onterechte boete "parkeren buiten vakken" nmbs station dies

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: onterechte boete "parkeren buiten vakken" nmbs station d

#31 , 11 jan 2013 20:20

Heb je dat naar de politie of het Parket gestuurd met het inlichtingenformulier ?
Da's jammer ...
Je geeft zo meteen je verdedigingsstrategie prijs, en het OM al bij voorbaat de kans om ze te counteren.

Bekeken worden die "bezwaren" niet echt in dit stadium - men stuurt gewoon een minnelijke schikking alsof er niets gebeurd is.

Bij deze wens ik, na consultatie van betreffend dossier bij uw diensten, bezwaar aan te tekenen tegen, Systeemnummer =>
Vooreerst mag ik opmerken dat de plaats waar ik werd geverbaliseerd buiten het toepassingsgebied van de wegcode valt gezien het een “openbare plaats” betreft en geen “openbare weg”.
Dit wordt meteen weggeveegd.

Het gaat wel degelijk om een deel van de openbare weg.

Gezien die dag heel wat PV’s werden uitgeschreven is de kans op verwarring echter groot gezien enkel het “plein” voor het stationsgebouw of achter de frituur eventueel zou kunnen beschouwd worden als een “plein” in de zin van artikel 2.10. Op deze locaties zijn ook wegmarkeringen en signalisatie aanwezig die het karakter van het “openbaar terrein” zouden kunnen veranderen naar “openbare weg”.
Dit wordt eveneens meteen weggeveegd, wegens bovenstaande.
Het “openbaar terrein” waar ik stond (voor de frituur – aan de overkant van de weg) voldoet tevens geenszins aan de voorwaarden gesteld in artikel 2.10.
De openbare weg waar je stond ... ;)

Indien de verbalisanten verwijzen naar een "plein" in hun PV, dan is het Zwartebeekplein ondanks de naam, eigenlijk geen plein ...
Welke activiteit wordt er nog gezamelijk met het verkeer georganiseerd ?
Geen, zover ik kan zien ...


Is de vervaagde rand van de rijbaan er nog steeds zichtbaar aanwezig ?
ttz : De halve boog achter die Peugeot 307 door ?

Indien we betreffende plaats toch zouden beschouwen als “openbare weg” belet niets mij te parkeren op de plaats waar ik stond gezien er enerzijds geen signalisatie en / of wegmarkeringen aanwezig zijn die parkeren niet toelaten
Dit zal beschouwd worden als openbare weg .

Maar er is geen signalisatie of wat dan ook dat het parkeren er verbiedt.
Om van een overtreding te spreken, moet het parkeren immers nadrukkelijk verboden zijn.

BUITEN een parkeerzone gaan staan is bijgevolg niet verboden.
Dat is de essentie.


Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.
Op betreffende locatie bepalen dus de “individuele parkeervakken” zelf de buitengrenzen van de parkeerzone,
Nope.
Dit is stomweg geen parkeerzone.
Die is immers aangegeven met de brede doorlopende streep die volgens Art 75.2 de denkbeeldige rand van de rijbaan vormt - en die hier volledig ontbreekt.

De parkeervakken zijn niet-reglementair gebruikte wegmarkeringen die in de wegcode stomweg niet voorzien zijn voor gebruik op een parking - de wegcode "kent" ze enkel voor een parkeerzone, en als witte maar verder volledig onbestemde, wegmarkeringen in een erf - laat staan dat ze een beperkende betekenis zouden hebben op een parking.
(Dergelijke beperking is immers net wat Schouppe aan zijn latere ontwerp van vereenvoudigde wegcode toegevoegd had. )

“Heel het plein” beschouwen als parkeerzone kan ook
Neen, dat kan niet want stemt niet overeen met de indirecte definitie van een parkeerzone in de wegcode / 75.2 .
maar aangezien nergens in artikel 75.2 wordt bepaald dat “heel de parkeerzone” moet onderverdeeld zijn in individuele parkeervakken (cfr “mogen” in artikels 75.2 en 77.5), wil dit zeggen dat het parkeervak waar ik in stond, mogelijks niet is onderverdeeld in individuele vakken. Verder staat deze zienswijze natuurlijk haaks op artikel 77.5.
Verkeerstechnisch rammelt het aangezien dit stomweg geen parkeerzone is, maar ik vind de stelling wel leuk dat de rest van de vakken - en de half vergane bocht - eigenlijk OOK een vak afbakenen ... daar komt je uitleg op neer.

De grootte of vorm van dergelijk vak is overigens nergens bepaald.

net zoals de in de rest van het dossier vermelde “inrichting als parkeerplaats”,
Ik zou hier meteen verduidelijking vragen wat een "inrichting als parkeerplaats" dan wel mag zijn, uiteraard volgens de wegcode.

Er is nergens bepaald wat een parkeerplaats eigenlijk is, net zo min als wat een parking is ...

Een plaats waar je kan parkeren ?
Dat kan best : je stond er geparkeerd. ;-)
temeer daar uit het fotodossier spijtig genoeg niet blijkt dat ik zeker niet op één van dergelijke locaties stond.
Moeilijke zinsconstructie ... ;)


PS : als het voorkomt, neem ook een printje (in dubbel) mee van wat ik je toegestuurd heb .
Zou wel eens van pas kunnen komen.

Eventueel kan ik je ook nog een kopie van het vonnis van de politierechter te Mechelen sturen :lol:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
susu
Topic Starter
Berichten: 16

#32 , 13 mei 2013 11:12

zo vanmorgen naar de zitting geweest...
In't kort : overal waar vakken zijn geschilderd is een parkeerzone en men mag nooit buiten de vakken gaan staan...
Ondanks alle tegenargumenten + het advies van de Stichting Verkeerskunde dat me gelijk gaf :(
Nu maar hopen dat de boete niet te hoog gaat zijn....

Toch hartelijk bedankt voor jullie advies !!!

susu
Topic Starter
Berichten: 16

#33 , 15 mei 2013 18:54

“Heel het plein” beschouwen als parkeerzone kan ook
Neen, dat kan niet want stemt niet overeen met de indirecte definitie van een parkeerzone in de wegcode / 75.2


Valt hier überhaupt iets aan te doen ? maw als iets zwart op wit in de wegcode staat en een rechter baseert heel zijn redenering + vonnis toch op "zijn interpretatie" die haaks staat op de wet ?
In beroep gaan dient dan eigenlijk ook tot niks gezien ze toch geen rekening houden met wat in de wet staat.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”