politie parkeert in verkeerde richting, mag dat?

omp
Topic Starter
Berichten: 2

politie parkeert in verkeerde richting, mag dat?

#1 , 09 nov 2012 22:14

Hallo allemaal,

In Brussel zie ik soms dat de politie in verkeerde richting parkeren, en parkeren op het fietspad :twisted:
Ik heb nen keer gezien, "de politie is straatverkoper aan het wegjagen, en er is een vrouw (ik denk toerist) ze neemt een foto van hen => boete :( ".

mocht ze eigenlijk doen?

Graag jullie mening!!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 09 nov 2012 23:21

Uit de wegcode:

59.12. De bepalingen van artikel 7.1 gelden niet voor het rijkswacht-, politie- en douanepersoneel wanneer hun opdracht het rechtvaardigt.
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Kort: politie is vrijgesteld van het volledige verkeersreglement indien dit nodig is om hun taak uit te voeren.

omp
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 10 nov 2012 01:59

Dus die heeft ALTIJD gelijk, maakt niet uit wat die doet.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 10 nov 2012 10:09

wanneer hun opdracht het rechtvaardigt
Niet om frieten te halen, bv.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

redak
Berichten: 205

#5 , 10 nov 2012 18:49

't is te zien hé, ze hadden misschien de OPDRACHT gekregen van hun commissaris om die frieten te gaan halen.

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 10 nov 2012 18:53

In nogal wat politiezones worden oa snelheidsovertredingen ZONDER reden zowel strafrechtelijk als tuchtrechtelijk vervolgt.

Xastheron
Berichten: 719

#7 , 12 nov 2012 11:25

+ ze mogen nog altijd door hun handelingen andere weggebruikers niet in gevaar brengen. Net na een scherpe bocht met zeer beperkte zichtbaarheid op een landweggetje dwars over de baan parkeren om een man te beboeten die een "sanitaire pauze" in de bosjes inlast (wildplassen), kan dus ook niet.

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 12 nov 2012 16:19

+ ze mogen nog altijd door hun handelingen andere weggebruikers niet in gevaar brengen. Net na een scherpe bocht met zeer beperkte zichtbaarheid op een landweggetje dwars over de baan parkeren om een man te beboeten die een "sanitaire pauze" in de bosjes inlast (wildplassen), kan dus ook niet.
Ha nee ?


59.12. De bepalingen van artikel 7.1 gelden niet voor het rijkswacht-, politie- en douanepersoneel wanneer hun opdracht het rechtvaardigt.


Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers

7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement
mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.


Aangezien zij de bepalingen van 7.1 niet hoeven na te leven, hoeven zij dus niet dubbel voorzichtig te zijn tav kwetsbare weggebruikers, ze mogen ze zelfs in gevaar brengen. Zolang hun opdracht het maar rechtvaardigt .....


[IRONIEMODUS UIT]
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Carinecn
Berichten: 103

#9 , 12 nov 2012 17:13

De politie die geen richtingaanwijzers gebruikt en over een volle witte lijn staat aan de lichten te wachten tot het groen is mag dus?

Xastheron
Berichten: 719

#10 , 13 nov 2012 08:22

Blijkbaar mogen ze zelf grootmoeder met haar looprekje ondersteboven rijden op het voetpad, zolang ze maar een "geldige reden" kunnen aanhalen... Maar dan komt de pers langs natuurlijk en zal geen enkele reden echt geldig zijn tenzij grootmoeder rondloopt met een AK-47.

TDI1500
Berichten: 43

#11 , 13 nov 2012 23:31

die mogen alles ! zelf zonder gordel rijden! dat heeft die mij 10min geleden zelfd gezegt !

Franciscus
Berichten: 38601

#12 , 13 nov 2012 23:46

Dat moet u toch weten staat in de wegcode die u als bestuurder moet kennen.

35.2.1. Worden evenwel vrijgesteld van het verplicht gebruik van de veiligheidsgordel en het kinderbeveiligingssysteem :

1° de bestuurders die achteruit rijden;

2° de bestuurders van taxi’s wanneer zij een klant vervoeren;

3° de bestuurders en de passagiers van de prioritaire voertuigen, bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;

TDI1500
Berichten: 43

#13 , 14 nov 2012 17:45

Dat moet u toch weten staat in de wegcode die u als bestuurder moet kennen.

35.2.1. Worden evenwel vrijgesteld van het verplicht gebruik van de veiligheidsgordel en het kinderbeveiligingssysteem :

1° de bestuurders die achteruit rijden;

2° de bestuurders van taxi’s wanneer zij een klant vervoeren;

3° de bestuurders en de passagiers van de prioritaire voertuigen, bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;
staat er ook iets over de politie dat zij dat ook mogen ?

Mogen ze ook in tegengestelde richting rijden ? heb ze gisteren nog gezien..

Xastheron
Berichten: 719

#14 , 15 nov 2012 09:36

Een politievoertuig is een "prioritair" voertuig, maar enkel wanneer ze effectief hun sirene opzetten meen ik me te herinneren.

lohabra
Berichten: 1015

#15 , 15 nov 2012 09:47

Een politievoertuig is een "prioritair" voertuig, maar enkel wanneer ze effectief hun sirene opzetten meen ik me te herinneren.
Een politievoertuig is een prioritair voertuig, maar heeft enkel voorrang als ze zowel sirene als zwaailampen opzetten.:

Artikel 37. Prioritaire voertuigen

37.1. Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met één of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.


37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

Ze mogen gebruikt worden bij de uitvoering van elke andere opdracht.

==> Hieruit blijkt dus al dat een prioritair voertuig ook niet-dringende (elke andere) opdrachten kan uitvoeren. Het blijft dus een prioritair voertuig, ook bij niet-dringende opdrachten.

==> Wél is het zo, dat andere weggebruikers (zie artikel 38) de speciale gedragsregels tav die prioritaire voertuigen slechts moeten naleven, wanneer zowel de zwaailampen als sirène actief zijn.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”