Boete rijden onder invloed uitgesproken bij verstek

Yama
Topic Starter
Berichten: 3

Boete rijden onder invloed uitgesproken bij verstek

#1 , 28 dec 2012 17:43

Hallo,

Onlangs ben ik bij verstek (had me domweg van datum vergist) veroordeeld voor rijden onder invloed.
Dit is de veroordeling
Bij verstek:
Veroordeelt (naam) voor de tenlastelegging:
tot een geldboete van 200euro, verhoogd met 50 opdeciemen en gebracht op 1200 euro; boete vervangbaar bij gebreke van betaling binnen de wettelijke termijn door een rijverbod van 15 dagen.

Verklaart (naam) vervallen van het recht alle motorvoertuigen te besturen voor een termijn van 8 dagen.

Maakt het herstel van het recht tot sturen afhankelijk van het slagen in een theoretisch examen.

Verplicht (Naam) tot het betalen van een bijdrage van 1 maal de som van 25 euro verhoogd met 50 opdeciemen gebracht op 150 euro ter financiering van het Fonds tot hulp aan de slachtoffers van opzettelijke gewelddaden.

Verwijst (naam) in alle kosten van het geding tot op heden in zijn hoofde begroot op 74,14 euro, waarvan 32,27 euro bij toepassing van artikel 91 K.B. 28 dec 1950
Nu mijn vragen:
(meeste zijn opgelost, behalve deze):

Waar moet ik de uiteindelijke boetes betalen? Zoals in de veroordeling te zien, zijn er verschillende partijen: gerechtskosten, fonds van slachtoffers voor..., de boete an sich en hoe gaat 'theoretisch rijbewijs opnieuw doen' in zijn werk? Zal ik nog documenten krijgen met de informatie hierover?

Erg bedankt voor de antwoorden alvast!
Laatst gewijzigd door Yama op 28 dec 2012 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 28 dec 2012 18:03

Je mag zeker niet kiezen voor een rijverbod van 14 dagen. Dit wordt alleen toegepast bij onvermogenden.
Mag ik jou een PB sturen?

Yama
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 28 dec 2012 18:07

Je mag zeker niet kiezen voor een rijverbod van 14 dagen. Dit wordt alleen toegepast bij onvermogenden.
Mag ik jou een PB sturen?
Ja, doe gerust.
Trouwens zag ik net dat 1200euro het minimum is, door die opdeciemen en moet je min en max maal 6 doen.
Dacht dus dat de boete tss 200 en 2000 lag, ligt ze blijkbaar tussen 1200 en 12000...
Geen reden tot verzet dus neem ik aan.

Reclame

Tope
Berichten: 916

#4 , 28 dec 2012 18:10

Je hebt inderdaad maar 15 dagen de tijd om in verzet te gaan.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, dan kan je die inschakelen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 28 dec 2012 18:14

In verzet gaan tegen een minimumboete? Lijkt me niet verstandig.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Yama
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 28 dec 2012 18:46

Original post updated.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 28 dec 2012 19:19

Bij verstek.... geen verzet.
Deurwaarder heeft vonnis betekend?

U zal een stortingsformulier bekomen.
Politie (kwartierinspecteur) zal het rijverbod betekenen ... maar gezien u spreekt van opdeciemen 50 is de zaak al enkele jaren oud vermoed ik.
Dus vermoedelijk bent u daar dus ook voor gesignaleerd door de politie.
U kan dat best nagaan.
Zolang u GEEN theoretisch examen hebt gedaan mag u ook niet meer rijden ... ook al zou u een rijbewijs hebben.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 08 jan 2013 12:41

Zolang u GEEN theoretisch examen hebt gedaan mag u ook niet meer rijden ... ook al zou u een rijbewijs hebben.
Dit gaat pas in bij de effectieve strafuitvoering - wat nog maanden kan duren.

Dit is pas het stadium van de melding van de bestraffing (bij verstek).

IVM verzet aantekenen :
Het is nog altijd mogelijk dat een deel van de boete voorwaardelijk zou zijn indien men wel opdaagt, ook al is het dan de minimumboete.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”