Auto getakeld van parking

jurisco
Topic Starter
Berichten: 6

Auto getakeld van parking

#1 , 19 nov 2012 21:07

Op 29.10.2012 parkeerde ik mijn auto regelmenteer op parking. Op 9.11.2012 kwam ik terug uit buitenland en ik zag geen auto op parking, naar politie vertrokken en ze zegen dat auto getakeld was wegens verhuis op 8.11.2012.

Kan ik iets ivm takel kosten en boete doen , aangezien dat ik in buitenland was en dat op moment dat ik auto geparkeerd heb, geen borden E1 geplaatst waren ?

Er is al PV toegekomen met een formulier die ik moet invoelen , weet misschien iemand wat ik zou moeten antwoorden op de vraag :
Erkent U deze inbreuk begaan te hebben ? JA of NEEN

Inbreuk WAS niet begaan op de moment toen ik mijn auto geparkeerd heb , pas na plaatsing van E1 borden is "inbreuk ontstaan" . dit kon ik niet voorkomen wegens verblijf in buitenland ( bewijs van vertrek en terugkeer uit buitenland heb ik)

Heeft iemand een raad ?

Voorbaat dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 19 nov 2012 22:19

Parking van wat?
Openbare of privé.

Kan u bewijzen dat u daar van 2910 stond?

Normaal moet politie een document hebben dat aangeeft welke wagens er al stonden VOOR het plaatsen van de borden.

Normaal is dit, als uw verklaring correct is, een administratieve takeling ten laste van de overheid.

jurisco
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 20 nov 2012 15:53

Francius dank voor reactie

Hij stond op openbare parking.
Ik kan allen bewijzen dat ik samen met mijn gezien op 29.10 Belgie verlaten heb , en pas om 9.11 terug kwam. (Vliegtuigticket + stempels in de Paspoort )
Dus vanaf 29.10 stonde auto op de parking(openbaar) rechtover gebouw waar ik woon, reglementeer geparkeerd + met zichtbare bewonerskaart.

Groeten

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 20 nov 2012 18:30

U kan dit betwisten voor de rechtbank met alle middelen van recht.
Normaliter moet politie VOOR ze takelt nagaan welke voertuigen er al stonden voor de borden. In een aantal gevallen blijven die dan zelfs staan.
Indien ze wel takelen dienen ze een administratieve akte op te stellen en een copie van het document waar de nplt opstaan van de voertuigen die er al stonden bij te voegen.
Indien dat niet is gebeurd .... opgelet iedereen mag blijkbaar borden plaatsen.... kan u dat niet op die wijze bewijzen.
U kan eventueel de gemeente of diegene die de borden of voor wie de borden zijn geplaatst mee verantwoordelijk stellen.

Hebt u takelkosten al betaald? Dat hoeft u niet voertuig MOET zo worden meegegeven door takelbedrijf.

jurisco
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 20 nov 2012 19:50

Geachte Franciscus

Ik heb avond 09.11. naar politie gegaan en daar uitgelegd dat ik in buitenland was en net teruggekomen.
Dezelfde avond heeft me politie patrole tot een dorp ,waarnartoe mijn auto getakeld was, gebracht en mijn auto teruggegeven.
Ik heb alle borddocumenten aan de politie getoont en dit was alles.
Ik heb niets moeten betalen ook niets tekenen.
Pas 3 dagen later heb ik PV samen met formulier ontvangen .


Groeten en dank voor uitgebreide aantwoord

Jurisco

freelance
Berichten: 2615

#6 , 20 nov 2012 20:11

Wat staat er dan op PV van inbreuk ? Welk artikel wegcode ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

jurisco
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 20 nov 2012 20:39

artikel KB 01.12.1975 art.5+70.2.1.1* -E1

Groeten

freelance
Berichten: 2615

#8 , 20 nov 2012 21:11

E1 Parkeerverbod .
" Erkent U deze inbreuk begaan te hebben ? JA of NEEN"
Indien u JA invult , krijgt u later een overschrijvingsformulier om de boete te betalen .
Indien NEEN : kan dit eventueel voor de politierechtbank komen. Aangezien u kunt bewijzen dat u op die datum in buitenland was , kunnen uw argumenten aanvaard worden .
( op het PV staat ook de datum van de overtreding - klopt deze ? )
Verkeersborden E1 kunnen inderdaad door zowat iedereen geplaatst worden ( dikwijls bij een verhuis ) . Naar mijn weten moet dit op voorhand aangevraagd worden bij politie , en moet er een schriftelijke toelating voor uitgeschreven worden . Dus politie moet sowieso op de hoogte zijn van de gebeurtenis .
Verder ; zie Franciscus .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 20 nov 2012 21:57

Klopt.
ELKE politiezone zal als service (van de gemeenten) een document hebben dat dient opgesteld worden voor ' AANVRAAG /PLAATSEN verkeersborden verhuis ( en andere redenen).
Dit document moet er zeker zijn en diegene die de borden plaatst dient daar een lijst aan toen te voegen van de nummerplaten.
Die lijst dient WEL voorgelegd te worden.
Als echter de aanvragers of een privé firma zelf de borden mogen plaatsen dan hebt u een probleem.
Vraag die lijst aan. Politie dient die bij het PV te voegen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 21 nov 2012 16:11

Als echter de aanvragers of een privé firma zelf de borden mogen plaatsen dan hebt u een probleem.
Niet noodzakelijk. In Antwerpen bv moet de "zelfplaatser" doorgeven welke wagen er geparkeerd stonden toen de borden werden gezet (min 24 uur van tevoren). Gebeurt gewoonlijk via de website van de politie of met een speciaal formulier)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 nov 2012 10:40

Als echter de aanvragers of een privé firma zelf de borden mogen plaatsen dan hebt u een probleem.
Niet noodzakelijk. In Antwerpen bv moet de "zelfplaatser" doorgeven welke wagen er geparkeerd stonden toen de borden werden gezet (min 24 uur van tevoren). Gebeurt gewoonlijk via de website van de politie of met een speciaal formulier)
En daar legt U de vinger op de wonde. Een niet bevoegd persoon stelt de lijst op, met alle mogelijke gebreken. De politie gaat die lijst ter plaatse niet controleren. En als er nadien problemen zouden zijn, dan krijgt deze lijst plots bijzondere bewijskracht?
Zowel Franciscus als ik hebben dit probleem hier al eerder aangekaart. Deze manier van werken is gewoon vragen om problemen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 22 nov 2012 12:03

En daar legt U de vinger op de wonde. Een niet bevoegd persoon stelt de lijst op, met alle mogelijke gebreken. De politie gaat die lijst ter plaatse niet controleren. En als er nadien problemen zouden zijn, dan krijgt deze lijst plots bijzondere bewijskracht?
Zowel Franciscus als ik hebben dit probleem hier al eerder aangekaart. Deze manier van werken is gewoon vragen om problemen.
Waarom zou iemand, 24 uur van tevoren, verkeerde nummerplaten doorgeven? Lijkt me totaal zinloos : je hebt er niets aan en het kan je zelfs een aanklacht wegens valsheid in geschrifte opleveren. Ik heb het systeem al meerdere malen gebruikt, en het werkt perfect. (en het bespaart me telkens € 50) Trouwens : de lijst heeft geen "bijzondere bewijskracht" : hij verschoont de eigenaars van de geparkeerde wagens juist. De vaststellingen van de politie als er een overtreding is hebben bijzondere bewijskracht.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 nov 2012 12:12

En daar legt U de vinger op de wonde. Een niet bevoegd persoon stelt de lijst op, met alle mogelijke gebreken. De politie gaat die lijst ter plaatse niet controleren. En als er nadien problemen zouden zijn, dan krijgt deze lijst plots bijzondere bewijskracht?
Zowel Franciscus als ik hebben dit probleem hier al eerder aangekaart. Deze manier van werken is gewoon vragen om problemen.
Waarom zou iemand, 24 uur van tevoren, verkeerde nummerplaten doorgeven? Lijkt me totaal zinloos : je hebt er niets aan en het kan je zelfs een aanklacht wegens valsheid in geschrifte opleveren. Ik heb het systeem al meerdere malen gebruikt, en het werkt perfect. (en het bespaart me telkens € 50) Trouwens : de lijst heeft geen "bijzondere bewijskracht" : hij verschoont de eigenaars van de geparkeerde wagens juist. De vaststellingen van de politie als er een overtreding is hebben bijzondere bewijskracht.
Dan zou ik toch hier eens een aantal gerelateerde topics beginnen lezen. Men heeft hier al een aantal keren de vraag gesteld ivm boetes of wegslepen terwijl men er al geparkeerd stond vooraleer de borden geplaatst werden. En toch wordt er naar deze lijst verwezen en zou men moeten bewijzen dat men er al stond, juist omdat men niet op deze lijst voorkomt.
En redenen: luiheid, totale onverschilligheid, foute opgave van huisnummers, taalbarrière, niet lang genoeg naar school gegaan, ... Het systeem is gewoonweg niet sluitend, onafhankelijk van wat de reden tot misbruik ook mag zijn.

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 22 nov 2012 12:20

En redenen: luiheid, totale onverschilligheid, foute opgave van huisnummers, taalbarrière, niet lang genoeg naar school gegaan, ... Het systeem is gewoonweg niet sluitend, onafhankelijk van wat de reden tot misbruik ook mag zijn.
Het is even sluitend als wanneer de politie ze plaatst en/of controleert. Ik ben éénmaal weggesleept om deze reden. De politie had de borden zelf geplaatst, mijn "overtreding" vastgesteld en laten takelen. De verhuizers hadden de borden echter opzij gezet "omdat ze in de weg stonden van de vrachtwagen". Ik ben dan ook vrijgesproken door de politierechtbank. Uw voorstel is alleen waterdicht als de politie de borden plaatst en er dan 24/7 een permanentie verzorgt, en alleen dan. Prima voor mij, maar ik betaal het niet. Als u het wil betalen kan het voor mij uiteraard wel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jurisco
Topic Starter
Berichten: 6

#15 , 14 dec 2012 10:49

Ik heb gisteren uitnodiging voor verhoor ontvangen , vandaag ben ik naar politie kantoor gegaan.

Er is een lijst met geparkeerde voertuigen en mijn nummerplaat staat niet op de lijst ! De fiche is door de handlangers van de Stad ingevuld bij het plaatsen van de borden.
Ik heb deze lijst betwist omdat die niet door beëdigde persoon ingevuld is.
Ik heb mijn vliegtuigtickets laten kopiëren als bewijs van mijn afwezigheid. Wij waren in buitenland tss 29.10.2012 en 9.11.2012. Parkeerverbod was op 6.11.2012 geplaatst.
Er is ergens misgegaan , of de fiche was niet volledig ingevuld , of heeft iemand de parkeerverbod borden verplaats. In elk geval ,wil ik niet voor iemand anders spel, mijn centjes kwijt.
Nu is wachten voor de rechtbank

Bedankt voor jullie hulp

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”