Voetgangerszone parkeren

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

Voetgangerszone parkeren

#1 , 05 jan 2013 01:25

Deze avond ging ik in Leuven met de moto.
Onbewust, parkeerde ik, zoals andere auto's in een voetgangerszone.

http://maps.google.nl/maps?q=Hogeschool ... .57,,0,2.5" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik parkeerde me op pakweg 20 meter achter de brommer (op Google Maps).
Het verwarrende is dat er duidelijk parkeerlijnen en GEEN gestreept voetpad was. Hierdoor heb ik me laten misleiden.
Bestaat er een kans om de boete te betwisten? Want moesten er geen parkeerlijnen staan, had ik er eigenlijk nooit gestaan..

Ik heb hier ook foto's van getrokken. De voetgangerszone zoals Google maps is me trouwens nooit opgevallen, als ik eerlijk mag zijn..
Ohja en we hebben de parkeermeter betaald, dit vind ik het rotste aan de zaak..

Kan ik dit betwisten omdat er parkeerlijnen voorzien waren + geen gestreept voetpad, waardoor dit verwarrend was?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 05 jan 2013 01:34

Waarvoor bent u exact beboet ? Welke inbreuk ( artikel xx.x )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 05 jan 2013 01:40

Waarvoor bent u exact beboet ? Welke inbreuk ( artikel xx.x )
Wel dit weet ik nog niet, de agent heeft mij (moto trouwens..weet niet of dit van belang is) en andere auto's gewoon "beboet" met een briefje onder de voorruit met de mededeling dat we in overtreding stonden en een PV zal volgen. Enkel de datum/nummerplaat was vermeld. Niet de type overtreding.
Daarmee dat ik alle mogelijke informatie wil inwinnen, zodat ik al het één en ander kan voorbereiden, moest het over de voetgangerszone gaan. Voor de rest zou ik totaal niet weten wat er fout is, want we hebben zeker en vast betaald :)

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 05 jan 2013 01:56

Nog niet duidelijk waar u stond . Waar is 20 m. achter de brommer ( brommer staat in overtreding ) .
Stond u in de vakken waar auto's staan op foto , of verderop richting brommer , of nog verder dan brommer.
Vanaf het punt waar brommer staat is wel voetgangerszone .
En wat heeft een gestreept voetpad hier mee te maken ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#5 , 05 jan 2013 02:17

Het is 20 meter achter verderop richting de brommer.
Wel, waar de auto's achter mij stonden, was er een geel/wit gestreept trottoir (Verboden te parkeren). Waar ik stond, stond dit nergens. Dit in combinatie met de parkeerlijnen, maakte het gewoon verwarrend, zeker omdat ik de voetgangerszone niet heb gezien heb op die plaats

freelance
Berichten: 2615

#6 , 05 jan 2013 02:36

In de veronderstelling dat de straat nu open is ( en niet belemmerd door terrasjes e.d. ) moet u ongeveer ter hoogte van 3e of 4e boom gestaan hebben , links vermoedelijk .
Rechts tegen de witte gevels hangt een bord F103 voetgangerszone .
Voorbij dit bord is verkeer totaal niet toegelaten ( tenzij enkele uitzonderingen ) . Parkeren dus ook niet .

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
22sexies2. In die zones mogen de voetgangers de volledige breedte van de openbare weg volgen.

De bestuurders die er mogen in rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.

In die zones moeten de fietsers van hun fiets afstappen wanneer de dichtheid van het voetgangersverkeer hun doorgang bemoeilijkt.

Het spelen is toegelaten.

Het is verboden te parkeren in die zones.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#7 , 05 jan 2013 02:41

Hoezo parkeerlijnen ? Parkeermeter ?
Zijn er andere borden die hier uitdrukkelijk parkeren toestaan dan ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#8 , 05 jan 2013 02:48

Inderdaar ter hoogte van 3e-4e boom links.
Daar waren op de grond ook parkeerlijnen en de parkeermeter stond ter hoogte van de Grijze VW Golf (4 auto's naast de verkeerd geparkeerde Porsche Cayenne).

Er waren trouwens ook geen restaurants open (waar de terrassen op de afbeelding staan), het was echt een compleet lege straat. Dus hinderen deed ik zeker en vast niet.
Dat ik in een voetgangerszone zat, geef ik zeker toe! Ik had het gewoon niet gezien en het feit dat er parkeerlijnen op de grond gemarkeerd waren, hebben mij op dat moment overtuigd dat ik niets verkeerd deed.
Het is enkel over dat punt dat ik eventueel iets zou willen betwisten :)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 05 jan 2013 11:32

Onder die bloembak ('naast de brommer) zie je duidelijk nog OUDE lijnen van vroegere parkeerzone's.
Voordat het voetgangerszone werd was dit een doorlopende straat met parkeerzone's aan de linkerkant van de straat. Deze voetgangerszone is er nu toch wel al zeker 5 jaar, en ook zolang is het verkeer er verboden.
Daarom ook werden de witte lijner er niet herschilderd, en zijn ze nog maar nauwelijks zichtbaar. Ze helemaal verwijderen heft geen zin en zijn nutteloze kosten, OMDAT ER TOCH GEEN WAGENS, en dus ook geen moto's, MOGEN KOMEN.
Misschien dat de stad Leuven nu wel geld heeft om de straat te zandstralen nadat je uw boete hebt betaald. :mrgreen:

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#10 , 05 jan 2013 12:11

Wel wij (vriendin en ikzelf), waren er op dat moment van overtuigd dat het een parkeerplaats was en zeker omdat we het bord voetgangerszone niet hadden opgemerkt :p

Welke boete kan ik verwachten? Want op sommige sites zie ik zware overtreding eerste graad staan en andere staat er gewoon een boete..


Edit:
Op een ander forum kreeg ik volgende tip van een forumlid. Wat vinden jullie hiervan?:


"persoonlijk zou ik de wegbeheerder aansprakelijk stellen en de boete betwisten.


als parkeervakken niet meer gebruikt worden, dienen zij 'onbruikbaar' te worden gemaakt, m.a.w., met bijvoorbeeld zwarte verf uitgewist te worden, juist om misverstanden te voorkomen.

het is immers niet omdat er een voetgangerszone is, dat er lokaal een andere regelgeving zou kunnen zijn.

door dat de parkeervakken nog duidelijk zichtbaar zijn, word de indruk gewekt dat men daar lokaal mag parkeren."

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 05 jan 2013 22:39

In een voetgangerszone mag men NOOIT parkeren.

Toch raar nu beroept men zich op zeer vage lijnen waarop nb nog bloembakken staan.
Anders beklaagt men zich op de vage lijnen om te zeggen dat men niet gezien heeft dat daar een gele onderbroken lijn was.

U kan altijd de zaak voor de rechtbank trekken en dan het oordeel van de rechter afwachten.
Want een misverstand kan altijd in uw voordeel spelen en de overheid moet maar zorgen dat het in orde is.

Heb het zelf voorgehad in woonerf waar door werkzaamheden stenen terug goedgelegd ( nu ja) de lijnen van de parkeerplaatsen waren verdwenen ... nu ja de witte stenen lagen nu in wild verband met de grijze. De witte P zat nu volledig onder de wagen. Heeft ons drie PV's en ontelbare mails naar gemeente gekost om de zaak na bijna 2 jaar uiteindelijk in orde te krijgen. :mrgreen:

freelance
Berichten: 2615

#12 , 05 jan 2013 22:49


Edit:
Op een ander forum kreeg ik volgende tip van een forumlid. Wat vinden jullie hiervan?:


"persoonlijk zou ik de wegbeheerder aansprakelijk stellen en de boete betwisten.


als parkeervakken niet meer gebruikt worden, dienen zij 'onbruikbaar' te worden gemaakt, m.a.w., met bijvoorbeeld zwarte verf uitgewist te worden, juist om misverstanden te voorkomen.

het is immers niet omdat er een voetgangerszone is, dat er lokaal een andere regelgeving zou kunnen zijn.

door dat de parkeervakken nog duidelijk zichtbaar zijn, word de indruk gewekt dat men daar lokaal mag parkeren."
Andere fora kunnen mischien hier iets komen leren ....
Als er lokaal andere regelgeving is dan dient dit hier en nu naar boven gebracht te worden .
Dus : Staat er op die plaats expliciet een verkeersbord die parkeren toelaat ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#13 , 06 jan 2013 01:46

Neen die stond er niet..

Trouwens hier enkele foto's die we net hebben getrokken:

http://imageshack.us/a/img850/4903/011la.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://imageshack.us/a/img255/6025/019vuy.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://imageshack.us/a/img593/6435/017suz.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zat ter hoogte van de grijze auto (2de). We dachten op dat moment "Oh er staan parkeerlijnen + het geel gekleurde trottoir eindigt net waar de lijnen beginnen, kom laten we daar maar parkeren en betalen"

Het feit dat er nog auto's staan, zegt genoeg over de onduidelijke situatie. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat als iemand door het vuur gaat, dat ik ook moet volgen ;-)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 06 jan 2013 11:20

Waarom heb je geen foto getrokken van het bord dat de voetgangerszone aangeeft, en u verbied hier de straat in te rijden? Gisteren, zaterdag 5 januari 2013, stond het er nog steeds.

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#15 , 06 jan 2013 11:48

Jajaa, dat ik erin was ontken ik zeker niet hoor ;-).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”