Bij een waarschuwing toch een boete.

peterie
Topic Starter
Berichten: 6

Bij een waarschuwing toch een boete.

#1 , 11 dec 2012 14:17

Beste forumleden,

Afgelopen donderdag om 22:20 stond ik in Antwerpen in een heel rustige straat stil met mijn auto. Ik denk dat mijn voorwielen juist het zebrapad raakte. Maar ik heb het zebrapad niet geblokkeerd, het was voldoende ruimte voor de voetgangers. Binnen enkele ogenblikken kwam de politie auto naast mij staan met 3 agenten. De agenten hebben mij gevraagd om weg te rijden omdat ik daar niet stil mocht staan en als ik geen boete van 100€ wil ontvangen, moest ik direct mijn auto verzetten. Ik ben direct weggereden.
Vandaag heb ik een brief van de politie gekregen met een boete van 100€ voor overtreding van 2de graad: verboden om voertuig te parkeren of stilstaan waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen etc...
Op het moment van de gebeurtenis besefte ik niet dat ik iets verkeerd deed en na een waarschuwing van de politie ben ik direct weggereden, maar toch heb ik een boete gekregen.

Kan de politie bij een waarschuwing toch een boete uitschijven? Heeft het zin om daar tegen in beroep te gaan? Kan ik in mijn situatie mijn onschuld bewijzen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 11 dec 2012 14:22

Welke onschuld? Je mag niet stilstaan of parkeren op dat zebrapad en op de rijbaan op minder dan 5 meter ervoor. De overtreding is begaan, en vastgesteld. Ik vermoed dat het weinig zin zal hebben hier tegen in te gaan. Toch zeker niet met je huidige argumenten.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Lightning

#3 , 11 dec 2012 14:22

Kan de politie bij een waarschuwing toch een boete uitschijven?
Ja
Heeft het zin om daar tegen in beroep te gaan?
De agenten hebben uw overtreding vastgesteld en hun vaststelling wordt verondersteld correct te zijn.
Kan ik in mijn situatie mijn onschuld bewijzen?
U hebt de overtreding begaan en ze is vastgesteld...

Reclame

peterie
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 11 dec 2012 14:27

Waarom gaf hij mij een waarschuwing dan i.p.v. direct een boete uitschrijven?

Lightning

#5 , 11 dec 2012 14:31

Meer dan waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat U direct zou vertrekken uit eigen beweging.

Jef 007
Berichten: 737

#6 , 11 dec 2012 14:37

als je in overtreding bent, aanvaardt dan de gevolgen!!!!!!
dat reglement over zebrapad bestaat niet niet voor niets!!
u was met 5 lopende meters in overtreding

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 11 dec 2012 15:06

Waarom gaf hij mij een waarschuwing dan i.p.v. direct een boete uitschrijven?
Zij hebben twee zaken gedaan:

1) De overtreding, -en het bijbehorende gevaar dat die opleverde- meteen doen ophouden. U bevelen uw voertuig te verplaatsen, dus.
2) De overtreding beteugelen. Pv opstellen, dus.

Het éne, sluit het andere niet uit.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38590

#8 , 11 dec 2012 16:24

Wat heeft de politie juist gezegd?

peterie
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 11 dec 2012 17:46

Politie heeft gezegd dat ik daar niet mocht staan en dat ik mijn voertuig direct moest verplaatsen als ik geen boete van 100€ wil ontvangen. Toen ben ik direct wegereden.

peterie
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 11 dec 2012 18:08

Waarom gaf hij mij een waarschuwing dan i.p.v. direct een boete uitschrijven?
Zij hebben twee zaken gedaan:

1) De overtreding, -en het bijbehorende gevaar dat die opleverde- meteen doen ophouden. U bevelen uw voertuig te verplaatsen, dus.
2) De overtreding beteugelen. Pv opstellen, dus.

Het éne, sluit het andere niet uit.


het bijbehorende gevaar dat die opleverde?!
Het was in een smal straatje om half 11 s ‘avonds, daar was totaal geen sprake van gevaar.

Was ik in fout? JA, ik stond binnen 3 meter van zebrapad.
Was er gevaar voor verkeer of voetgangers? NEE, zebrapad was vrij voor de voetgangers en geen mens op straat te zien om 23 uur.

Lightning

#11 , 11 dec 2012 18:14

Was er gevaar voor verkeer of voetgangers?
JA, want U stond te dicht bij het zebrapad. Die marge is er net om te vermijden dat voetgangers ineens, onzichtbaar voor andere bestuurders, van achter een stilstaande of geparkeerde wagen moeten oversteken.

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 11 dec 2012 23:55

Op het moment van de gebeurtenis besefte ik niet dat ik iets verkeerd deed en na een waarschuwing van de politie ben ik direct weggereden, maar toch heb ik een boete gekregen.
Helaas besef je het nog steeds niet .....

Ik kan best nog begrijpen dat je gehoopt had er zonder PV mee weg te komen, en dat je nu teleurgesteld bent dat je er toch 1 te pakken hebt. Voor jou, zijn er nu twee mogelijkheden.

Optie 1: nu de ontgoocheling eventjes verbijten, en gewoon die 100 euro betalen.
Optie 2.: het PV aanvechten, maar persoonlijk zou ik het je ten stelligste afraden. Volgens mij gaat het je alleen maar met nog meer kosten opzadelen. Ik denk namelijk dat een rechter het niet écht gaat waarderen dat u deze verkeersregel als een vrijblijvend advies aanziet.

It's up to you. In jouw plaats, ik zou in ieder geval voor optie 1 gaan....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38590

#13 , 12 dec 2012 15:58

Betreft overtredingen: daar wordt niet gepeild naar een inzicht bij de overtreder. Het loutere feit van het plegen is voldoende.
Of het nu overdag of 's nachts is en of u dat nu goed of niet vindt de overtreding is gebeurd.

Politie stelt ze vast ongeacht of u ze laat ophouden of niet.

Bij niet laten ophouden kunnen er door de politie nog andere maatregelen genomen worden.

Producer
Berichten: 85

#14 , 15 dec 2012 15:38

Het gaat de vraagsteller niet over de feiten. Die kent hij zelf best ook wel.

Het gaat hem - en daar kan ik een stuk in volgen - over de manier waarop de politie communiceert. Er zijn heel wat inspecteurs die daar heel erg te kort schieten. Wanneer een inspecteur zegt dat je een waarschuwing krijgt, dan verwacht je gewoon niet dat er een boete zal volgen. Dat is perceptie. Daarover gaat het hier. En dat is de reden waarom de vraagsteller zich vragen stelt.

lohabra
Berichten: 1015

#15 , 15 dec 2012 15:47

Het gaat de vraagsteller niet over de feiten. Die kent hij zelf best ook wel.

Het gaat hem - en daar kan ik een stuk in volgen - over de manier waarop de politie communiceert. Er zijn heel wat inspecteurs die daar heel erg te kort schieten. Wanneer een inspecteur zegt dat je een waarschuwing krijgt, dan verwacht je gewoon niet dat er een boete zal volgen. Dat is perceptie. Daarover gaat het hier. En dat is de reden waarom de vraagsteller zich vragen stelt.
Dat de communicatie dan niet hun sterkste de sterkste kant was, daar kan ik idd inkomen. Maar topicstarter telt zich daarbij reeds in zijn eerste post al de vraag of dit element genoeg zal zijn om het PV aan te vechten:

(...)

Kan de politie bij een waarschuwing toch een boete uitschijven? Heeft het zin om daar tegen in beroep te gaan? Kan ik in mijn situatie mijn onschuld bewijzen?
En het antwoord hierop is simpel. Ja, de politie kan desondanks nog een PV opstellen. Neen, het heeft weinig zin om op basis hiervan het PV aan te vechten. Neen, topicstarter is niet onschuldig. Hij erkende eerder de overtreding te hebben begaan....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”