onterecht weggesleept

zomer
Topic Starter
Berichten: 2

onterecht weggesleept

#1 , 15 nov 2012 08:19

Beste,

Op woensdag 14 november parkeerde ik mijn wagen voor de deur. Er is parkeergeledenheid voor twee personen. Ik stond geparkeerd als voorste wagen, daar de achterste reeds geparkeerd stond. Voor mijn wagen is een inrit, dus er dient altijd wat ruimte gelaten te worden voor de personen die uit de garage komen. Achter wagen nummer 2 staat een verkeersbord.

Wanneer ik gisteren laat thuiskwam, kwam ik tot de vaststelling dat mijn wagen er niet meer stond, waarna ik onmiddellijk aan diefstal dacht. Ik ben dan zelf gaan aanbellen bij verschillende buren om te weten te komen dat mijn wagen gesleept werd. Ik werd hier door de politie niet eens van op de hoogte gebracht.

Blijkbaar had persoon X de politie opgebeld en heeft deze op zijn beurt besloten de wagen te takelen terwijl ik perfect reglementair geparkeerd stond.

's Avonds ben ik dan ook naar de sleepdienst gereden. Daar heb ik een boete van 150 euro moeten verplaatsen want anders werd de wagen niet vrijgegeven.

Kan er iemand mij advies geven over hoe ik deze som kan terugvorderen daar ik volkomen terecht geparkeerd stond? Vanavond ga ik hier alvast mee naar de politie voor meer uitleg. Indien u tips hebt voor vanavond, gelieve deze dan even te laten weten.

Alvast enorm bedankt,
Groetjes,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zomer
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 15 nov 2012 08:31

Nog even ter verduidelijking. De 150 eur, die in tussentijd betaald werd, is de factuur van de sleepdienst en geen boete.

De reden dat de wagen werd weggetakeld is omdat persoon X blijkbaar niet voldoende ruimte had om uit zijn parkeerplaats te geraken. Er was zeker 30cm over, misschien geraak je hier niet uit in een vloeiend beweging maar zeker in twee keer. Ik stond reglementair geparkeerd en kan er ook niet aan doen dat persoon X niet kan manoevreren.
Alvast bedankt voor de tips

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 15 nov 2012 08:55

Artikel 25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren:
1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen.

30 cm is te dicht, en dus niet reglementair. Takeling is terecht (hoewel misschien overdreven).

Takeldienst mag tevens niet eisen dat u betaalt, ze hebben geen retentierecht. U zou dan natuurlijk wel achteraf dezelfde factuur krijgen van de politie.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 15 nov 2012 12:10

Takeldienst kan het niet eisen.
Normaal zal politie het volgende vertellen.
Uw voertuig is getakeld om die en die reden.
U wordt verhoord over de feiten, daar hebt u uw verhaal al kunnen doen.
Politie zal dan wel uitleg hebben gegeven.
U was akkoord met de onmiddellijke inning/minnelijke schikking maar die regeling kan pas ALS u de takeling betaald.
Regeling kan niet worden voorgesteld indien er nog iets te betalen valt.
In dat geval moeten de kosten voor de rechtbank gevorderd worden ... inderdaad door het parket. En beslist de rechtbank.
Indien u dus niet akkoord gaat dient u niet te betalen en het voertuig dient zo te worden meegegeven.

Praktische regel.
Een loodlijn trekken van de buitenkanten van de poort naar de rand van het trottoir ... in deze zone mag u zeker niet parkeren.
Breedte van de rijbaan- met geparkeerd voertuig tegenover de garage speelt ook mee. Hou rekening met zeker drie meter vrije ruimte.
Opgelet dit zijn enkel wat vuistregels

69_Shorty_69
Berichten: 153

#5 , 20 nov 2012 15:30

ik zou al beginnen vragen met welk meettoestel de vaststelling werden gedaan en een ijkingsattest hiervan vragen (al is het een simpele lintmeter), elk meettoestel/hulpmiddel dat gebruikt werd voor vaststelling moeten worden gehomologeerd/geijkt
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”