takelen openbare weg

Laurens_student
Topic Starter
Berichten: 1

takelen openbare weg

#1 , 13 dec 2012 20:48

Ik parkeer mijn wagen regelmatig op een "privaat domein met openbaar karakter". Zeer frequent worden hier auto's weggetakeld omdat deze foutief geparkeerd staan.

Vandaag stond ik geparkeerd vlak na de uitrit van de parking, naast de weg, aan de rechterkant van een witte lijn, in de modder.
Achter mijn wagen stond een blauw bord met een wagen op. ( verkeersbord die betekent " begin van de rijweg " )

De eigenaar van deze parking heeft vandaag mijn auto laten takelen. Kan dit zomaar ?

Ik versperde zijn uitrit niet en stond volgens het verkeersbord in de berm van de OPENBARE weg geparkeerd. Kan deze persoon zomaar mijn auto laten wegtakelen ?

Ik heb hier de takelkosten en een halve dag verlof aan verloren... wat kan ik doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 13 dec 2012 21:57

Vierkant blauw bord, met een auto op? Dan spreekt u van een autoweg, en daar mag u niet parkeren. Politie zal u getakeld hebben (na tip misschien), en terecht.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 13 dec 2012 23:21

+ een afzonderlijk PV van beschadiging van de berm.
22.2. De bepalingen van artikel 21.4. en 21.6. gelden op de autowegen.
21.4. Op autosnelwegen is het verboden :

1° de dwarsverbindingen te gebruiken;
2° te keren;
3° achteruit te rijden of te rijden in de tegenovergestelde rijrichting;
4° een voertuig te laten stilstaan of te parkeren, behalve op de parkeerstroken, aangewezen door het verkeersbord E9a.
Het parkeerverbod dat geldt op de snelwegen geldt dus ook op de autowegen.

2 de graad overtreding
Opdeciemen is bedrag dat wordt aangegeven X 6
Eventueel nog kosten en bijdrage slachtofferfonds.

De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar brengen en de overtredingen die bestaan uit het onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de tweede graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 20 euro tot 250 euro.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2012 09:12

Achter mijn wagen stond een blauw bord met een wagen op. ( verkeersbord die betekent " begin van de rijweg " )
Dringend de betekenis van verkeersborden eens opnieuw bestuderen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”