laattijdige boete

brusso
Topic Starter
Berichten: 2

laattijdige boete

#1 , 14 dec 2012 15:49

Mijn zaak is in november 2010 uitgesproken.Nu pas(10-12-12) krijg ik de boete in de bus.Is dit wettelijk?Ik dacht dat er een termijn op stond tot wanneer de boetes kunnen opgestuurd worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

brusso
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 17 dec 2012 13:13

Het betreft een zaak voor de politierechtbank.
Ik ben volledig vrijgesproken voor een licht ongeval,had wel iets teveel gedronken dus daarvoor heb ik een boete gekregen.
Is het wettelijk dat die boete nog zo laat komt?

Reclame

sheepie
Berichten: 164

#4 , 17 dec 2012 14:57

Ik dacht een verjaringstermijn van 5 jaar... dus je zal nog moeten betalen!

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 17 dec 2012 17:59

Zaak komt voor politierechtbank maar is een correctionele straf (gecontraventionaliseerd)
zie ook
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =46&t=7379" onclick="window.open(this.href);return false;

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 jan 2013 13:05

Mijn zaak is in november 2010 uitgesproken.Nu pas(10-12-12) krijg ik de boete in de bus.Is dit wettelijk?Ik dacht dat er een termijn op stond tot wanneer de boetes kunnen opgestuurd worden.
Dit illustreert helaas de traagheid van het Belgisch justitie-apparaat.

U moet wel een onderscheid maken tussen de termijn om een PV op te sturen; de verjaringstermijn van de overtreding zelf; en de uitvoering en eventuele verjaring van de strafuitvoering , waar het hier om gaat.

U bent immers reeds veroordeeld, normaal binnen de wettelijke termijn.
Maar de strafuitvoering kan volgens de Belgische gebruiken "rustig" maanden zoniet jaren later pas gebeuren ... binnen de wettelijke termijn van 5 jaar.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”