Weggetakeld voor een garage

Ben De Vriendt
Topic Starter
Berichten: 1

Weggetakeld voor een garage

#1 , 06 dec 2012 17:46

Gisteren avond kwam ik voor de eerste maal in Sint-Niklaas. Ik had mij blijkbaar voor een garage geparkeerd, maar aangezien de hele gevel met hout was bedekt, kon ik niet zien dat ik voor een garage stond. Op de houten gevel zag ik nadat de wagen was weggetakeld een tamelijk kleine ronde sticker (10 op 10 cm) en een klein papiertje ernaast met het nummerplak.

Zijn er hieromtrent vastgelegde regels?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 06 dec 2012 18:18

Enkel het voertuig waarvan de nummerplaat op de garage is aangebracht mag voor die poort staan.
En misschien deze link ook eens lezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... ge#p223731" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://www.juridischforum.be/forum/view ... oor+garage" onclick="window.open(this.href);return false;

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 07 dec 2012 22:40

Gisteren avond kwam ik voor de eerste maal in Sint-Niklaas. Ik had mij blijkbaar voor een garage geparkeerd, maar aangezien de hele gevel met hout was bedekt, kon ik niet zien dat ik voor een garage stond. Op de houten gevel zag ik nadat de wagen was weggetakeld een tamelijk kleine ronde sticker (10 op 10 cm) en een klein papiertje ernaast met het nummerplak.

Zijn er hieromtrent vastgelegde regels?
Vaste regels over wat een inrij van een eigendom is, ga je niet terugvinden in de wegcode. Cassatie stelde het als volgt:

De in art. 25.1, 3° Wegcode bedoelde 'inrij voor eigendommen' is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.
Cass. AR 6752, 16 november 1993 (Ketels / De Vooght-Neirinck), R.W. 1993-94, 821; Bull. 1993, 957; Arr. Cass. 1993, 956; Pas. 1993, I, 957.


Als u de boete en de takelkosten zou willen betwisten, zou u mss foto's kunnen gaan trekken van die garage. Of ander afdoende bewijsmateriaal. En een rechter ervan proberen te overtuigen dat u die garage niet als dusdanig kon herkennen toen u er parkeerde.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 09 dec 2012 13:04

iets wat ook nog kan helpen:

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 10 dec 2012 01:36

iets wat ook nog kan helpen:

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Goed geprobeerd , maar helaas , wat aangebracht wordt op een garagepoort of ander particulier eigendom is géén verkeersbord , maar een "sticker" .
Wat parkeren voor inritten betreft geldt alleen 25.1.3. en hierin is geen sprake van verkeerstekens .
"3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;"
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 10 dec 2012 09:20

Idd. Dergelijke stickers hebben geen enkele juridische waarde.

Ofwel is er sprake van een inrij, en dan geldt er een parkeerverbod (behalve voor voertuigen waarvan kenteken leesbaar aangebracht is). Ofwel is er géén sprake van een inrij. En dan mogen er daar nog 10 stickers aangebracht worden, dan nog geldt er géén parkeerverbod. Het is 1 van beide. Maar het heeft in ieder geval niks te maken met het feit of daar nu dergelijke sticker werd aangebracht of niet.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Jef 007
Berichten: 737

#7 , 10 dec 2012 12:31

is er dan ten onrechte getakeld?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 dec 2012 14:37

Misschien kan de topicstarter hier een google maps afbeelding van de bewuste gevel posten (of het deel waar de poort zou zitten), zodat mensen hier daadwerkelijk kunnen zien of de poort echt niet te herkennen was? Ik ken ook wel wat gevels waar de poort redelijk in de gevel verwerkt zit, maar als je een beetje oplet, zie je weldegelijk dat het om een garagepoort gaat.

Ik kan me echter wel voorstellen dat een poort zoals deze, eens ze dicht is, onmogelijk op te merken valt:

http://www.centuriondeuren.nl/images/im ... evel_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xastheron
Berichten: 719

#9 , 10 dec 2012 14:40

Maar als er dan weer andere indicaties zijn (denk aan aangepaste boordsteen voor inritten, oprit...) dat er mogelijks een garage is...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”