geparkeerd voertuig

RedAttack
Berichten: 52

Re: geparkeerd voertuig

#31 , 13 jul 2014 19:20

Man man, werd er aanvankelijk een boete van 100 en rijverbod van 1 week gevraagd, vind de procureur het nu ineens nodig om 200 en 2 maanden te vorderen.

staat er geen maximum straf op zo'n overtreding en kan ik desgewenst tegen de uitspraak die volgende week wordt uitgesproken in beroep gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#32 , 15 jul 2014 17:52

Man man, werd er aanvankelijk een boete van 100 en rijverbod van 1 week gevraagd, vind de procureur het nu ineens nodig om 200 en 2 maanden te vorderen.
Onverzekerde voertuigen op de openbare weg zijn een ware pest, en de politieparketten vervolgen
staat er geen maximum straf op zo'n overtreding
Uiteraard ...

Voor niet-verzekering is dat :

Artikel 22

§1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.

De houder en de bestuurder van het motorrijtuig zijn krachtens het eerste lid alleen strafbaar als zij weten dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het motorrijtuig aanleiding kan geven, niet gedekt is overeenkomstig deze wet.


OPM :
uitgesproken boete x 6 (opdeciemen
+ bijdrage slachtofferend (150 euro)
+ gerechtskosten

kan ik desgewenst tegen de uitspraak die volgende week wordt uitgesproken in beroep gaan?
U kan enkel naar Cassatie, met grondige argumentatie (procedures niet gevolgd, vonnis in strijd met de wetgeving, ...)

Dat is een dure procedure die intussen in de meeste rechtsbijstandsverzekeringen uitgesloten is van dekking.
Je kan er niet zomaar met eender welke advocaat terecht, en deze die er mogen pleiten peperen dan ook flink door ...

Bij verbreking door Cassatie, gaat uw zaak terug naar een andere correctionele rechtbank ....
Waar u dan net zo goed weer opnieuw veroordeeld kan worden, rekening houdend met de grond voor cassatie.

RedAttack
Berichten: 52

#33 , 03 dec 2014 16:07

Vandaag bericht gekregen van de wijkagent, vonnis ingekeken op griffie (voorheen nog geen vonnis ontvangen)

30 dagen rijverbod voor alle voertuigen
600euro boete.
150euro slachtofferhulp
gerechtskosten

Er werd totaal geen rekening gehouden met mijn argumenten en het feit dat ik vrachtwagenchauffeur ben.
Da's gewoon broodroof.

Als ik ooit nog een keer voor een politierechtbank dien te verschijnen, zal ik voor de uitspraak aan de rechter zelf vragen om me de gevraagde straf op te leggen, want als het parket er niet mee instemt en verzet aantekent wordt je op correctionele rechtbank toch gewoon extra gestraft.

Deze veroordeling is gewoon buiten proportie.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#34 , 03 dec 2014 18:07

Buiten proportie? 100 euro x 6 is toch de minimumboete volgens de tekst van Inazuma?

RedAttack
Berichten: 52

#35 , 03 dec 2014 19:29

Spreek niet over de boete, maar vind het inderdaad buiten proportie om iemand een maand zijn recht tot besturen van alle voertuigen te ontnemen, wetende dat zijn beroep zelfstandig chauffeur is, en dit de eerste maal in 22jr (want zolang heb ik al een rijbewijs) dat ik moet verschijnen voor een rechtbank.

Had men mij nu enkel mijn B-rijbewijs voor 1 maand ingetrokken dan zou ik nog steeds mijn beroep kunnen uitoefenen, nu nemen ze me elke vorm van inkomen weg.
Om nog niet te spreken over de mogelijke bijkomende gevolgen (verlies bestaande contracten,...)

En dit allemaal om een camionette onverzekerd op de openbare weg te plaatsen?
Staat helemaal niet in verhouding tot chauffeurs die dronken rondrijden en andere verkeersgebruikers in gevaar brengen, die lichter gestraft worden.

Moet mssch toch maar keer gaan luisteren voor cassatieberoep, want volgens art 22. geld dit niet als de houder of gebruiker van het voertuig niet op de hoogte is dat B.A. niet gedekt is. En laat ik dat nu net destijds verklaard te hebben aan de desbetreffende wijkagent.

Franciscus
Berichten: 38596

#36 , 03 dec 2014 23:18

Dat had uw advocaat moeten vragen aan de rechtbank dat het vb niet gelde voor professionele activiteiten.
U kan rijverbod vragen tijdens uw vakantie dat had advocaat ook kunnen vragen.

U wordt geacht dit soort wetten te kennen ... fiscale wetten en zo kan men dat argument inroepen maar voor een wagen waar U het contract van verzekerig zelf hebt getekend......
Enig idee wat een cassatieadvocaat kost?

RedAttack
Berichten: 52

#37 , 03 dec 2014 23:34

Ben zelf nr de rechtbank geweest aangezien ik ook geen recht had op rechtsbijstand volgens de verzekering.Heb dat toen aan de rechter gezegd dat ik zelfstandig chauffeur was, mr heeft daar blijkbaar geen rekening mee gehouden. Wat denk je dat het zal kosten om mijn vrachtwagen een maand stil te laten staan? Probeer dat maar eens aan uw klant uit te leggen, die nemen gewoon een andere hoor.

RedAttack
Berichten: 52

#38 , 03 dec 2014 23:43

Waar zit de logica dat het parket voor correctionele een straf die 6x groter vordert, dan ze oorspronkelijk voor politierechtbank deden?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#39 , 04 dec 2014 06:26

Ben zelf nr de rechtbank geweest aangezien ik ook geen recht had op rechtsbijstand volgens de verzekering.Heb dat toen aan de rechter gezegd dat ik zelfstandig chauffeur was, mr heeft daar blijkbaar geen rekening mee gehouden.
Bij mijn weten dien je een weekend- rijverbod of dergelijke expliciet te vragen. Niet terloops zeggen dat je zelfstandig bent.

lohabra
Berichten: 1015

#40 , 04 dec 2014 07:45

Waar zit de logica dat het parket voor correctionele een straf die 6x groter vordert, dan ze oorspronkelijk voor politierechtbank deden?
Er werd u blijkbaar de gevorderde boete van honderd euro opgelegd. Maar u heeft -als ik 't goed begrijp- een beetje buiten de waard gerekend, en de opdeciemen over 't hoofd gezien.

En opdeciemen zijn een getal waarmee boetebedragen vermenigvuldigd moeten worden. Zo kan men de boetes zéér snel aanpassen, door simpelweg 1 getal te wijzigen ipv dat alle mogelijke boetebedragen herschreven zouden moeten worden. Vroeger diende men de boetebedragen overigens te vermenigvuldigen met 5,5. Intussen is dat dus al 6 geworden.

Zo kan het zijn dat de uitgesproken boete op 't eerste zicht nog meevalt. Tot het de veroordeelde pijnlijk duidelijk wordt dat het uitgesproken bedrag nog vermenigvuldigd moet worden met 6. :?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

RedAttack
Berichten: 52

#41 , 04 dec 2014 10:41

Gaat me niet om die geldboete, daar kan ik met leven. Heb problemen met het rijverbod. Op politierechtbank werd er 10 dagen gevorderd door parket, op correctionele eisen ze ineens het 6voudige,nl 60 dagen.

Franciscus
Berichten: 38596

#42 , 04 dec 2014 10:47

U hebt het recht op beroep - het openbaar ministerie heeft dan ook het recht om zijn strafvordering te verhogen.
Rechtbank had u ook kunnen vrijspreken.

RedAttack
Berichten: 52

#43 , 04 dec 2014 10:52

Ik recht op beroep tegen dit vonnis op correctionele?

Niet ik ben in beroep gegaan tegen beslissing van politierechter, dat was het parket.
Dus lijkt me dan maar eerlijk als ze ook in beroep dezelfde vordering doen zoals werd gevraagd voor de politierechtbank, nl 10 dagen rijverbod en niet zoals nu plotseling 60 dagen.

Wees nu eens eerlijk zit wel een enorm verschil tussen een voorwaardelijke geldboete en geen verval tot sturen (uitspraak politierechter) en uitspraak correctionele effectief 600euro boete en 30dagen rijverbod. Ook het feit dat er totaal geen rekening werd gehouden met mijn zelfstandige activiteit en met onmiddelijke ingang van de periode stoot me tegen de borst.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#44 , 04 dec 2014 16:04

In principe zetelden er drie rechters in graad van beroep. Vermeldt het vonnis dat de straf werd verzwaard meet eenparigheid van stemmen zoals voorgeschreven door artikel 211bis Sv?

Wat u desgevallend nog kan doen is vragen of het rijverbod kan worden uitgeoefend in uw periode van voorkeur. Dan heeft u tenminste de mogelijkheid een en ander te regelen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

lohabra
Berichten: 1015

#45 , 04 dec 2014 16:29

Gaat me niet om die geldboete, daar kan ik met leven. Heb problemen met het rijverbod. Op politierechtbank werd er 10 dagen gevorderd door parket, op correctionele eisen ze ineens het 6voudige,nl 60 dagen.
Ik heb gewoon geantwoord op uw eerdere vraag:
Waar zit de logica dat het parket voor correctionele een straf die 6x groter vordert, dan ze oorspronkelijk voor politierechtbank deden?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”