Uitnodiging tot betaling

araneus
Topic Starter
Berichten: 66

Uitnodiging tot betaling

#1 , 13 nov 2012 11:08

Ik kreeg onlangs een brief van het parket met de vraag om 60 € te betalen wegens een snelheidsovertreding. De enige informatie in deze brief is de nummerplaat van het voertuig, de gemeente waarin de overtreding gebeurde en het feit dat het een overtreding is met betrekking tot een C43 (snelheidsbeperking). Er is geen tijdstip vermeld, geen exacte locatie (bv straat + thv huisnummer), geen max. snelheid op die plek, geen gemeten snelheid en geen vermelding hoe men deze snelheid heeft gemeten. Ik vind dit bijzonder mager. Het gaat hier over een leasing wagen.

Is dit normaal of moet men niet meer informatie geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 13 nov 2012 11:34

U moet een PV hebben ontvangen van de politie en rond dezelfde tijd een brief (Bpost die hiervoor zorgt) een brief met overschrijvingsformulier.
Indien u niet reageert zal in tweede fase parket een minnelijke schikking van +€10 voorstellen.
Mogelijk een leasing wagen of iemand heeft bij u thuis beide vorige brieven niet aan u bezorgd.

Xastheron
Berichten: 719

#3 , 13 nov 2012 11:53

Hebt u de brief rechtstreeks van het parket ontvangen (enveloppe met Pro Justitia op of met op z'n minst "Politie" en gegevens van het versturend bureau) of via de leasingmaatschappij. Mogelijk heeft de leasingmaatschappij wel alle gegevens gekregen en sturen zij u enkel "het nodige" door (namelijk datgene dat u vertelt wat u moet betalen).

Reclame

araneus
Topic Starter
Berichten: 66

#4 , 13 nov 2012 12:17

De envelope had de vermelding 'openbaar ministerie' of zoiets. Geen pro justitia, noch politie. Op de brief zelf staat vermeld 'Parket van ...'.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 13 nov 2012 13:13

Enkele dagen nadat u geflitst bent, werd een antwoordformulier verstuurd aan de houder van de nummerplaat. Dit is inderdaad de leasingmaatschappij en niet u. Doorgaans geeft de leasingmaatschappij u het P.V. door, maar om zeker te zijn, neemt u er best de car policy bij.

Op het antwoordformulier kan men invullen wie het voertuig bestuurde. Vermoedelijk antwoordde de maatschappij dat u dat was en stuurde zij het formulier terug.

U zal echter ook op de onmiddellijke inning, het document in uw bezit, terugvinden dat u de vaststellingen nog steeds kan betwisten. Het document in uw bezit verwijst uitdrukkelijk naar het antwoordformulier. Vraag daarom de leasingmaatschappij naar het antwoordformulier.

Indien u vindt dat u ten onrechte rechte geflitst werd en u bezorgt uw bezwaren aan de politie. De politie zelf kan geen standpunt innemen over uw bezwaren. Zij maakt de zaak gewoon over aan het parket. Het parket bekijkt de zaak opnieuw. Indien uw argumenten aanvaard woorden, wordt de zaak geseponeerd. Indien niet, ontvangt u een minnelijke schikking. Deze ligt 10 EUR hoger dan het bedrag van de onmiddellijke inning.

Wanneer u ook de minnelijke schikking niet betaalt, of het parket aanvaardt uw bezwaren niet, wordt u gedagvaard voor de politierechtbank.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 13 nov 2012 13:49

Politie heeft het dossier niet meer in haar bezit. Gezien die periode voorbij is.
Trouwens welke politiedienst heeft aanvankelijk PV opgesteld?
Gezien deze brief van parket komt ...hier ook welk parket?
Daarmee bedoeld ... uw eigen arrondissement of ergens anders.
Zorg dat u zeker het origineel PV nr hebt daar staat zo wie zo de initialen van het arrondissement en politiedienst in verwerkt.
vb TU(Turnhout).37(zeden).L2(oud.Turnhout).123456/12.
Bijkomende verklaring kan u dan in het dichts bijzijnde politiekantoor afleggen en deze sturen dan door.
Waarom stuurt de leasingmaatschappij het afschrift PV niet door want is afschrift en het antwoordformulier voor overtreder.

araneus
Topic Starter
Berichten: 66

#7 , 13 nov 2012 14:33

Dit maakt het wel even interessant. De leasingfirma gaat er dus vanuit dat ik de chauffeur was van dat voertuig op de datum van de overtreding. Dan zijn er hier dus wel enkele grove fouten gebeurd. Ik heb dit voertuig immers niet meer in mijn bezit van begin september 2011.

Ik zal een antwoord sturen met de nodige bewijsstukken. Ik vind het wel erg irritant dat de leasingfirma mij nog steeds als bestuurder doorgeeft.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 13 nov 2012 19:03

U kan en dan idd best via politiedienst dat laten weten aan parket.
Politie stelt dan navolgend PV op en voegt uw bewijzen bij. Zegt ook dat indien u de nieuwe gebruiker niet kent men dit terug aan de leasingmaatschappij moet vragen.
Of wordt de wagen nu door iemand anders bij u in de firma gebruikt...in dat geval kan u best een attest van uw wagenbeheerder bijvoegen met de naam van de juiste gebruiker.
Laat het ook weten aan de leasingmaatschappij.

Ik denk hier aan het doorgeven van een leasingwagen bij topvoetballers .... waar de rechtbank al een redelijk zwaar vonnis heeft uitgesproken....

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 14 nov 2012 07:59

Ik denk hier aan het doorgeven van een leasingwagen bij topvoetballers .... waar de rechtbank al een redelijk zwaar vonnis heeft uitgesproken....
Ging dat niet om een topvoetballer die verklaard had zijn auto te hebben uitgeleend aan een bevriende collega topvoetballer? Topicstarter daarentegen, is sedert 2011 al niet meer de eigenaar van het voertuig:
Dan zijn er hier dus wel enkele grove fouten gebeurd. Ik heb dit voertuig immers niet meer in mijn bezit van begin september 2011.
Dus als hij daarvan het bewijs kan leveren, lijkt me dat toch van een heel andere orde te zijn.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 14 nov 2012 08:56

Dan dient hij dit te melden aan het parket
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”