Verantwoordelijkheid van een garagist

marcvraag
Topic Starter
Berichten: 5

Verantwoordelijkheid van een garagist

#1 , 10 nov 2012 17:22

Hallo allemaal,

Even een speculatieve situatie :
Een voertuig heeft steeds een gelijkvormigheidsattest. Elke afwijking (verbouwing) hierop (wet 15-03-1968) wordt
pas ingewilligd mits toestemming van de constructeur.
Nu veronderstel dat ik wil een verbouwing wil uitvoeren zodat de wagen niet meer conform is, en dit zelfs zonder enige toelating.
De wagen mag dus niet meer aan het openbaar verkeer deelnemen na de verbouwing.
Ik heb hiervoor echter geen kennis en roep de hulp in van een bevriend garagist die hiervoor de kennis en middelen heeft.

Is de garagist dan (mede)verantwoordelijk als hij dit uitvoert, wetende dat ik mijn ingeschreven auto bij hem aanbiedt
en hem opdracht geef voor iets wat eigenlijk niet mag zonder toelating ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ovi
Berichten: 104

#2 , 14 nov 2012 14:38

Wel een heel eigenaardige vraag?
Wil je u gewoon indekken als je daarna problemen krijgt op de keuring?
Ik vrees dat de vriendschap dan vlug zal voorbij zijn?
De garagist voert uit wat u vraagt dus beetje absurt dat u dit laat doen als u weet dat het niet mag want als u op de keuring komt gaat u er toch niet door geraken en gaat het u weer een boel eurokes kosten om die garagist het terug inorde te laten maken.
De keuring trek er zich niets van aan wie het gedaan heeft maar geeft u TERECHT een rode kaart das al.

Xastheron
Berichten: 719

#3 , 14 nov 2012 14:59

Het is natuurlijk aan de garagist toegestaan u wandel te sturen wanneer u dit voorstelt.

Als u hoopt de kosten om het opnieuw conform maken van de wagen op de garagist te verhalen, dan zal u van een kale reis terug komen. Als de garagist een beetje verstand van zaken heeft, laat hij u een werkopdracht invullen.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 14 nov 2012 21:06

Uw garagist is niet verantwoordelijk voor de manier waarop u uw eigen voertuig gebruikt op de openbare weg , noch voor het afkeuren daarvan , indien u zelf de opdracht gegeven hebt.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 14 nov 2012 22:19

Hier in de streek heb ik al meerdere voertuigen gezien (niet op de openbare weg natuurlijk) die aangepast zijn voor een soort van off-road races. Andere aanpassingen moeten dus ook mogelijk zijn, zolang u maar niet van plan bent om uw voertuig op de openbare weg te brengen. Garagist kan dan ook niet aansprakelijk zijn mocht u dit toch doen.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 14 nov 2012 22:41

Mogelijks is het ook de bedoeling van TS om bevriende garagist uit de wind te zetten , wanneer deze zou twijfelen of hij een dergelijke verbouwing wel mag doen .
TS geeft duidelijk te kennen , dat hij/zij weet heeft van het feit dat voertuig met dergelijke verbouwing niet meer op de openbare weg mag komen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Kingfisher
Berichten: 483

#7 , 16 nov 2012 10:57

Er is niets illegaal aan het verbouwen van een auto. Wat wel illegaal is, is het voertuig gebruiken op de openbare weg. Je zou in extremis medeplichtigheid kunnen inroepen (bv auto wordt voorzien van verduisterde ruiten om er een bankoverval mee te plegen), maar dan moet je aantonen dat de garagist op de hoogte was van het geplande misdrijf. En neen "ik heb hem gezegd dat ik er mee wou streetracen" zal niet pakken, het zou al op papier moeten staan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”