PV door substituut

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

PV door substituut

#1 , 07 jan 2013 16:11

Een kennis(Mr X) heeft een pv gekregen door een substituut v. procureur, waarmee zij betrokken raakte in een welbepaalde verkeerssituatie. Hij/zij blijkbaar volgens de substituut een aantal overtredingen heeft begaan waar de substituut zelf bij betrokken is, volgens de pv zelf overtredingen heeft begaan maar enkel wijst op die van de kennis Mr X ...

Is zoiets deontologisch gezien niet kantje boordje?
Het gaat hier over 5 kleine overtredingen volgens de wegcode, waarvan 4 eigenlijk dezelfde zijn maar naar een ander artikel verwijzen....

Graag jullie mening....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 07 jan 2013 16:41

Geef eens wat meer uitleg?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 07 jan 2013 23:29

Probleem is natuurlijk wel dat het parket geen vonnissen velt, dat doet de rechtbank. Een procureur wraken ligt bijgevolg nogal moeilijk.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 07 jan 2013 23:38

...volgens PV zelf overtredingen begaan?????
Wie heeft PV opgesteld?
Of heeft parket een kantschrift gestuurd (getekend door een substituut) naar de politie?

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

#5 , 08 jan 2013 08:07

De pv werd door de procureur zelf opgesteld met haar verklaring/beschrijving van de feiten. Lokale politie contacteerde Mr X voor een verhoor, hoe dit initiatief er komt weet ik niet, kantschrift of niet daar ken ik niks van....

De verkeersinbreuk waar Mr X en de substituut bij betrokken waren is vrij banaal maar wens ik niet echt te beschrijven, ik wil hier niemand in verlegenheid brengen ,
het is meer een vraag uit persoonlijke interesse.... omdat deze situatie mij vrij ongewoon lijkt....

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 jan 2013 11:44

Die substituut kan wel een PV opstellen, maar dit heeft geen bijzondere bewijswaarde wanneer de substituut zelf betrokken partij is.
Dit is er deontologisch inderdaad over, en hoort voor de rechtbank weggeveegd te worden als het ooit zo ver komt.
Uiteraard kan dat ook niet de rechtbank zijn waar de substituut aan verbonden is.

Met dubbel krijt schrijven bij eendaadse samenloop is tegenwoordig populair bij politionele diensten - je enige verweer is naar de rechtbank durven stappen, maar dat levert dan weer een veroordeling op op het éne feit dat weerhouden wordt.

Hopelijk heeft X rechtsbijstand ?
Kies een degelijke advocaat die goed beslagen is in verkeer én procedures !

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

#7 , 08 jan 2013 13:22

Heel erg bedankt voor jullie reacties en ik laat het verdere verloop van de zaak wel weten via het forum....

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”