Laat opgestuurde boete

Anthorex
Topic Starter
Berichten: 8

Laat opgestuurde boete

#1 , 31 dec 2012 17:05

hallo

Kan iemand mij zeggen of een boete voor snelheidsovertreding na 2 maand nog aanvaard kan worden (boete van 50euro) , en er werd mij gezegd dat een boete van die overtreding na 4 weken vervallen is.
klopt dat?

dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 31 dec 2012 18:00

Een PV, die binnen de twee verstuurd is, heeft bijzondere bewijswaarde. Let wel: verstuurd! Dus indien tijdig verstuurd, maar de post liep vertraging op, blijft de bijzondere bewijswaarde van kracht.
Meer informatie hierover vind je >>> hier (klik). :wink:

Indien later verstuurd, MOET de rechter de vaststellingen niet per sé geloven. Maar de kans is zeker niet onbestaande dat hij desondanks toch voldoende geloof hecht aan de vaststelling, inclusief foto van de begane snelheidsovertreding. Het apparaat is geijkt, en bediend door twee verbalisanten die daar een speciale opleiding voor genoten hebben, vandaar. Dus neen, klakkeloos vervallen is de boete niet noodzakelijk.

Je zou eventueel al dat ijkingsverslag kunnen opvragen. En mss zou je kunnen pleiten dat de rechten van je verdediging geschonden zijn, omdat je nu niet meer weet welke elementen eventueel in je voordeel zouden kunnen gepleit hebben. Ik laat het aan de juristen hier over, of dit een argument is waarmee veel rechters nog te vermurwen zijn.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 01 jan 2013 02:39

hallo

Kan iemand mij zeggen of een boete voor snelheidsovertreding na 2 maand nog aanvaard kan worden (boete van 50euro) , en er werd mij gezegd dat een boete van die overtreding na 4 weken vervallen is.
klopt dat?

dank u
Geen probleem; zelfs na een jaar kan de boete nog geïnd worden. Waarschijnlijk verwar je met de bijzondere bewijswaarde die gehecht wordt aan de vaststellingen van de verbalisant. Als de overtreding vastgesteld is door een toestel (flitspaal, mobiel flitstoestel,...) heeft die vaststelling op zich al bijzondere bewijswaarde, en dan spelen die twee weken niet. Je zal dus moeten betalen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 01 jan 2013 15:38

En indien het een leasingwagen betreft ..dan is de maatschappij misschien wel op tijd in kennis gesteld maar u niet.
Trouwens het moet dan nog steeds gaan op het afschrift aan overtreder. De tweede brief die u zou krijgen met de mogelijkheid tot betalen ( overschrijving) is niet aan zulke korte tijdslimiet gebonden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 08 jan 2013 12:36

Geen probleem; zelfs na een jaar kan de boete nog geïnd worden.
Het gaat niet over een boete (straf uitgesproken door de rechtbank) maar om de tijd tussen overtreding en melding.

Met 2 maanden is dat nog aanvaardbaar.

1 jaar leidt zo goed als zeker tot vrijspraak - desnoods voor de EU rechtbank - wegens schending van de redelijke termijn en de rechten van de verdediging - wie weet er nog wat men zo lang geleden uitspookte ???

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”