de lijn

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

de lijn

#1 , 20 nov 2012 06:04

Gisteravond haal ik kleinkinderen op van school . Meestal keren ze te voet huiswaarts ; Wegens werken staat er een groot verkeersbord dat een omleiding aangeeft en waardoor ik niet kon zien dat ik me aan een bushalte bevind want dit bord staat opgesteld achter het groot omleidingsbord Ik parkeer achter dit groot bord en na een 15 seconden stopt er een bus . De chauffeur maakt me erop attent dat ik daar niet mag staan wegens het feit dat ik me aan een halte bevind . Ik zei sorry en zeg dit niet bemerkt te hebben en dat ik er pas stond , zat nog in auto met lichten aan en kleindochters waren ondertussen reeds ingestapt . Hij had ,pen met boekje in de hand en ik vermoed dat hij mijn nummerplaat heeft genoteerd . Ik verontschuldigde me en het "akkefietje " was gesloten en hij zette zijn rit verder . Er zijn geen verwijten gemaakt of zelfs geen harde woorden .Waar ik geparkeerd stond staat trouwens een bord dat er maximaal 30 minuten mag geparkeerd worden maar wegens werken aldaar staan er ook verkeersborden die van een parkeerverbod gewagen, ; Kan de chauffeur me verbaliseren of er voor zorgen dit dit gebeurt . Hoe wordt zoiets afgehandeld ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hawkee
Berichten: 160

#2 , 20 nov 2012 07:21

als ex-chauffeur van de lijn kan ik beamen dat de chauffeur juist heeft gehandeld.
er worden nummerplaten genoteerd van auto's die op haltes staan, reden: als de auto er nog staat bij terugkomst dan wordt dit gemeld aan de centrale en wordt er actie ondernomen.
de acties zijn: controleurs komen ter plekke om dit te bekijken, indien de wagen er nog staat wordt er gebeld naar de politie, wegtakeling en pv.
gaat natuurlijk over de veiligheid van op en afstappen bij de haltes.
ik zou me geen zorgen maken over dit feit dat je hebt meegemaakt.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 20 nov 2012 10:17

Een buschauffeur is geen beëdigd ambtenaar. Indien hij aan de politie verklaart dat u in overterding geparkeerd stond, weegt zijn woord even zwaar door als het uwe.

Wanneer er twee evenwaardige verklaringen zijn, zal de rechtbank principieel niet veroordelen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#4 , 20 nov 2012 15:55

Een buschauffeur is geen beëdigd ambtenaar. Indien hij aan de politie verklaart dat u in overterding geparkeerd stond, weegt zijn woord even zwaar door als het uwe.

Wanneer er twee evenwaardige verklaringen zijn, zal de rechtbank principieel niet veroordelen.
Ben daarnet nog eens ter plaatse gaan zien en foto's genomen van de toestand ter plaatse ;
Het bord dat de halte aangeeft staat volledig verdekt opgesteld achter het grote omleidingsbord
en kan men totaal niet zien! Naast het schuilhokje, dat ruim achteruit staat , staat een zitbank en 5 meter verder begint een parkeerstrook
om max 30 minuten te parkeren . Op deze strook , momenteel voorbehouden voor werfwagens, wegens werken, stond ik
geparkeerd of in feite stond ik stil want ik zat nog in voertuig met lichten aan . Ik dacht en denk nog dat een buschauffeur
een gemachtigd persoon is om een overtreding te melden of zelfs een proces verbaal te laten opstellen . Afwachten of ik er nog iets van hoor....... Dank voor repliek

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 20 nov 2012 18:37

Buschauffeur is dat NIET alleen controlepersoneel van de LIJN.

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#6 , 20 nov 2012 19:29

Buschauffeur is dat NIET alleen controlepersoneel van de LIJN.
Genoteerd. dank voor repliek

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 20 nov 2012 20:21

Ben daarnet nog eens ter plaatse gaan zien en foto's genomen van de toestand ter plaatse ;


Daar heeft u goed aan gedaan.
Het bord dat de halte aangeeft staat volledig verdekt opgesteld achter het grote omleidingsbord
en kan men totaal niet zien! Naast het schuilhokje, dat ruim achteruit staat , staat een zitbank en 5 meter verder begint een parkeerstrook
om max 30 minuten te parkeren .


Staan er verkeersborden die daar nu het stilstaan en parkeren verbieden, zodat die strook enkel door werfwagens benut kan worden?
Op deze strook , momenteel voorbehouden voor werfwagens, wegens werken, stond ik geparkeerd of in feite stond ik stil want ik zat nog in voertuig met lichten aan
Neen, u stond geparkeerd. Stilstaan is de tijd die u nodig heeft om goederen te laden/lossen of iemand te laten instappen/uitstappen. Al het overige = parkeren. Bvb iemand oppiken = stilstaan. Maar bvb wachten op die passagier = parkeren. Het feit dat de bestuurder nog in het voertuig zit, -zelfs achter het stuur- doet niet terzake. Het is en blijft parkeren.
Ik dacht en denk nog dat een buschauffeur
een gemachtigd persoon is om een overtreding te melden of zelfs een proces verbaal te laten opstellen . Afwachten of ik er nog iets van hoor....... Dank voor repliek
Neen, een buschauffeur is idd hoegenaamd géén gemachtigd persoon. En al zeker geen bevoegd persoon. De enige bevoegde personen van De Lijn, zijn mensen belast met een gerechtelijk mandaat. De lijncontroleurs, dus. En ook hun bevoegdheden zijn beperkt. Bvb: foutparkeren op een bushalte, onrechtmatig gebruik BOB, carpoolstroken etc. Zij kunnen je verbaliseren als u te dicht bij het bord stond dat de bushalte aanduidt. U heeft er goed gedaan om bewijsmateriaal te verzamelen dat het bord onvoldoende zichtbaar was (zie artikel 5). Zij kunnen echter niet beboeten, als er daar verderop parkeerverbodsborden staan. Dat kan enkel de politie.
Laatst gewijzigd door lohabra op 20 nov 2012 20:29, 4 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 20 nov 2012 20:22

Aan de moderatoren, sorry dubbelpost. :oops:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#9 , 21 nov 2012 12:51

Ben daarnet nog eens ter plaatse gaan zien en foto's genomen van de toestand ter plaatse ;


Daar heeft u goed aan gedaan.
Het bord dat de halte aangeeft staat volledig verdekt opgesteld achter het grote omleidingsbord
en kan men totaal niet zien! Naast het schuilhokje, dat ruim achteruit staat , staat een zitbank en 5 meter verder begint een parkeerstrook
om max 30 minuten te parkeren .


Staan er verkeersborden die daar nu het stilstaan en parkeren verbieden, zodat die strook enkel door werfwagens benut kan worden?
Op deze strook , momenteel voorbehouden voor werfwagens, wegens werken, stond ik geparkeerd of in feite stond ik stil want ik zat nog in voertuig met lichten aan
Neen, u stond geparkeerd. Stilstaan is de tijd die u nodig heeft om goederen te laden/lossen of iemand te laten instappen/uitstappen. Al het overige = parkeren. Bvb iemand oppiken = stilstaan. Maar bvb wachten op die passagier = parkeren. Het feit dat de bestuurder nog in het voertuig zit, -zelfs achter het stuur- doet niet terzake. Het is en blijft parkeren.
Ik dacht en denk nog dat een buschauffeur
een gemachtigd persoon is om een overtreding te melden of zelfs een proces verbaal te laten opstellen . Afwachten of ik er nog iets van hoor....... Dank voor repliek
Neen, een buschauffeur is idd hoegenaamd géén gemachtigd persoon. En al zeker geen bevoegd persoon. De enige bevoegde personen van De Lijn, zijn mensen belast met een gerechtelijk mandaat. De lijncontroleurs, dus. En ook hun bevoegdheden zijn beperkt. Bvb: foutparkeren op een bushalte, onrechtmatig gebruik BOB, carpoolstroken etc. Zij kunnen je verbaliseren als u te dicht bij het bord stond dat de bushalte aanduidt. U heeft er goed gedaan om bewijsmateriaal te verzamelen dat het bord onvoldoende zichtbaar was (zie artikel 5). Zij kunnen echter niet beboeten, als er daar verderop parkeerverbodsborden staan. Dat kan enkel de politie.
Ja er staan verbodstekens die parkeren enkel voor werfwagens toe laten .
Strikt genomen zal ik in overtreding gestaan hebben maar mijn inziens niet
op het gedeelte dat voor de bus is voorzien . Dat gedeelte stopt volgens mij waar de rode stenen stoppen en overgaan in voormelde parkeerstrook. Zowel het bushokje als de aanwijzing dat er een halte zich aldaar bevindt staan volledig weggestopt achter het grote omleidingsbord Wat het stilstaan of parkeren betreft : de kleinkinderen moesten juist de baan oversteken en instappen . de tijd dat ik stond te wachten was echt minimaal !hopelijk hoor ik er niks meer van maar me zo maar laten kisten ben ik ook niet van plan. Dank voor repliek

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 21 nov 2012 15:33

Art. 5 : bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 21 nov 2012 17:19

Maar is een bushaltebord een verkeersteken? Ik weet dat het voor de wegbeheerder aan te raden is dit zo te beschouwen (herhaling van parkeerborden 15m voorbij halte), maar is hier al rechtspraak over?

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 21 nov 2012 19:21

Achterzijde van parkeerborden is ORANJE.
U kan dus nooit zeggen er stond iets voor of u hebt een U-bocht gemaakt en ben er niet voorbijgereden.
Voor borden die minder dan 2 meter zijn moet men ook 20 meter van blijven (omdat ze anders niet zichtbaar zijn)


http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... eersborden" onclick="window.open(this.href);return false;

taalfoutje is verbeterd en voor puntje op de i zie hieronder
8_)
Laatst gewijzigd door Franciscus op 24 nov 2012 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 24 nov 2012 18:14

Achterzijde van parkeerborden is ORANJE.
Juister uitgedrukt: MOET ORANJE ZIJN.

Ik geef hierbij voor de geïnteresseerden nog eventjes de wettelijke basis hiervan mee:

11.4.1
1° De staanders of steunen en zoveel mogelijk, de achterkant van deze verkeersborden hebben een oranje kleur.


Met andere woorden :

•de staanders of steunen moeten een oranje kleur hebben;
•de achterkant moet zoveel mogelijk een oranje kleur hebben.
U kan dus nooit zeggen er stond iets voor of ik heb een U bocht gemaakt en ben er niet voorbijgereden.
ALS voornoemde regel inderdaad gerespecteerd werd, ja. Maar I 'm telling you: het aantal keren dat ik dergelijke borden op een paal en/of met een rugzijde in een andere kleur tegenkom, kan ik allang niet meer tellen. Vooral dan bij tijdelijke plaatsing, is het aantal overtredingen dienaangaande gigantisch groot.
Voor borden die minder dan 2 meter zijn moet men ook 20 meter van blijven (omdat ze anders niet zichtbaar zijn)
ttz: voor verkeersborden, waarvan de onderzijde minder dan 2m hoog is tov de rijbaan. En verder: voor voertuigen hoger dan 1,65 m, geldt die regel altijd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”