Gefietst door gesloten slagbomen over overweg: welk gevolg?

IVH
Topic Starter
Berichten: 1

Gefietst door gesloten slagbomen over overweg: welk gevolg?

#1 , 12 dec 2012 17:51

Beste,

Vandaag reed ik met mijn fiets over een overweg terwijl de slagbomen gesloten waren en de lichten rood. De trein was al gepasseerd en het was een enkel spoor, geen gevaar met andere woorden. Ik wou op deze manier toch nog mijn trein halen, ook al weet ik dat dit niet mag.
De politie heeft dit echter gemerkt en hiervan een verklaring afgenomen. De agent zei dat dit naar de rechtbank gaat en er veel kans een zaak van komt, maar dat hij toch de vraag voor minnelijke schikking heeft genoteerd. Hij zei mij dat dit een erg ernstige overtreding is en dat dit mij minstens 300 euro zal kosten.
Klopt dit? Wat zijn hiervan normaal gezien de gevolgen?
Kan ik ook iets anders vragen dan een boete, bv.werkstraf?

Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 12 dec 2012 18:48

Wegcode K.B. 1.12.1975 daarin staat
Artikel 20. Verkeer op spoorwegen en overwegen
20.1. Elk verkeer op buiten de rijbaan aangelegde sporen is verboden.
20.2. De weggebruiker die een overweg nadert moet dubbel voorzichtig zijn teneinde alle ongevallen te voorkomen: wanneer het een overweg is zonder slagbomen of zonder verkeerslichten, of wanneer deze lichten niet werken, mag de weggebruiker zich slechts op de overweg begeven na er zich van vergewist te hebben dat geen enkel spoorvoertuig nadert.
20.3. Het is verboden zich op een overweg te begeven :
1° wanneer de slagbomen in beweging of gesloten zijn;
2° wanneer de rode knipperlichten branden;
3° wanneer het geluidssein werkt.

20.4. De bestuurder mag een overweg niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die overweg zou moeten stoppen.

***
30 SEPTEMBER 2005. - Koninklijk besluit tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer.
[BS 09.11.2005]
Hoofdstuk IV : Overtredingen van de 4e graad
Artikel 4 ...
De overtredingen op de hierna vermelde bepalingen zijn overtredingen van de vierde graad in de zin van artikel 29 § 1, eerste lid, van dezelfde wet :
Het is verboden zich op een overweg te begeven : wanneer de slagbomen in beweging of gesloten zijn; wanneer de rode knipperlichten branden; wanneer het geluidssein werkt. verwijzing naar art 20.3 van KB wegcode

16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer.
(B.S. 27.03.1968)
Titel IV: Strafbepalingen en veiligheidsmaatregelen
Hoofdstuk II : Overtreding van de reglementen
Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 6 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 6 = 300 euro
Artikel 29
§ 1. De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en die van die aard zijn dat ze bij een ongeval bijna onvermijdbaar leiden tot fysieke schade en overtredingen die bestaan uit het negeren van een stopbevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de vierde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 40 euro tot 500 euro en met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar. Wanneer de rechter het verval van het recht tot sturen niet uitspreekt, motiveert hij deze beslissing.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 12 dec 2012 19:09

Ooit zo gehoord van een voetganger die op deze manier zijn rijbewijs kwijt was.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 12 dec 2012 20:00

Ooit zo gehoord van een voetganger die op deze manier zijn rijbewijs kwijt was.
Tja , ook een voetganger is een weggebruiker (al is die dan zo dom van te zeggen dat hij/zij een rijbewijs heeft ) .
Artikel 20.2 zal hier wellicht niet meegespeeld hebben....
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Caridina
Berichten: 137

#5 , 12 dec 2012 20:31

De trein was al gepasseerd en het was een enkel spoor, geen gevaar met andere woorden.
Alvast bedankt!!
Flauw excuus, en ik spreek van ondervinding, ik heb op deze manier mijn vader verloren.
Door een "achterna reizende solo locomotief" op een enkel spoor.

Om van het persoonlijke trauma nog maar te zwijgen.

Gelukkig heb ik op die zware momenten erg veel steun gehad van de politiediensten, waardoor mijn mening en respect voor deze mensen erg gestegen is.

Met andere woorden, NOOIT doen, zelfs al "denk" je dat het veilig is, de meeste ongelukken gebeuren net wanneer je denkt veilig te zijn.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 12 dec 2012 22:34

de mogelijke gevolgen?:


filé american

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 12 dec 2012 22:50

Hoeft dat niet te zeggen .... wordt via RR en andere registers automatisch doorgegeven aan rechtbank.
Steekt mee in strafdossier.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 dec 2012 11:14

Flauw excuus, en ik spreek van ondervinding, ik heb op deze manier mijn vader verloren.
Door een "achterna reizende solo locomotief" op een enkel spoor.
Ik wou net dezelfde opmerking maken: het is niet omdat er één trein gepasseerd is, dat er geen tweede vlak na kan komen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

k.b.
Berichten: 876

#9 , 13 dec 2012 15:35

Kan ik ook iets anders vragen dan een boete, bv.werkstraf?

Alvast bedankt!!

Perrons reinigen , dan zal je merken dat er soms meerdere treinen na elkaar rijden ...

Zelf meegemaakt ... met een vriend , als we destijds nog naar school treinden ...
Afgestapt ... en de hele bres zet zich in beweging richting de overweg juist naast de stopplaats enkel wij bleven nog wat praten op het perron en ook nog 2 oudere heren verderop.
De twee oudere heren zien de slagbomen opengaan en steken gewoon het spoor over en gaan aan de andere zijde op het peron staan en doen daar een babbeltje met elkaar ...

Ik en mijn schoolmakker nemen afscheid , ik ga de straat in richting mijn wagen ... hij steekt de spoorweg over ... (nadat hij gezien heeft dat 50 m verder de overweg nog steeds open stond) ...

STOPPEN kereltje ... die twee oudere heren die de spoorbaan waren overgestoken bleken spoorwegcontroleurs ... en die mogen dat blijkbaar wel ...

k.b.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#10 , 13 dec 2012 15:39

STOPPEN kereltje ... die twee oudere heren die de spoorbaan waren overgestoken bleken spoorwegcontroleurs ... en die mogen dat blijkbaar wel ...
Ambtshalve. ;-)

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 13 dec 2012 15:40

Kan ik ook iets anders vragen dan een boete, bv.werkstraf?
Je kan het vragen, maar de kans lijkt me zeer klein. Wordt waarschijnlijk boete waarvan een deel voorwaardelijk, en rijbewijs een tijd kwijt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Kingfisher
Berichten: 483

#12 , 17 dec 2012 15:07

40€ tot 500€, wel maal 6 doen, dus minimum 240€, maximum 3.000€. 240€ gaat het niet zijn, er zat geen bevallende vrouw op uw achterbank, 3000€ ook niet want het was niet voor de kick dat u het deed.
Bijdrage aan het slachtofferfonds, 125€ dacht ik.
verbod to sturen, minstens 8 dagen.

Sommige straffen kunnen ook voorwaardelijk uitgesproken worden, dus je wordt gestraft, maar het wordt pas toepasbaar indien je later nog eensdezelfde stommiteit begaat (want in de lijst van domme dingen die je kunt doen, staat dit wel ver bovenaan).

Franciscus
Berichten: 38602

#13 , 17 dec 2012 17:50

Sedert 1.1.2011 slachtofferfonds €150

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”