Wat gaat deze flitsboete mij kosten? 116 waar je 70 mag

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

Wat gaat deze flitsboete mij kosten? 116 waar je 70 mag

#1 , 29 nov 2012 18:59

Hallo,

Kreeg net het nieuw dat ik geflitst ben op de Expressweg richting Antwerpen waar tijdens werken het verkeer over 1 rijstrook wordt geleidt en waar je dus 70 mag rijden.
Ik reed daar volgens de camera 124, gecorrigeerd naar 116. 46/u te snel dus..

Op deze "andere openbare weg" mag je normaal gezien 120/u rijden volgens de brief.

Iemand enig idee wat die grapje mij gaat kosten? Ik weet dat ik in fout ben/was, je wilt zo snel mogelijk thuis zijn na aan lange avond werken.. natuurlijk maakt niet allemaal niets uit, ben alleen benieuwd wat dit mij gaat kosten en welke sancties er verder gaan ondernomen worden.

Ik heb een brief van de Politie toegekregen met een proces-verbaal dat wanneer ze binnen 15 dagen geen antwoord hebben het het proces-verbaal naar het parket van Gent wordt verstuurd.
Is er iets wat ik kan doen? (buiten afwachten).
Ik heb m'n rijbewijs bijna 3 jaar en ben 21.


Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 29 nov 2012 19:03

Resultaat van de berekening :

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 70
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 116.56


Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):

Onmiddellijke inning
In principe wordt u gedagvaard en komt u dus niet in aanmerking
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Minnelijke schikking
In principe wordt u gedagvaard
zo niet bedraagt de minnelijke schikking 420€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Rechtbank
60-3000€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

krisje1973
Berichten: 281

#3 , 29 nov 2012 19:06

http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false;
berekening van snelheidsboetes

Zoals oude belg ook van deze site overnam

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 29 nov 2012 19:07

Denk niet dat u een OI of een MS gaat krijgen.
U bent ook nog beginnend bestuurder ...

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#5 , 29 nov 2012 19:17

OI? Middelijke Schikking? ben niet zo thuis in die termen..
Had me inderdaad al voorbereid op €500 boete & liefst geen intrekking van rijbewijs..
Is een jonge chauffeur een voor- of nadeel? (als je in die termen kan spreken in dit geval..)

Als ik gedagvaart wordt, wat houdt dit juist in?

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#6 , 29 nov 2012 19:44

let wel op, vergeten melden: de brief die ik kreeg was een aanvankelijk proces verbaal..

"aanvankelijk proces verbaal"
beneden staat: "een afschrift van onderhavig PV, met antwoordformulier werd verzonden aan de houder van de kentekenplaat op datum 27/11. zonder antwoord binnen de 15 Dagen wordt het dossier als volledig beschouwd en toegezonden aan het parket in gent".

De auto staat op mijn vader zijn naam, die geen beginnend bestuurder meer is.
Zou het een "voordeel" als hij de boete op zich neemt omdat hij geen beginnend chauffeur meer is? met andere woorden niet opgeven dat ik diegene was die in fout ben geweest.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 29 nov 2012 21:40

Dan wordt uw vader gedagvaard ipv u.
En wordt hij veroordeeld tot + rijverbod.
Zowel parketten en rechtbanken gaan oa bij wegeniswerken zeer streng optreden net omdat er zoveel ongevallen zijn gebeurd met op de koop toe zeer zware gevolgen.
Op de koop toe reed u niet gecorrigeerd nog eens BOVEN de toegelaten maximum snelheid.
Federale politie doet tegenwoordig regelmatig extra controle met onmiddellijke intrekkingen van de RB tot gevolg.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 29 nov 2012 22:03

Zou het een "voordeel" als hij de boete op zich neemt omdat hij geen beginnend chauffeur meer is? met andere woorden niet opgeven dat ik diegene was die in fout ben geweest.
Vindt uw vader dat een voordeel? Zware boete + verval van het recht tot sturen + een strafblad? Kans is groot dat hij een ander gevoel voor humor heeft. Mijn vader zou er niet mee kunnen lachen. Wie zijn g*t brandt moet nu eenmaal op de blaren zitten. Doet pijn, inderdaad.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#9 , 29 nov 2012 22:19

Tuurlijk, ik kon het maar vragen. bedankt.
Het "vooral" is rond 04:00 's morgens gebeurd, een lege rijweg met vrijwel geen andere weggebruikers.. maar dit zal niet veel uitmaken veronderstel ik...

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 29 nov 2012 22:44

Tuurlijk, ik kon het maar vragen. bedankt.
Het "vooral" is rond 04:00 's morgens gebeurd, een lege rijweg met vrijwel geen andere weggebruikers.. maar dit zal niet veel uitmaken veronderstel ik...
Maakt waarschijnlijk niet veel uit, maar u kan het steeds aanvoeren. Bent u verzekerd voor juridische bijstand? Kan zeker van pas komen nu...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#11 , 29 nov 2012 23:07

Heb ik bij m'n weten niet.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 29 nov 2012 23:25

Best zelf naar de zitting gaan.

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 30 nov 2012 09:40

U bent ook nog beginnend bestuurder ...
1 lichtpuntje: dat klopt niet (althans als TS het hier heeft over zijn definitieve rijbewijs). :
Ik heb m'n rijbewijs bijna 3 jaar en ben 21.
De strengere bestraffing voor beginnende bestuurders geldt voor wie zijn definitieve rijbewijs sedert minder dan 2 jaar bezit... Ik vermoed dat het dan ook weinig zin heeft uw vader ervoor te laten opdraaien. Vergeet bovendien ook niet dat uw vader éénmaal een verval opgelopen, gedurende drie jaar niet meer mag optreden als begeleider. Uzelf kan nog niemand begeleiden met een VRB 36 maanden, mits u nog geen 8 jaar uw rijbewijs B kan bezitten. Ik ken uiteraard de gezinssituatie niet, maar mochten er bvb nog jongere broers/zussen zijn die nog willen leren autorijden, is dat mss toch iets om in 't achterhoofd te houden.

En verder: uiteraard niet te vroeg victorie kraaien. U valt dan niet meer onder de strengere bestraffing. De rechter MOET dan weliswaar geen verval uitspreken met de bijbehorende verplichting om het terugkrijgen van het rijbewijs afhankelijk te maken van zogenaamde herstelexamens. Hij KAN het nog steeds.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 30 nov 2012 10:25

En verder: uiteraard niet te vroeg victorie kraaien. U valt dan niet meer onder de strengere bestraffing. De rechter MOET dan weliswaar geen verval uitspreken met de bijbehorende verplichting om het terugkrijgen van het rijbewijs afhankelijk te maken van zogenaamde herstelexamens. Hij KAN het nog steeds.
Hij moet wel verval van het rijbewijs uitspreken (8 dagen tot 5 jaar). Herstelexamens moet hij inderdaad niet uitspreken. Op de zitting kan u eventueel vragen om het verval tot de weekends te beperken (ivm werk bijvoorbeeld). Nadien kan dat niet meer.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 30 nov 2012 10:48

Klopt mijn fout ... hoe ik daar ben opgekomen .... :oops:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”