Boete rijden zonder rijbewijs+Verzekering brommer

dreirio
Topic Starter
Berichten: 7

Boete rijden zonder rijbewijs+Verzekering brommer

#1 , 21 nov 2012 11:13

Beste,

Ben gisteren tegengehouden door te snel te rijden + zonder rijbewijs of verzekering.
Ik reed met een B classe 50cc. Deze was opgedreven.
Nu mijn vraag is weet er iemand hoeveel mijn boete zou kunnen bedragen?
Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 21 nov 2012 18:18

Het Openbaar Ministerie kan een minnelijke schikking voorstellen of de zaak voor de rechtbank brengen.

Indien men u een minnelijke schikking voorstelt, zien de boetes er vermoedelijk als volgt uit:
- 50 EUR voor de eerste 10 km/u die u te snel reed (hou rekening met een correctie van 6 km/u) en 5 of 10 EUR per bijkomende kilometer, afhankelijk of u buiten of binnen de bebouwd kom reed.
- 50 EUR per bijkomende overtreding (niet verzekering, niet gelijkvormigheid, geen geldig rijbewijs)

LET WEL: De onmiddellijke inning is uitgesloten, indien de overtreder minder dan 18 jaar oud is;



Indien de zaak voor de rechtbank komt, zijn volgende geldboeten van toepassing:
- De geldboete voor de snelheidsovertreding bedragt minimum 60 en maximum 3000 EUR.
- De opgedreven snelheid maakt dat het voeruit niet geldig verzekerd was. Daarvoor riskeer je een gevangenisstraf van 8 dagen tot 6 maanden en een geldboete van 600 tot 6000 EUR (art. 22 W.A.M.-wet).
- Bovendien was je naar alle waarschijnlijkheid geen houder was van het vereiste rijbewijs om een motorfiets te besturen. De boete daarvoor bedraagt 1200 tot 12000 EUR (Artt. 22 en 30 Wegverkeerswet).

Naast de geldboete kan men u eveneens een rijverbod opleggen.

De rechtbank kan beslissen één gezamelijke geldboete op te leggen voor alle overtredingen. De geldboeten kunnen helemaal of gedeeltelijk met uitstel worden opgelegd.

Naast de geldboete zal de rechter u principieel veroordelen tot het betalen van de gerechtskosten en één of meerdere verplichte bijdragen aan het Slachtofferfonds.

Indien u gedagvaard wordt, doet u er goed aan gebruik te maken van de rechtsbijstand, indien u daar een beroep op kan doen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

dreirio
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 21 nov 2012 22:45

Alvast bedankt voor het antwoord !
Maar is dit niet wat overdreven? Ik denk niet dat ik in de gevangenis ga vliegen door een brommertje...
Ben geschokt van de prijzen

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 21 nov 2012 22:57

Gevangenis niet maar het bedrag zal 'significant' zijn.
De kans om zo'n minimum MS te krijgen is op zich al minimaal.
Een element is uw leeftijd.
Een ander of het de eerste maal was.
Als ik me niet vergis is niet verzekerd voeren en rijden zonder rijbewijs bij de 'zwaardere verkeersinbreuken' die meestal niet met een eenvoudige kleine overschrijving opgelost worden.

Politierechtbank spreekt uit maar het zijn wel wanbedrijven dus correctionele straffen. (Om het eenvoudig te stellen).
Mogelijk een rijverbod....
U bromfiets is vermoedelijk ook 'afgenomen'?

dreirio
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 21 nov 2012 23:19

Ben enkele maanden geleden al tegengehouden en bleek dat mijn rijbewijs vervallen was. Dus had ik hier al een boete voor.(deze heb ik nog niet gekregen)
sindsdien reed ik er niet mee ben nu gisteren even ergens naartoe gegaan en had het zitten. Dus het is niet de 1x maal.
Mijn bromfiets is inderdaad afgenomen en wordt in vermindering gebracht met de boete.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 21 nov 2012 23:40

in mindering gebracht????
Wat is dat en wie heeft dat gezegd?

dreirio
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 22 nov 2012 00:15

de politie.. Hij ging geschat worden volgens waarde en dat bedrag zou dan van mijn boete afgaan

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 22 nov 2012 00:16

Dus afstand gedaan van bromfiets. Zodat rechtbank eventueel geen verbeurdverklaring moet uitspreken.
Maar de 'verkoop' ervan zal vermoedelijk heel lang na de veroordeling zijn dus hoe kan men daar dan rekening mee houden?

Misschien dat openbaar ministerie of rechtbank dan wat milder zijn gezien het ' gevaarlijk tuig' voorgoed uit verkeer is.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 22 nov 2012 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

dreirio
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 22 nov 2012 00:24

Ik hoop het
Als ik vragen mag ,heeft u een ruwe schatting van wat die me kan kosten?
Alvast bedankt voor de antwoorden !

Xastheron
Berichten: 719

#10 , 22 nov 2012 08:54

Rekening houdend met de cijfers uit de post van AdvoDanck en met de veronderstelling dat u voor de politierechtbank komt, zit ik aan een minimum van iets meer dan €2.000 (1.200 + 600 + 60 + 150(slachtofferfonds). Dit is in de veronderstelling dat er rechtsbijstandsverzekering is.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#11 , 22 nov 2012 09:17

Hou er bovendien rekening mee - wanneer de politierechtbank afzonderlijke boetes oplegt per overtreding - u een bijkomende bijdrage van 150 EUR verschuldigd bent PER boete die meer dan 150 EUR bedraagt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

dreirio
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 22 nov 2012 11:05

Mijn brommer was niet verzekerd dus vermoed dat ik ook geen rechtsbijstandsverzekering zal hebben..
Is de boete dan hoger of ?

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 22 nov 2012 11:40

Al zeker geen RB en blijkbaar NIET de eerste keer
dus
Artikel 30 Wegverkeerswet:
"§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :
1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;"
Deze bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 6.
Artikel 41 Wegverkeerswet:
"In de gevallen waarin de rechter in toepassing van deze wet een verval van het recht tot sturen uitspreekt, moet hij, indien hij gebruik wenst te maken van artikel 8, § 1 van de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie een effectief gedeelte opleggen van minimum acht dagen."

1. Verzekering
Artikel 22§1 - Wet 21/11/1989
De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.
Verhoogd met de opdeciemen wordt dat € 600tot € 6000.

2. Technische controle[/b] hier niet van toepassing)
Artikel 4§1 - wet 21/06/1985
Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.
Verhoogd met de opdeciemen wordt dat €60 tot € 60.000€

Bovendien :

Artikel 24 - wet 21/06/1985

Bovendien kunnen de rechtbanken, in de gevallen bedoeld in artikel 22, voorgoed of voor een duur van ten minste acht dagen en van ten hoogste vijf jaar de vervallenverklaring uitspreken van het recht om een motorrijtuig te besturen.
De bepalingen betreffende de vervallenverklaring van het recht tot sturen, vervat in de wetgeving op de politie van het wegverkeer, zijn van toepassing op de in het eerste lid bedoelde vervallenverklaring van het recht tot sturen.

3. Inschrijving

K.B. 16-03-1968 Art 29§1 al 2
Voor het tarief van €175,- kom je niet meer in aanmerking gezien dit het tarief is van de onmiddellijke inningen en in dergelijk geval kan men geen onmiddellijke inning toepassen. ( is oude bedrag)

De speciaal door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aangewezen zware overtredingen van de tweede graad van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten, worden gestraft met geldboete van 50 euro tot 500 euro.

Verhoogd met de opdeciemen wordt dat € 300 - € 3000

bovendien :

K.B. 16-03-1968 Art 38§1

De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

3° indien hij veroordeelt wegens een van de zware overtredingen van de eerste of de tweede graad als bedoeld in artikel 29, § 1;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.

Indien men een proces-verbaal opstelt, zal veel afhangen van het parket. In principe zal het een dagvaarding worden... men zal normaal gezien dan wel alles samen voegen en één straf bepalen. In de gevallen waar ik weet van heb, schommelt het effectief gedeelte rond de € 600,- + een stuurverbod. Daarboven komen nog +/- 40 € gerechtskosten en een verplichte bijdrage voor het fonds van slachtoffers € 150,-.

calendomatic
Berichten: 86

#14 , 14 okt 2013 09:24

En de rekening al gekregen?

gabe
Berichten: 2

#15 , 21 sep 2015 08:46

kan er iemand me zeggen hoeveel dat ik een boete ga krijgen?

ik reed met een B-Klass zonder rijbeijs?..

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”