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen.
Ook niet erg praktisch
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”