Alcoholintoxicatie

Alan11
Topic Starter
Berichten: 2

Alcoholintoxicatie

#1 , 12 jan 2013 17:07

Beste forumleden,

Enkele dagen terug heb ik een positieve ademanalyse afgelegd. Hieronder het verhaal:

Ik heb bij de eerste ademtest "P" geblazen. Vervolgens heb ik op het tweede toestel 0,66mg UAL geblazen. Toen werd me gezegd dat ik nog 'n tweede keer mocht blazen. Het resultaat was 0,59mg UAL. Omdat het verschil tussen de eerste meting en de tweede meting te groot was, mocht ik een derde keer blazen. Resultaat: 0,53mg UAL.

Volgens de agenten was het verschil tussen ademtest 2 (0,59mg UAL) en ademtest 3 (0,53mg UAL) ook te groot. Hierna heeft men beslist om een dokter op te bellen en een bloedproef af te nemen. Van deze proef heb ik nog geen resultaat. Men heeft me wel gezegd dat het laagste resultaat "telt".

Vervolgens werd m'n rijbewijs voor 6u ingetrokken. De agent zei me dat ik waarschijnlijk een minnelijke schikking van 550 EUR zal moeten betalen.

Mijn vraag: De kosten van de bloedproef, worden deze bij de minnelijke schikking toegevoegd? Of zal ik, om de kosten van de bloedproef door de staat te laten recupereren, toch naar de politierechtbank worden doorverwezen?

Ik heb ooit eens gehoord dat bij een bloedproef, ongeacht het resultaat, men steeds naar de politierechtbank moet omdat de staat enkel zo de kosten ervan kan recuperen van de geverbaliseerde?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 12 jan 2013 17:20

Aangaande het verschil in de meetresultaten:


Artikel 59

§ 1. De officieren van gerechtelijke politie die hulpofficier zijn van de procureur des Konings, het personeel van het operationeel kader van de federale en lokale politie kunnen een ademtest opleggen die erin bestaat te blazen in een toestel dat het niveau van de alcoholopname in de uitgeademde alveolaire lucht aangeeft:

1° aan de vermoedelijke dader van een verkeersongeval of aan ieder die het mede heeft kunnen veroorzaken, zelfs indien hij het slachtoffer ervan is;

2° aan ieder die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

3° aan ieder die op het punt staat om op een openbare plaats een voertuig of een rijdier te besturen of op het punt staat een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing.

§ 2. De overheidsagenten bedoeld in § 1 kunnen in dezelfde omstandigheden, zonder voorafgaande ademtest, een ademanalyse opleggen, die erin bestaat te blazen in een toestel dat de alcoholconcentratie in de uitgeademde alveolaire lucht meet.

§ 3. Op verzoek van de in § 1, 1° en 2°, bedoelde personen aan wie een ademanalyse werd opgelegd, wordt onmiddellijk een tweede analyse uitgevoerd en, indien het verschil tussen deze twee resultaten meer bedraagt dan de door de Koning bepaalde nauwkeurigheidsvoorschriften, een derde analyse.

Indien het eventuele verschil tussen twee van deze resultaten niet meer bedraagt dan de hierboven bepaalde nauwkeurigheidsvoorschriften, wordt het laagste resultaat in aanmerking genomen.

Indien het verschil groter is, wordt de ademanalyse als niet uitgevoerd beschouwd.



Aangaande de bloedproef:


Artikel 63

§ 1. De in artikel 59, § 1 bedoelde overheidspersonen laten de in 1° en 2° van die paragraaf bedoelde personen, een bloedproef ondergaan door een daartoe opgevorderde geneesheer :

1° in het geval de ademtest een alcoholgehalte van ten minste 0,22 milligram aangeeft per liter uitgeademde alveolaire lucht en een ademanalyse niet uitgevoerd kan worden;

2° in het geval noch de ademtest noch de ademanalyse uitgevoerd konden worden en betrokkene duidelijke tekenen van alcoholopname vertoont of zich blijkbaar bevindt in de toestand bedoeld in artikel 35;

3° in het geval noch de ademtest noch de ademanalyse uitgevoerd konden worden bij de personen bedoeld in artikel 59, § 1, 1°, en het onmogelijk is na te gaan of er tekenen van alcoholopname zijn;

4° indien de speekseltest minstens één van de stoffen detecteert bedoeld in artikel 37bis, § 1, 1° in een gehalte dat gelijk is aan of hoger dan het gehalte bepaald in de tabel van artikel 61bis, § 2, 2°, en een speekselanalyse niet uitgevoerd kan worden;

5° in het geval noch een speekseltest noch een speekselanalyse kon worden uitgevoerd.

§ 2. In het geval van § 1, 4° en 5° van dit artikel bestaat de bloedanalyse uit een kwantitatieve bepaling op plasma door middel van gas- of vloeistofchromatografie-massaspectometrie met gebruik van gedeutereerde interne standaarden voor een of meerdere van de navolgende stoffen; onder het overeenstemmende gehalte wordt de analyse niet in aanmerking genomen.

§ 3. De in 59, § 1 bedoelde overheidspersonen moeten op verzoek van de personen bedoeld in 1° en 2° van dezelfde paragraaf, en bij wijze van tegenexpertise, deze personen een bloedproef laten ondergaan door een daartoe opgevorderde geneesheer indien de ademanalyse, bekomen na toepassing van artikel 59, § 3, een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet.

§ 4. De kosten van het nemen van het bloedstaal en van de bloedanalyse komen ten laste van de onderzochte persoon :
•indien de overtreding bepaald in artikel 34, § 2, 1°, bewezen is, of
•indien de overtreding bepaald in artikel 37bis, § 1, 1°, bewezen is.

§ 5. Het inzamelen van de gegevens van de bloedproef bedoeld in § 1, 4° en 5° van dit artikel beperkt zich tot deze die strikt noodzakelijk zijn voor de vaststelling van de overtredingen van deze wet, die op een openbare plaats zijn begaan. Deze gegevens mogen slechts worden gebruikt voor gerechtelijke doeleinden in verband met de bestraffing van deze overtredingen.

Artikel 64

Het artikel 44bis, § 3 en 4, van het Wetboek van Strafvordering is van toepassing op de in artikel 63 bedoelde bloedproef.



Aangaande de bestraffing:


§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


* Bedragen te vermenigvuldigen met 6.
* Een gedeelte kan voorwaardelijk worden uitgesproken
* Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage voor het zogenaamde slachtofferfonds.
* Daarbovenop gerechtskosten.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 12 jan 2013 18:09

Er is PV bloedafname opgesteld.
Er zijn nog twee mogelijkheden ofwel vervolging voor intoxicatie ofwel is het een vervolging voor dronken voeren.
Het zal het parket zijn dat beslist hoe er verder zal vervolgd worden.

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 13 jan 2013 00:29

Er is PV bloedafname opgesteld.
Er zijn nog twee mogelijkheden ofwel vervolging voor intoxicatie ofwel is het een vervolging voor dronken voeren.
Het zal het parket zijn dat beslist hoe er verder zal vervolgd worden.
Van dat laatste moeten er dan wel vaststellingen op basis van uiterlijke kenmerken zijn gebeurd, niet?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 13 jan 2013 11:56

Uiteraard :)
Dat staat dan zo wie zo, de artikels van toepassing op het AFSCHRIFT van het PV dat de overtreder is overhandigd of opgestuurd binnen de 10 dagen.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 14 jan 2013 10:10

En wanneer was de dokter er dan?

Want indien blijkt dat het verschil tussen de resultaten te groot was, wordt de ademanalyse voor niet bestaande gehouden. Men kan hier dan achteraf ook geen rekening meer mee houden.

Alles hangt dus af van de bloedproef. En als de dokter dan pas na een tijdje ter plaatse was, kan de alcoholopname nog toegenomen of verminderd zijn.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Alan11
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 14 jan 2013 17:00

En wanneer was de dokter er dan?

Want indien blijkt dat het verschil tussen de resultaten te groot was, wordt de ademanalyse voor niet bestaande gehouden. Men kan hier dan achteraf ook geen rekening meer mee houden.

Alles hangt dus af van de bloedproef. En als de dokter dan pas na een tijdje ter plaatse was, kan de alcoholopname nog toegenomen of verminderd zijn.
De bloedproef werd ongeveer 20 min na de laatste ademanalyse afgenomen. Ik heb toen gevraagd welke waarde/uitslag telt. De agent zei, de voorlaatste, van 0.59mg UAL. Ook op basis daarvan werd mijn rijbewijs voor 6u ingetrokken.

Eerste analyse: 0.66
tweede analyse: 0,59
derde analyse: 0,53

Ik ging er dus vanuit dat enkel de derde analyse als nietig werd beschouwd, daar de agent ook zei dat 0,59 UAL m'n laagste uitslag was. Als de bloedproef dus hoger uitvalt, zou 0,59 UAL van tel zijn. Vermoedelijk is de agent dus niet helemaal op de hoogte van de wetgeving? Worden alle drie de ademanalyses als nietig beschouwd? Hangt alles nu af van de bloedproef?

De dokter zei me dat ik in de "afbouwfase" zat en dat de alcoholintoxicatie aan het afnemen was, wat blijkt uit de ademanalyses. Ik weet natuurlijk niet hoe groot het effect op het alcoholpercentage in het bloed gaat zijn.

Ook zei de agent me dat m'n bij het onderzoek van het bloedstaal kan teruggaan in de tijd, men past een tijdscorrectie toe. Klopt dit? het tijdsverschil tussen de eerste ademanalyse en de bloedproef is zo'n 30min.

Weet men ook hoe lang ik moet wachten op de uitslag van het bloedstaal?

Stel dat de uitslag van de bloedproef rond de uitslag van de tweede of derde ademanalyse schommelt, dan heb ik kans dat ik er met minnelijke schikking vanaf kom? Of zorgt de tussenkomst van de dokter/bloedproef er voor dat dit automatsich een dagvaarding wordt? De politieagent zei me dat dit geen verschil maakt. Maar klopt dit?

Ook er nog even aan toevoegen dat tussen de laatste pint en de alcoholcontrole een tijdspanne zat van meer dan 4u. Ik had ondertussen ook al geslapen. Dit zou de aanzienlijk dalende uitslagen van de ademanalyses in 10min tijd verklaren, zei de dokter. Er kunnen immers nog resten van alcohol in de mond blijven hangen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”