Vrijheidsberoving bij alcoholcontrole.

Pater Moeskroen
Topic Starter
Berichten: 10

Vrijheidsberoving bij alcoholcontrole.

#1 , 09 dec 2012 01:24

Beste allemaal,

wanneer de politie mij staande houdt met mijn voertuig voor een alcoholcontrole, ben ik dan van mijn vrijheid beroofd? Wat als ik, nadat ik mijn identiteitsgegevens gegeven heb, gewoon wegwandel zonder een ademtest te ondergaan? Mogen ze mij dan van mijn vrijheid beroven? Want ik dien toch mijn weigering voor een bloedproef tegenover een geneesheer duidelijk te maken.

Is dit dan een gerechtelijke of een bestuurlijke aanhouding?

Bedankt,

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2012 14:39

Weigering van een bloedproef? Ik heb nog nooit geweten dat de politie u ONMIDDELLIJK een bloedproef doet ondergaan. In mijn geval moest ik enkel blazen, kreeg ik een sleutelhanger, en mocht ik doorrijden. Geen idee waarom ik het mezelf en de politie (die ook maar hun werk doen) moeilijk zou maken door niet mee te werken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2012 15:44

Sleutelhangerfobie niet onderschatten. Kwaaltje dat aan een serieuze opmars bezig is in België.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2012 15:53

Sleutelhangerfobie niet onderschatten. Kwaaltje dat aan een serieuze opmars bezig is in België.
Daar kan ik inkomen. Die dingen zijn ook spuuglelijk. ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 11 dec 2012 17:49

Nog niet.

Waarom zou u wegwandelen.... dat is u onttrekken aan.

Politie zal trouwens niet uw identiteitsgegevens vragen ze zal uw documenten I.K. RB en de papieren van de wagen vragen.
De ademtest wordt trouwens bij een controle meestal uitgevoerd terwijl u nog in de wagen zit.
Hoe gaat u dan wegwandelen?

Als de politie heeft gezegd dat u een ademtest dient af te leggen ... is dat voor een administratieve actie.
Zelfs een parlementslid zal dan moeten blazen.

Als de politie vaststelt dat u in staat van (openbare) dronkenschap bent (besluitwet 14 nov 1939) dan kan ze overgaan tot een bestuurlijke aanhouding ( op bevel van een bestuurlijke officier).

Als u toch zou wegwandelen ( dan met achterlating van uw papieren, sleutel en wagen) dan wordt dat ambtshalve beschouwd als een weigering en derhalve strafbaar. het wordt omstandig omschreven in het PV.

Het weigeren van de ademtest/ademanalyse is op zich ook strafbaar.

Een bloedproef weigert u idd tegenover een dokter maar zoals u kan zien staat u dan al heel ver in een procedure.

In de drie gevallen weigering ademtest, ademanalyse of bloedproef zal het zo wie zo rijverbod van 6 uur tot gevolg hebben Mogelijk een minnelijke schikking van 700 euro , de onmiddellijke intrekking van uw rijbewijs voor 15 dagen en meest waarschijnlijk dagvaarding voor de politierechtbank met mogelijk boete van 1200 euro tot 12.000 euro plus verval recht tot sturen. :oops: aangepast :D

Verder mogelijk: het weg takelen van uw wagen ( gezien onbeheerd achtergelaten). Politie zal het voertuig veilig wegbergen tot de EIGENAAR het komt ophalen.

Men kan u inderdaad ook arresteren als u andere strafbare feiten pleegt vb weerspannigheid, slagen aan politieambtenaar.

En verder indien de feiten louter verkeersgerelateerd zijn de Salduz wetgeving niet van toepassing.
Dus u hebt geen recht op een advocaat. U bent vrij om al dan niet een verklaring af te leggen ( indien dronken dan wel bij nuchterschap)


ook nog bijgevoegd :
+ gerechtskosten € 50 ( als ik me niet vergis) + slachtofferfonds nu € 150.


http://www.gratisrijbewijsonline.be/alcoholwet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 12 dec 2012 23:38, 3 keer totaal gewijzigd.

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 12 dec 2012 16:55

In de drie gevallen weigering ademtest, ademanalyse of bloedproef zal het zo wie zo rijverbod van 6 uur tot gevolg hebben Mogelijk een minnelijke schikking van 700 euro , de onmiddellijke intrekking van uw rijbewijs voor 15 dagen en meest waarschijnlijk dagvaarding voor de politierechtbank met mogelijk boete van 1100 euro tot 11.000 euro plus verval recht tot sturen.
Hoger, Walter. Nu de opdeciemen verhoogd zijn van 5,5 naar 6 is het zelfs nog wat meer: 1200 euro tot 12000 euro. :wink:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”