Betreft fietsen.

alainn
Topic Starter
Berichten: 15

Betreft fietsen.

#1 , 09 jan 2013 20:18

Hoy iedereen :D
Als ik met mijn fiets aan het rode licht naar rechts afsla naast het rode licht die zich links bevind van mij heb ik dan een verkeers overtreding begaan?
Ik rij dus niet door het rode licht"ik ontwijk het"door naar rechts te gaan op het trotoir.
Was mij nu aan het afvragen is dit een verkeers inbreuk en welke?

Thanks alvast
alainn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 jan 2013 20:26

Ja, want op het trottoir mag je niet fietsen :mrgreen:

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 09 jan 2013 23:43

Ja, want op het trottoir mag je niet fietsen :mrgreen:
Niet zo snel. Als de topicstarter minder dan 9 jaar is en op een fietsje met kleine wielekes rijdt is het wel toegelaten.

Dus : Hoe oud bent u? Hoe groot zijn de wielekes?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 10 jan 2013 09:19

Verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst (artikel 61.4.1), en fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan (artikel 2.7), dus het kan gebeuren dat fietsers verkeerslichten langs links moeten passeren, en toch deze moeten naleven.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 11 jan 2013 18:45

Klopt. Er is idd nergens voorzien dat ze ook rechts van het fietspad moeten staan om ook daar te gelden. Er is evenmin ergens voorzien dat ze rechts van de bestuurder (de fietser) zouden moeten staan. Het volstaat idd dat ze rechts van de rijbaan staan.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 11 jan 2013 19:40

Ja, want op het trottoir mag je niet fietsen :mrgreen:
Niet noodzakelijk ...

9.1.2.4° Zo er geen fietspad is, en op voorwaarde rechts in de rijrichting te rijden en voorrang te verlenen aan de weggebruikers die zich op deze delen van de openbare weg bevinden, mogen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A de gelijkgrondse bermen en parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 volgen en, buiten de bebouwde kommen, mogen de fietsers bovendien de trottoirs en verhoogde bermen volgen.

alainn
Topic Starter
Berichten: 15

#7 , 11 jan 2013 21:41

Hoy,

Het is zo dat een kennis van mij daarvoor een boete heeft gekregen van 150 euro om zo gezegd om door het rode licht te rijden terwijl hij de paal van het rechtse rode licht,langs rechts passeert door zo via het trottoir te rijden.
Ik had zo de persoonlijke gedachte dat de boete onterecht was.
als men op die manier alle dagen moet gaan werken waarbij ze de boetes om u oren slagen dan is het erg gesteld.
Als men iedereen volgt bij al zijn handelingen op de weg hij doet en manovreert ben ik er zeker van dat iedereen ook beboet zal worden.
Alfin dat was zo mijn gedacht van de zaak.
Thanks allemaal voor de reactie
Mvg

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 12 jan 2013 10:29

als men op die manier alle dagen moet gaan werken waarbij ze de boetes om u oren slagen dan is het erg gesteld.
Dus poster is hier van mening dat wie gaat werken het recht heeft alle verkeersreglementen aan zijn laars te vegen., en dat dat mag gebeuren zonder dat hij een boete krijgt. :evil:
Laatst gewijzigd door mava105 op 12 jan 2013 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 12 jan 2013 11:14

Hoy,

Het is zo dat een kennis van mij daarvoor een boete heeft gekregen van 150 euro om zo gezegd om door het rode licht te rijden ...
Correctie : "Een kennis van mij heeft een boete heeft gekregen van 150 euro om door het rode licht te rijden..."
Dan heeft uw kennis geluk gehad. Voor hetzelfde geld had hij zijn rijbewijs een tijdje kunnen inleveren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

alainn
Topic Starter
Berichten: 15

#10 , 13 jan 2013 08:51

Zo is het inderdaad OUDE BELG dat ik de boete niet gekregen heb.
Maar wil gewoon maar benadrukken dat iedereen te pakken is op iedere moment dat men rijdt of maneuvers uitvoert MAVA 105.
Ik probeer me perfect aan de regels te houden maar soms is het niet al te duidelijk in het algemeen van de verkeersregels.
Alfin op een forum leert men alle dagen bij en dat is het belangrijkste.
Thanks Mannen of Vrouwen voor de info.
Grtjs

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 jan 2013 08:19

Maar wil gewoon maar benadrukken dat iedereen te pakken is op iedere moment dat men rijdt of maneuvers uitvoert.
Ik durf beweren dat mijn mij niet kan pakken op een verkeersovertreding als ik dit niet wil. Ik bedoel hiermee: als ik al eens een overtreding maak, ben ik me bewust dat ik deze aan het maken ben (80 rijden waar je 70 mag, 50 rijden in een zone 30 om 1u 's nachts, dat soort zaken). Over het algemeen probeer ik me aan de regels te houden, maar als ik al eens een regeltje overtreedt, ben ik me hier zeker van bewust en ga ik ook niet zagen als ik hiervoor beboet wordt.

Als het voor jou de verkeersregels niet duidelijk zijn, raad ik je aan die boekjes te kopen die je kan gebruiken om uw theoretisch rij-examen te studeren, of misschien kan je zelfs een bijscholingscursus volgen om de verkeersregels wat op te frissen. Je hoort deze immers te kennen als je je in het verkeer begeeft!

Ik rijdt ondertussen al 15 jaar met de wagen en heb nog geen enkele boete gekregen (wat niet wil zeggen dat ik nog nooit een overtreding begaan heb, uiteraard). Geen snelheidsovertreding, geen parkeerboete, niks. Als ik daarin slaag, waarom zou een ander daar dan niet in slagen? En ik ga ook iedere dag werken, hoor!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”