Getakeld zonder verwittiging.

IannEefje
Topic Starter
Berichten: 5

Getakeld zonder verwittiging.

#1 , 23 dec 2012 01:16

Beste:

Gisteren werd men wagen getakeld zonder verwittiging.

Zoals gewoonlijk sta ik voor men deur of ergens in men straat.
Maar met uitzondering werd de wekelijkse markt verplaatst van op de markt naar onze sraat.
Nu had ik door onoplettendheid men wagen toch in de straat gezet en werd die op de dag van de markt om 7u weggesleept zonder mij alvorens te verwittigen. hij stond letterlijk 10m van men deur?

Ik heb niets te horen gekregen geen telefoon of aangebeld. takel kosten 120euro!! boete zal nog volgen denk ik.

Kan dit zomaar zonder verwittiging? (de markt was trouwens zeer beperkt er stond zelfs geen kraam op men parkeerplaats.)

alvast dank
Mvg Iann

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 23 dec 2012 09:28

Nu had ik door onoplettendheid men wagen toch in de straat gezet en werd die op de dag van de markt om 7u weggesleept zonder mij alvorens te verwittigen. hij stond letterlijk 10m van men deur?
Een overtreding hoef je niet opzettelijk te begaan. Kwaad opzet is niet vereist.
Ik heb niets te horen gekregen geen telefoon of aangebeld. takel kosten 120euro!! boete zal nog volgen denk ik.

Een takelbedrijf heeft anders geen enkel retentie-recht. Uw wagen MOET meegegeven worden.
Kan dit zomaar zonder verwittiging? (de markt was trouwens zeer beperkt er stond zelfs geen kraam op men parkeerplaats.)
Jazeker, dat kan zomaar. Neen, ze hoeven je daar niet voor te verwittigen. Bevoegde personen hoeven overtreders niet op hun wenken te bedienen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

IannEefje
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 23 dec 2012 09:51

Ahzo.

Ik dacht dat ergens gelezen te hebben. Maar ik neem aan dat deze forum toch wel iets meer geloofwaardigheid heeft.

Bedankt voor de info.a

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 25 dec 2012 23:43

Van wie weet u dat het takelen € 120 is?
Ik vermoed van de politie.
Wat is de procedure:
U gaat naar de politie en krijgt te horen dat uw wagen is getakeld.
U legt een verklaring af op het antwoordformulier. U gaat al of niet akkoord met een minnelijke regeling.
U gaat naar takelbedrijf en betaald ... politie vraagt dat na bij bedrijf en stuurt PV door naar parket met melding takeling betaald==> gevolg u krijgt een minnelijke schikking.

U geeft echter aan niet akkoord te gaan met de overtreding/met de minnelijke regeling en/of u betaald de takeling niet. In dat geval gaat PV naar parket met melding geen akkoord geen betaling.
U zal nu worden gedagvaard voor de politierechtbank die u kan vrijspreken tot veroordelen tot een boete en de gerechtskosten ( oa de takelkosten) en eventueel nog andere maatregelen afhankelijk van uw voorgaande bestraffingen.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 26 dec 2012 01:39

Dan zullen er in uw straat toch minstens één dag op voorhand al borden gestaan hebben die het parkeren verbieden op die bewuste dag .
Ook al is de straat openbaar domein , u kunt daar geen speciaal recht aan ontlenen ( u "bezit " dus géén parkeerplaats ) . Het is eigendom van de gemeente/stad , en mits zij op voorhand verwittigen ( borden niet parkeren plaatsen ) hoeven zij u niet te verwittigen op moment van takeling .
Het is trouwens de marktleider ( politieagent)die opdracht tot takelen geeft , en die heeft 's morgens om 7 u , op een marktdag , wel wat anders om zijn hoofd dan de eigenaar van een wagen op te sporen . Zeker bij verandering van locatie is hij/zij de persoon die alles moet organiseren op het moment zelf .
Dat er geen kraam op "uw " parkeerplaats stond kan zijn omdat er daar wel iemand voorzien was , die echter niet komen opdagen is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

IannEefje
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 26 dec 2012 13:15

Bij de politie hebben ze mij geen formulier laten ondertekenen o.i.d.

Ze hebben gewoon de gegevens van het takelbedrijf doorgegeven.
Bij de takeldienst vertelden ze me de prijs en de eventuele gevolgen bij niet betaling.

edit: de borden staan er al een paar dagen maar gelden enkel voor de vrijdag wanneer de markt plaatsvindt.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 27 dec 2012 13:12

Moeten geen borden geplaatst worden ...in onze gemeente zijn het vaste borden met onder borden met tekst.
Kan perfect dat PV nog niet af was en dus krijgt u enkel een bon mee voor de teruggave van het voertuig.
Vermoedelijk zijn wel uw identiteitskaart gevraagd en is deze in het systeem bijgeschreven en uw gegevens ingevuld op het takelformulier.
PV zal dan nog wel volgen.
Wat hebben ze bij takelbedrijf gezegd?

In feite moet de politie u in kennis stellen van wat in mijn vorige post staat.

IannEefje
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 27 dec 2012 15:11

De verbodsborden staan er van 12/12 en gelden tot 11/01. Met de de tekst (Enkel op vrijdag tussen 6u. en 18u.)

Wat de politie verteld heeft tegen het takelbedrijf weet ik niet.
Enkel dat de om 7u mijn wagen moesten gaan takelen.
De takelfirma heeft me verteld dat het betalings bewijs evenals als boete tekent. Op de bon schreef hij men wagen (type,nrpl...) men voledige naam en adres. Waar, waneer en door wie het berdijf gebeld werd.
Hij vertelde me dus dat ik normaal geen sactie zal krijgen door de politie. Ik mocht weigeren te betalen maar zou dan een hogere last gekregen hebben met de arm der wet.
Tot vandaag nog geen PV en ik zit er ook niet op te wachten, 'zucht'...

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 27 dec 2012 15:15

Hoe kan u een boete bij een takelbedrijf betalen?
Bent u via de politie naar het takelbedrijf gestuurd?
In welke politiezone is dit?

IannEefje
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 27 dec 2012 21:27

De politie heeft me gewoon verteld welke firma men wagen had getakeld. Dus ben ik zelfstandig naar de firma geweest om daar men wagen terug te krijgen.

Ik woon in Nieuwpoort.

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 27 dec 2012 21:44

Gezien dit een gerechtelijke takeling is MOET de politie hiervan een PV opstellen.
Dat PV wordt meestal toch direct door de interventie-eenheid aangemaakt. Hierbij zit dus dat antwoordformulier.
Bij een takeling wordt er een bon opgemaakt waar onder meer opstaat OF er al bestaande schade aan uw voertuig is.
Formulier ligt bij de politie en u krijgt er een deel van mee dat afgestempeld is zodat u het voertuig kan meekrijgen.
Procedure inzake takelen in bij mijn weten enkele JAREN geleden ingevoerd nadat er wel wat heisa is geweest in Boom.
Procedure voor gerechtelijke takelingen is nationaal van toepassing.(College van Procureurs-generaal)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”