Rijbaan wetten

mickyken
Topic Starter

Rijbaan wetten

#1 , 21 nov 2012 17:00

Mag een duiker tegen de baan liggen,ben ertegenaan gekomen omdat die juist tegen de baan aanlag .
resultaat 2 banden en 2 velgen op de zijkant kapot ,aangegeven bij de gemeente maar bij hun verzekering van Etias betwisten ze het en willen niet uitbetalen.
Wat kan ik doen mijn vraag hoeveel plaats moet er naast de baan nog zijn als je eventueel moet uitwijken voor een tegenligger .
Die duiker lag pal tegen de baan aan en dan nog overgroeid met gras was onmogelijk te zien,efkens geraakt heb foto's genomen en kun je duidelijk zien dat die pal naast de baan ligt.
Is een smalle betonnen boerenstraat zonder fietsweg of voetpad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 21 nov 2012 17:30

De situatie is nogal moeilijk voor te stellen. Kan u deze foto's meedelen, desgevallend via pb.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 21 nov 2012 18:33

Dus u bent in de berm gereden?

Reclame

mickyken
Topic Starter

#4 , 21 nov 2012 18:45

in de berm niet juist op de rand van de baan de duiker ligt er vlak tegen.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 21 nov 2012 18:53

Kan de duiker niet beschouwd worden als een hoge boordsteen? Dan was het effect toch hetzelfde geweest?
En wie was er dan in fout geweest?
Argument zou zijn de begroeiing en niet de duiker.

Pv opgesteld door politie?

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 21 nov 2012 20:17

2 banden beschadigd? Iets te snel trachten te passeren?

Wetgeving bepaald trouwens dat je op de rijbaan moet blijven (wat niet altijd mogelijk is, ik weet het), en op de berm rijden om te passeren lijkt mij dan op eigen risico.
Als ik de berm niet goed kan inschatten door de begroeiing, rijd ik er niet over, en zet ik mij desnoods even op iemand zijn oprit om daar enkele minuten te wachten tot de tegenligger gepasseerd is.

mickyken
Topic Starter

#7 , 21 nov 2012 21:22

spijtig dat ik hier de foto niet kan opplaatsen dan zou je zien dat het helemaal fout zit met die rijbaan.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 21 nov 2012 22:26

G..g...maps misschien?
Mogelijk langs moderator?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#9 , 21 nov 2012 22:39

Neem het van mij aan. De aansprakelijkheid van de overheid zal moeilijk hard te maken zijn.

Hetzij op grond van artikel 135 N. Gem. W., hetzij op grond van artikel 1384 lid B.W.

Belangrijkst pijnpunt is dan wel de tegensprekelijke vaststelling van de feiten.

Is de politie ter plaatse geweest? Zijn er getuigen?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 21 nov 2012 22:40

Overigens is het wel net zo makkelijk even het adres te geven. Met een programma dat straatzicht biedt, is dat wel makkelijk opgespoord...
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mickyken
Topic Starter

#11 , 21 nov 2012 22:50

op street vieu kun je adres ingeven ::voshoek vrasene
vooraan in de straat bijna op het kruispunt

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 21 nov 2012 22:54

U reed naar het kruispunt, duiker tegenover de boerderij, ter hoogte van de pakken stro?

mickyken
Topic Starter

#13 , 21 nov 2012 23:04

ja ik reed naar het kruispunt je ziet de duiker liggen maar toen was die ook nog overgroeid dus ik vraag mij af is dit wettelijk

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 22 nov 2012 00:00

Geen te smalle weg, voldoende uitwijkplaatsen, ik vrees dat u niet veel zal krijgen van de gemeente.
En nergens is deze situatie verboden, hoewel hier een aanduiding wel zou mogen.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 nov 2012 12:03

Lijkt mij een weg die breed genoeg is om te kruisen zonder de rijbaan te verlaten. Waarom zou daar nog extra signalisatie moeten komen? Moet men dan ook nog een bord zetten dat er een gracht naast de rijbaan ligt?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”