2x geflitst in 5 minuten tijd op dezelfde plaats

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

2x geflitst in 5 minuten tijd op dezelfde plaats

#1 , 20 nov 2012 12:01

Vandaag 2 minder goede brieven ontvangen van "pro justitia"
Ik ben 2x geflitst op dezelfde plaats, in 2 verschillende richtingen in 5 minuten tijd (mobiele flitser).

Ze stonden op een strategische plaats aan het einde van de bebouwde kom, rechte brede straat zonder veel "obstakels" (ik vind het zelfs vreemd dat ik niks gezien heb, ik let er iedere keer op nadat ik ze 1x heb zien staan.

Ik zie het plakkaat van "einde bebouwde kom" en geef al lichtjes gas bij *flits*, 61km/u --> 55km/u --> 50€
nadat ik mijn afval heb gedumpt in het containerpark keer ik terug aan 70km/u, aan het plakkaat bebouwde kom laat ik mij uitbollen *flits* 62km/u --> 56km/u --> 50€.

Ik weet dat het 2x te snel is en de politie neutraal moet zijn maar ik vind van mezelf dat ik geen snelheidsduivel ben, ik rijd de wettelijke snelheid maar rem niet aan het bord bebouwde kom om direct kop 50km/u te rijden.

Ik zet dit verhaal omdat ik niet wil overkomen als iemand die zijn fout niet toegeeft en gewoon onder zijn boete wil muizen.
Is er een mogelijkheid om maar uit te komen op 1 bekeuring?

*edit, via welke weg kan ik een flitscontrole "aanvragen"? Ik woon tegenover een school, zone 30 en het is niet te geloven welke snelheden hier gehaald worden ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 20 nov 2012 12:20

Mocht u nu 2 maal geflitst zijn in kort na elkaar, in dezelfde rijrichting, zou u nog een argument hebben om maar 1 boete te betalen omdat u maar 1 overtreding heeft begaan die 2 keer is vastgesteld (en dan nog).
Echter in dit geval denk ik dat u zal moeten betalen, het gaat namelijk duidelijk over 2 verschillende overtredingen.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 20 nov 2012 12:21

Er bestaat zoiets als "eenheid van opzet". Ik vraag mij alleen af of dat hier van toepassing is, het zijn tenslotte twee afzonderlijke ritten en de tijd tussen beide zal wel meer bedragen dan de spreekwoordelijke 5 minuten.

Reclame

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

#4 , 20 nov 2012 12:26

Het zijn inderdaad 2 verschillende overtredingen en de tijd is wel effectief 5 minuten ...
Mijn probleem is eigenlijk dat ik met zowel 50€ als 100€ mijn les heb geleerd, maar het is crisis voor iedereen en die 50€ extra zal ik wel meer voelen in mijn portemonee :s :)

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 20 nov 2012 20:41

Het bord F1, geeft aan waar de bebouwde kom begint. Dat is de plek waarop u nog maar 50 mag rijden. Dus niet de plek, waarop u mag beginnen vertragen naar 50. U bent 2x geflitst, op een verschillend tijdstip, met 2 verschillende snelheden. Ik denk net als Turaki dat het weinig zin heeft de bekeuringen te betwisten wegens eenheid van opzet. Dat is volgens mij niet het geval. Ik vrees dat het betwisten van je (2de) bekeuring u alleen maar gaat opzadelen met nog meer kosten.

Om snelheidscontroles in je buurt te bekomen, kan je eens informeren bij de lokale politie. Onbewust doet me dat denken aan die buurtvergaderingen waar menig buurtbewoner moord en brand riep dat er bij hun in de buurt te snel gereden werd. Tot de woordvoerder van de politie dit erkende en er en passant bij vermeldde wanneer er daar 't laatst op gecontroleerd werd. Waarop het in de zaal ineens muisstil werd, .... en diezelfde buurtbewoners de dagen erop hun brievenbus angstvallig in de gaten hielden .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

#6 , 20 nov 2012 21:48

Ik vrees er ook voor dat het geen zin zal hebben, meer kosten zal ik zeker niet doen.
Er is (2x) te snel gereden, dit geef ik toe en ik ben in fout, geen betwisting mogelijk.
Het ging gewoon beter geweest zijn moest er maar 1 bekeuring zijn.

Ik roep geen moord en brand, maar je kan 60km/u waar je 50km/u mag niet vergelijken met 70km/u waar je 30km/u mag ... :)

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 20 nov 2012 22:46

Indien u deze zaak voor de rechtbank laat komen, kan u inderdaad eenheid van opzet pleiten.

De geldboete ligt in dat geval tussen de 60 en 3000 EUR.

Nu kan de politierechter in kwestie wel geneigd zijn om u de minimumgeldboete te geven dan wel een boete met uitstel, maar een veroordeling beteken.t hoe dan ook dat u gerechtskosten moet betalen. Deze zitten ook al snel rond de 60 EUR.

Tenzij u een rechtsbijstandsverzekering heeft, die de gerechtskosten terugbetaald, zal het verschuldigde bedrag uiteindelijk niet veel verschillen van de 100 EUR die u nu moet betalen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

#8 , 20 nov 2012 23:12

Bedankt allen voor de info,
ik zal zoals de normale werkende mens mijn eigen str*nt opruimen en braafjes betalen :)
Ik heb er de tijd en het geld niet voor over om dit aan te vechten.
Leuk is anders maar de wet is de wet en deze moet neutraal zijn, ik heb er de arm niet voor om deze om te buigen.
Hopelijk blijft de volgende een tijdje weg ...

Lightning

#9 , 21 nov 2012 07:26

Indien u deze zaak voor de rechtbank laat komen, kan u inderdaad eenheid van opzet pleiten.
Alles kan gepleit worden, maar in dit concreet geval is de kans om de zaak met dat argument te winnen nagenoeg nihil.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”