Boete fout parkeren betwisten

patrickv
Topic Starter
Berichten: 7

Boete fout parkeren betwisten

#1 , 27 dec 2012 11:23

Ik heb enkele dagen geleden een boete in de bus gekregen voor het fout parkeren in de Gaarveldstraat in Hasselt.
Situatie: rondom de kerk is parkeerplaats voorzien. In de Gaarveldstraat echter is een stuk kasseien voorzien van ongeveer een 5 tal meter breed. Hierop stonden verschillende auto's geparkeerd. Omdat het in Hasselt al een probleem is om te parkeren ging ik ervan uit dat dit ook parkeerplaatsen waren en heb ik mij hier dus ook geparkeerd. De wagen stond voldoende ver en er was nog ruim een meter achter de auto tot aan de straat. Bij terugkomst zie ik dat ik een boete krijg voor het onreglementair parkeren op een verhoogde berm of trottoir!
Er staan nergens aanduidingen dat men daar niet mag parkeren.
Ook enkele bewoners die ik aangesproken heb wisten niet dat men daar niet mocht parkeren. Er stonden immers altijd auto's.
In Hasselt is er tegenwoordig een heel onduidelijke situatie. Er zijn verschillende nieuwe "parkeer" plaatsen voorzien die ook verhoogd zijn en ook niet afgelijnd staan.
Hoe kan ik het verschil dan nog weten tussen wel of niet mogen parkeren op zulke plaatsen.
Ik krijg hiervoor wel een boete van 100 €!!! Ik vind dit schandalig veel. Precies of ik een crimineel ben. Indien ik geweten had dat ik daar niet mocht parkeren had ik dit ook niet gedaan. Het is de eerste maal in mijn leven dat ik een parkeer boete krijg, daar ik er altijd op let dat ik reglementair geparkeerd sta.
Op de boete staat dan nog vermeld dat ik mij geparkeerd heb waardoor dit een gevaar betekent voor de verkeersveiligheid.
Indien ik hiertegen een bezwaarschrift indien, maak ik dan kans om dit te winnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 dec 2012 11:29

Op Google streetview zie ik enkel een stoep met betontegels, en daar mag je niet op parkeren.

patrickv
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 27 dec 2012 11:31

Beeld van google is reeds enkele jaren oud. Was ik ook al gaan controleren. Ik ga nu wel zelf foto's nemen van de huidige situatie als extra info.

Reclame

Lightning

#4 , 27 dec 2012 13:19

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
Op verhoogde bermen en trottoirs binnen de bebouwde kom mag U per definitie niet parkeren. "Behoudens plaatselijke reglementering" wil zeggen dat men ter plaatse kan signaleren dat parkeren wel is toegestaan op die plaatsen, maar dat was in uw situatie blijkbaar niet het geval.

patrickv
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 27 dec 2012 13:38

Inderdaad. Er was geen enkele signalering dat parkeren al dan niet toegestaan was. Het verwarrende in Hasselt is echter dat men op verschillende plaatsen binnen de bebouwde kom wel verhoogde bermen gemaakt heeft waar men wel mag parkeren, ook zonder signalering. Dit maakt het bijzonder moeilijk om nog uit te maken waar je wel of niet op een verhoogde berm mag parkeren.
Trouwens, wie kent alle plaatselijke reglementeringen?

Lightning

#6 , 27 dec 2012 13:52

Het verwarrende in Hasselt is echter dat men op verschillende plaatsen binnen de bebouwde kom wel verhoogde bermen gemaakt heeft waar men wel mag parkeren, ook zonder signalering.
...dan mag er dus niet geparkeerd worden (indien gelegen binnen de bebouwde kom).
Dit maakt het bijzonder moeilijk om nog uit te maken waar je wel of niet op een verhoogde berm mag parkeren.
...de wegcode is nochtans heel duidelijk.
Trouwens, wie kent alle plaatselijke reglementeringen?
...de wegcode geldt in gans België en wordt geacht gekend te zijn.

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jan 2013 15:18

Het verwarrende in Hasselt is echter dat men op verschillende plaatsen binnen de bebouwde kom wel verhoogde bermen gemaakt heeft waar men wel mag parkeren, ook zonder signalering.
En hoe weet u dan dat u daar wel mag parkeren? Er is toch geen signalisatie aanwezig? En zo als u al kon merken aan uw boete, is het niet omdat iemand anders het ook doet dat het wel zal mogen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”