Door rood licht gereden Halve rijbewijs in beslag?

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

Door rood licht gereden Halve rijbewijs in beslag?

#1 , 29 dec 2012 00:56

Vandaag heb ik tijdens mijn werk (pizzakoerier) tweemaal door het rode licht gereden en oom agent zag het allemaal gebeuren,
Sirene aan en aan de kant gezet
betreft een b klasse brommer (heb zelf geen a3 rijbewijs enkel b halve) maar heb hun overtuigd dat het een a klasse scootertje was doordat de papieren ervan int chinees was (chinese merk kymco)
heb enkel mijn pas laten zien en hebben besloten van 2rode lichten 1rode licht te schrijven.
Mijn vraag is heb ik enige kans dat mijn halve rijbewijs in beslag kan genomen worden want heb ze niet moeten tonen aleja ze wisten er niets van en hoeveel bedraagd de boete of moet ik voorkomen??
Bedankt op vooraaad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 29 dec 2012 01:09

Door rood? Hele rijbewijs in beslag, plus kans dat de procureur zijn huiswerk grondig doet en ontdekt dat het een b-klasse was en u daarover gelogen had.
Ter info, zelfs een voetganger kan zijn rijbewijs kwijt zijn voor door het rood te gaan (zelfs als hij er nog geen heeft).

freelance
Berichten: 2615

#3 , 29 dec 2012 02:53

Ter info, zelfs een voetganger kan zijn rijbewijs kwijt zijn voor door het rood te gaan (zelfs als hij er nog geen heeft).
Dat zal TS dan als "chinees" in de oren klinken .....
Heb je hier ook een wetsartikel van ? Want kans bestaat dat TS in het vervolg pizza's te voet zal moeten leveren ( en is hier een rijbewijs dan nodig ? ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

#4 , 29 dec 2012 02:58

Door rood? Hele rijbewijs in beslag, plus kans dat de procureur zijn huiswerk grondig doet en ontdekt dat het een b-klasse was en u daarover gelogen had.
Ter info, zelfs een voetganger kan zijn rijbewijs kwijt zijn voor door het rood te gaan (zelfs als hij er nog geen heeft).
Volgens agent was het €150 en niets anders heb het toen gevraagd

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 29 dec 2012 09:45

Het is niet de agent die daaarover beslist.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 29 dec 2012 10:06

Ter info, zelfs een voetganger kan zijn rijbewijs kwijt zijn voor door het rood te gaan (zelfs als hij er nog geen heeft).
Dat zal TS dan als "chinees" in de oren klinken .....
Heb je hier ook een wetsartikel van ? Want kans bestaat dat TS in het vervolg pizza's te voet zal moeten leveren ( en is hier een rijbewijs dan nodig ? ) .
Bij nazicht blijkt het rood negeren "maar" een overtreding van 3e graad te zijn, waarbij intrekking rijbewijs niet verplicht is. Dacht dat dit gelijk was aan het negeren van lichten aan overweg (4e categorie)...

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 29 dec 2012 11:41

Toch rekening mee houden dat op een derdegraadsovertreding een dagvaarding politierechtbank kan volgen. Hoe dan ook, als er een ms moest volgen, ik zou niet teveel twijfelen en betalen. Want als het rechtbank wordt, ben je ongetwijfeld verder geschoren ....
Laatst gewijzigd door lohabra op 30 dec 2012 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 29 dec 2012 14:00

Dus zelfs geen gelijkvormigheidsattest?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 08 jan 2013 12:31

betreft een b klasse brommer (heb zelf geen a3 rijbewijs enkel b halve)
Wat is een halve B ?

Een rijbewijs B volstaat trouwens voor een bromfiets klasse B ...
Heb je dat al meer dan 2 jaar ?
maar heb hun overtuigd dat het een a klasse scootertje was doordat de papieren ervan int chinees was (chinese merk kymco)
Dat moet anders toch in een van de landstalen zijn ?
heb enkel mijn pas laten zien
Dan weten ze nadien ook welk rijbewijs je hebt.
Als dat niet volstaat, kunnen ze nadien nog een bijkomend PV opstellen indien nodig.

Mijn vraag is heb ik enige kans dat mijn halve rijbewijs in beslag kan genomen worden
Dat kan nu enkel nog als bijkomende bestraffing, verval van het recht tot sturen, uitgesproken door de rechter.
DWZ hiervoor moet je zaak eerst voorkomen op de rechtbank.
Gebeurt dat niet (bvb omdat je een minnelijke schikking krijgt) dan is er ook geen intrekking of verval mogelijk.

Het verval is minstens geldig voor de categorie voertuig waarmee de overtreding begaan werd - als de rechter die gunst toe staat.
In het andere geval is het verval voor alle motorvoertuigen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 11 jan 2013 20:34

Dus zelfs geen gelijkvormigheidsattest?
Geen verplicht boorddocument bij bromfietsen ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 jan 2013 08:02

Ik vraag me ook af wat een "half rijbewijs" is? Iemand die me dit even kan uitleggen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 16 jan 2013 18:30

Maar daar staat volgens mij wel op of het een klasse A of B is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”