aangehouden door politie zonder inschrijvingsbewijs

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

aangehouden door politie zonder inschrijvingsbewijs

#1 , 13 nov 2012 23:24

Goeieavond!
Ik werd 10 min geleden aangehouden door de politie met mijn audi.

Deze wagen heb ik 1 week geleden gekocht.

Ik heb een atteste van mijn verzekering gekregen dat mijn audi verzekerd is.( daarbij hoort nog de oude verzekering van mijn vorige auto).
De keuring is nog paar maanden geldig.
Dat was allemaal in orde verzekering en keuring.


Daarna kwam het probleem, ik moet volgend de politie een inschrijvingsbewijs hebben. Maar die heb ik niet. ( ik had die van vorige eingenaar maar dat was niet genoeg)

Volgens hun kon ik er goed uitkomen als ik een bewijs heb voor de inschrijving.
Ze zullen een pv sturen en ik moet voor de rechtbank. ( waarschijnlijk een boete)



Wie heeft er dit al meegemaakt ? wat kan ik nog doen zodat ik er goed van wegkom ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 13 nov 2012 23:41

En hoe komt het dat de wagen nog niet ingeschreven is?
Normaal moet bij een verkoop tss particulieren het voertuig geschouwd zijn VOOR de verkoop.
Welke nummerplaten werden gebruikt en waar is het voertuig dat is ingeschreven op die nummerplaten.
Wat staat er op het verzekeringsbewijs vermeld?
Wie heeft bewijs afgeleverd makelaar of verzekering?

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 13 nov 2012 23:46

heb die zo gekocht zonder keuring voor verkoop.
Ik had niet direct tijd om die te gaan keuren.
Nummerplaat van mijn vorige auto, ( vorige auto is al verkocht)

OP verzeking is er vermeld dat de verzeking op de audi staat ipv de voirge auto, en dat enkel de eigenaar en gezinslid er mee mogen rijden.
Verzekering heeft dit bewijs gegeven.





Ik dacht of ik iets met verzekering kon regelen dat hij mij een bewijs kan geven dat de inschrijving aan het gebeuren is, of de auto al inschrijven of zo iets..

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 13 nov 2012 23:48

WAT staat er juist enkel audi of staat er nog wat bij?

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

#5 , 13 nov 2012 23:56

hoe bedoel je ?
maar de verzekering was inorde, het was enkel een probleem met inschrijvingsbewijs


of kan ik gewoon simelweg de verzekeraar zelf aanklagen ?

sheepie
Berichten: 164

#6 , 14 nov 2012 08:07

Daarna kwam het probleem, ik moet volgend de politie een inschrijvingsbewijs hebben. Maar die heb ik niet. ( ik had die van vorige eingenaar maar dat was niet genoeg)
Je hebt waarschijnlijk niet de nummerplaten meegekregen van de vorige eigenaar... Het inschrijvingsbewijs dat je hebt meegekregen spreekt op zijn nummerplaten en niet op de jouwe. Het inschrijvingsbewijs dat je hebt meegekregen dient enkel om jouw voertuig te laten keuren. Jouw nummerplaten die je gebruikt hebben ook een inschrijvingsbewijs die waarschijnlijk nog spreken op jouw vorige wagen... Dus in beide gevallen geen geldige inschrijving voor je nieuwe wagen. Zolang je voertuig niet gekeurd wordt voor verkoop (2dehands keuring) kan je voertuig niet ingeschreven worden! Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je je voertuig niet kan laten verzekeren...

Kortweg:
=> je hebt een inschrijvingsbewijs (van de vorige eigenaar) die spreekt op je audi, maar niet over de correcte bijhorende nummerplaten (nummerplaat op dat inschrijvingsbewijs)
=> je hebt nummerplaten (jouw platen) op je audi, maar het inschrijvingsbewijs die bij die platen hoort spreekt niet op je audi

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 14 nov 2012 08:56

Hebt u een polis rechtsbijstand.

Want indien u geldig verzekerd bent, hoewel niet ingeschreven, betaalt de verzekering de kosten van de advocaat.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Xastheron
Berichten: 719

#8 , 14 nov 2012 12:54

Kort samengevat: ga naar de keuring, bezorg het attest van de keuring aan de verzekeringsmakelaar, wacht op document DIV (al dan niet ook op nieuwe platen?) en dan kan u langsgaan bij de politie om het nieuwe papierwerk te laten bewonderen door de man aan de balie. Dit op voorwaarde dat de termijn niet verstreken is waarin u diende te verschijnen natuurlijk.

Franciscus
Berichten: 38601

#9 , 14 nov 2012 12:58

Wat staat er op het verzekeringsbewijs.
Bij kenmerken voertuig. Alleen het woord audi?

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

#10 , 14 nov 2012 13:50

Hallo allemaal, eerst en vooral danku voor jullie snelle reactie !

Vandaag ben ik naar de keuring geweest, de auto is nu gekeurd voor verkoop( met garage platen heb ik dit gedaan)

Ik ben met het formulier om in te schrijven naar de verzekering geweest om de auto in te schrijven. maar het ging niet want de computer liep achter of zo iets begreep het niet goed.


Dus volgens jullie als ik inschrijvingsbewijs heb morgen ( grijze kaart ) dan moet ik liefst naar de politie gaan en zeggen voila de auto is in orde.

Ik had school dus ik kon enkel woensdag gaan, mischien is dat een geldige reden. ?


Wat raden jullie mij aan om te doen ?
De auto is net gekeurd voor verkoop.



Dus advocaat is op kosten van de verzekering ?
Hoeveel € boete zal ik hebben denken jullie ? ( rechtbank moet ik ook betalen zeker ? )
Als het meer als 100€ is dan doe ik liever werkstraf



Wat bedoel je met polis rechtbijstand ?

Xastheron
Berichten: 719

#11 , 14 nov 2012 14:10

Dus advocaat is op kosten van de verzekering ?
Hoeveel € boete zal ik hebben denken jullie ? ( rechtbank moet ik ook betalen zeker ? )
Als het meer als 100€ is dan doe ik liever werkstraf
Mogelijk krijgt u wel een boete opgelegd, mogelijk ook niet. Rechtbank? Advocaat? Kans is reëel dat dit helemaal niet nodig is.

DIV staat achter met de toekenning van nieuwe nummerplaten enz enz. U kan wel al een bewijsje krijgen van de verzekering dat de aanvraag verstuurd is en in behandeling is. Dit kan u voorleggen bij de politie.

Of u nadien nog mag rijden met uw wagen onder uw oude nummerplaten (tijdelijk?), weet ik niet. Dit zou uw verzekeringsmakelaar u wel moeten kunnen uitleggen wat u nu juist wel of niet mag doen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 14 nov 2012 15:21

Waarom heb je de auto laten keuren voor verkoop? Dat keuringsbewijs is maar 3 maanden geldig. Als je de auto wil houden, zal je dus nogmaals langs de keuring moeten gaan.
Heb je ook een carpass gevraagd?

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

#13 , 14 nov 2012 15:32

ja hopen dan maar dat er geen boete komt.

ja ik heb zo een bewijs gekregen voor het aanmaken ervan.

ik had de auto zo gekocht zonder keuring voor verkoop.
Ja alles is erbij carpass enz

bartvdv
Berichten: 1911

#14 , 14 nov 2012 15:39

Ik wist niet dat garagisten hun nummerplaten zomaar mogen uitlenen voor de keuring van een auto door een particulier ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 14 nov 2012 15:44

Mag ook niet. Daarom dat politie regelmatig aan keuringsstations een controle houdt, en garagisten die hun plaat hebben verhuurd of uitgeleend, zijn hun nummerplaat voorgoed kwijt en kunnen ze niet meer laten vervangen.
Aan TS: je bent dus nu de bezitter van een keurig geperforeerd inschrijvingsbewijs?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”