Wat de politie me heeft geflikt

Razorhead
Topic Starter
Berichten: 1

Wat de politie me heeft geflikt

#1 , 08 nov 2012 15:38

Hej iedereen,

Ik heb een verhaal over wat ik op 27/10 heb meegemaakt met de politie.

Ik reed namelijk smorgens op de E34 richting Antwerpen naar mijn weekendjob (9u). voor diegene die deze baan niet kennen, dit is een weg met 2 rijstroken.
Ik reed rustig 120 (cruisecontrol) en word plots voorbijgestoken door een zwarte golf 6 die toch wel 180 reed. beetje voor mij reden 7-8 vrachtwagens mooi achter elkaar. Ik zag zo'n lichtgrijze BMW in mijn spiegels komen die ook vrij snel reed maar ik had zo iets, ik ga gewoon die vrachtwagens voorbijsteken. Die bmw reed ook vrij snel maar het was nu niet dat ik me er voor gooide. tijdens mijn inhaalbeweging komt die BMW in mijn gat hangen, maar echt er in, nog geen meter tussen ons. hij begint zo links/rechts te bewegen dus ik begin wat sneller te rijden. De bmw bleef echter in mijn gat zitten zelfs toen ik al 150 reed.
Toen ik de vrachtwagens voorbij was ging ik mooi naar rechts direct zodat deze bmw me kon voorbijsteken.
Toen deze mij voorbijstak stak de BMW zijn zwaailichten aan en ik mocht mooi aan de kant.
De agent vroeg of ik wist waarom ze mij lieten stoppen, ik zei geen idee.
De agent antwoorde: je reed te snel
Ik:Ja maar jullie zaten hele tijd in mijn gat te duwen, dat mag evenmin!
Agent: we gingen achter die zwarte auto aan maar u kwam er tussen en wou niet uit de weg gaan, rijbewijs en papieren
ik: mag ik eerst snel naar mn baas bellen om te zeggen dat ik later ben?
agent: rijbewijs en papieren!!!

De agent ging naar de auto, kwam na een minuutje of 3 terug
agent: ja dat gaat u 130 euro kosten, nu betalen of moeten we de rekening sturen?
ik: meent u dat? jullie zitten in mijn gat, dat mag niet!
agent: beetje rustiger meneer of we nemen u rijbewijs nu af en dan stopt het hier voor u

heb dan maar gezegt dat ze de rekening moesten opsturen..

ben de dag erna naar de lokale gegaan want ik ga het hier niet bij laten, die zetten aan tot misdrijf en voor zover ik weet, mag dit ook niet
lokale heeft mij de gegevens gegeven van intern toezicht en hopelijk kunnen die iets ondernemen.

Nu heb ik de boete binnengekregen:
vaststelling: ze hebben over een afstand van 1500 meter mij gevolgd met een top van 160, dit komt overeen met snelhedi van 156, gecorrigeerd naar 146,64.

bij de lokale zeiden ze dat er geen budget meer is om deze BMW's jaarlijks te ijken, de gegevens van die er bij zaten zijn:
De bmw is geijkt op 26/05/11 en het volgende kan ik niet aan uit,
de uiterste geldigheidsdatum voor deze gebruiksvergunnig is 04/03/12 behoudens anderssluitende beslissing.
betekend dat die bmw niet meer geijkt is, of dat het toestel waarmee geijkt is nu niet meer geijkt is...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.
Berichten: 876

#2 , 08 nov 2012 16:04

Zolang die hun sirene en zwaailicht niet opzetten moet je niet opzij gaan , noch versnellen.

De rest zijn argumenten om de vaststelling in twijfel te trekken (of alvast de geldigheid hiervan) ...
en geen budget om ijkingen uit te voeren ... ik zou het betwijfelen ... het boetefonds heeft budget zat denk ik persoonlijk ...

k.b.

Lightning

#3 , 08 nov 2012 16:15

De politie heeft U niets geflikt. De beslissing om te hard te rijden was de uwe, zij hebben gewoon vastgesteld.

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 08 nov 2012 16:48

Zolang die hun sirene en zwaailicht niet opzetten moet je niet opzij gaan , noch versnellen.
Geen voorrang verlenen aan die BMW bij de rijstrookwissel, mag niet. Van zodra die BMW zelfs nog maar in geringe mate moest vertragen voor topicstarter, heeft topicstarter die BMW geen voorrang verleend. Zelfs de spreekwoordelijke voet van het gaspedaal moeten halen, volstaat al om te stellen dat topicstarter die BMW geen voorrang heeft verleend. Daar begint het in feite al.

En als die BMW vervolgens ging bumperkleven (zonder sirenes, noch zwaailampen :?: ), is het hoegenaamd géén goed idee om die overtreding te gaan oplossen door zelf een andere overtreding te begaan: namelijk te snel gaan rijden. Anders kan je je evengoed laten opjagen door een bumperklever, en vervolgens door een voertuig in de berm geflitst worden bijvoorbeeld.

Ik zie in uw betoog weinig elementen die een rechter zouden kunnen overtuigen, behalve dan die ijking als die écht niet meer geldig is. Maar dergelijke (bewijs)elementen hou je best voor jezelf, tot voor de rechter. Als je wil betwisten, duid dan gewoon op het inlichtingenformulier aan dat je de overtreding betwist. Géén reden vermelden. Anders zouden die slimmeriken nog een aanvullend PV kunnen gaan opstellen, met als weerhouden inbreuk "rijden met onaangepaste snelheid".
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 08 nov 2012 17:22

De minimum geldboete voor onaangepaste snelheid bedraagt natuurlijk wel slechts 60 EUR, die voor de snelheidosvertreding een pak lager.

Niets houdt je na de herkwalificatie tegen om ook daarvoor de vrijspraak te vragen wegens provocatie.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 08 nov 2012 18:20

*HOGER, de boete voor de snelheidsovertreding ligt vanzelfsprekend een pak HOGER.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 08 nov 2012 19:46

@ AdvoDanck & Razorhead
160 km/u rijden op de autosnelweg (snelheidsbeperking 120 km/u): onmiddellijke inning van € 50 + (30 x € 5) = € 200!!!

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#8 , 09 nov 2012 09:32

Even een aantal zaken op een rijtje.

Op de door u vermelde snelheid van 160 km/u wordt ongeveer 10 km/u correctie afgetrokken. Uw gecorrigeerde snelheid bedraagt dan 150 km/u. Daarvoor kan u nog steeds een minnelijke schikking krijgen. De zaak komt dan niet voor de rechtbank tenzij u dat wilt.

Naar mijn mening vermeldt u op het antwoordformulier WEL al dat u het ijkingsattest wenst te zien en dat u vindt dat er sprake is van uitlokking.

Wanneer de zaak dan voor de rechtbank komt, herhaalt u uw argument met betrekking tot het ijkingsattest.

Bij gebreke aan ijkingsattest, zou de rechter kunnen stellen dat de vaststellingen van de politie bijzondere bewijskracht genieten en de snelheid toch nog als bewezen kunnen beschouwen. Als uit het strafdossier enigszins blijkt dat de politie u opjoeg, dan verwijst u opnieuw naar uitlokking.

Desgevallend gaat u akkoord met de herkwalificatie (u wordt niet meer vervolgd voor de snelheidsovertreding indien u akkoord gaat zich te laten berechten wegens de "onaangepaste snelheid". De minimumgeldboete daarvoor bedraagt 60,00 EUR en de gerechtskosten.

Als u een rechtsbijstandsverzekering hebt, betaalt die niet enkel uw advocaat, maar vaak ook de gerechtskosten.

Weet wel dat een betaalde minnelijk schikking niet op uw strafregister komt, een veroordeling door de politierechtbank wel. Afhankelijk van de hoogte van de boete, verdwijnt deze veroordeling normaal wel na een jaar automatisch weer van uw strafregister.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

eylis
Berichten: 8840

#9 , 09 nov 2012 14:30

ik heb in verband met deze case een bijkomend vraagje.
als je 120 rijdt op het linker baanvak;
en er komt iemand achter je aanrijden die harder gaat;moét je toch niet naar het middenvak om de snellere te laten passeren.
Dan mag je in principe toch gewoon op het linker vak blijven rijden omdat je de maximumsnelheid rijdt?

Xastheron
Berichten: 719

#10 , 09 nov 2012 14:45

Op de baan in kwestie zijn er maar 2 vakken, maar losstaand hiervan: op de autosnelweg (en op alle andere meervaksbanen) wordt je verondersteld rechts te houden en de andere vakken als inhaalstroken te gebruiken. Indien het vak rechts van jou leeg is, zou je dus een vak naar rechts moeten. Dat je dit niet onmiddellijk doet omdat je binnen enkele seconden opnieuw naar links moet uitwijken, valt natuurlijk onder "niet roekeloos rijden" (anders ben je aan het slalommen).
Uitzondering hierop is natuurlijk locaties waar voorsorteerstroken gemaakt zijn.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 09 nov 2012 15:14

ik heb in verband met deze case een bijkomend vraagje.
als je 120 rijdt op het linker baanvak;
en er komt iemand achter je aanrijden die harder gaat;moét je toch niet naar het middenvak om de snellere te laten passeren.
Dan mag je in principe toch gewoon op het linker vak blijven rijden omdat je de maximumsnelheid rijdt?
Je mag niet op het linkervak blijven rijden, je moet de rechtse rand van de weg volgen. Enkel om in te halen mag u naar links gaan (eerst middenvak, en dan eventueel linkervak om iemand die aan het inhalen is in te halen).

Ben je daarentegen zelf aan het inhalen (dus reglementair op het linkse vak) moet je niet jezelf tussen 2 voertuigen persen, je mag verschillende voertuigen in 1 keer inhalen zolang de afstand ertussen kort genoeg is.

eylis
Berichten: 8840

#12 , 09 nov 2012 15:25

dus als je aan, 120 op het linkerbaanvak "aan het inhalen" bent: sdtaat er géén afstandslimiet of tijdslimiet op hoe lang je aan het inhalen bent?
Je kan dus gerust verschillende auto's na elkaar inhalen op het uiterste linkse baanvak aan 120 per uur?
In die logica vind ik nog steeds dat er niemand op dat uiterste baanvak 130 moet proberen te rijden en je om die redenen dus dwingen naar het rechter (midden) baanvak;
ik vind in het verhaal van poster toch ook een beetje haantjesgedrag van de politiewagen terug (onafgezien van het feit dat het voor een politierechter wel niets vermag betekenen)
als de politie zonodig een andere snelheidsduivel probeert in te halen, kunnen ze dat toch eenvoudigweg duidelijk maken door zwaailicht en sirene?
Dan wéét je dat je je best uitwijkt.
Aan die snelheid in je bumper kleven is toch niet echt netjes denk ik...

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 09 nov 2012 15:38

dus als je aan, 120 op het linkerbaanvak "aan het inhalen" bent: sdtaat er géén afstandslimiet of tijdslimiet op hoe lang je aan het inhalen bent?
Je mag inhalen zolang en zover als nodig, zolang je maar aan het inhalen bent. Zodra je echter terug naar rechts kan zonder onmiddellijk terug naar links te moeten (om een ander voertuig in te halen dus), moet je terug naar rechts opschuiven.

Dat anderen te snel rijden heeft hier geen invloed op, ik ga ook niet mij ergens tussen wringen als er plots na mij een voertuig tegen hoge snelheid opduikt en door wil (en dan bumperkleven, met de grote lichten teken doen, of de linker pinker aanzetten heeft alleen maar tot gevolg dat ik nog iets trager mijn inhaalbeweging verder zet). Maar zeker niet sneller rijden.

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 09 nov 2012 17:31

Resultaat van de berekening :

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 120
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 150.4


Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):

Onmiddellijke inning
150€

Minnelijke schikking
160€

Rechtbank
60-3000€
Verval van het recht tot sturen : facultatief
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#15 , 09 nov 2012 18:06

Je kan inderdaad zelfs - en ik spreek uit ervaring - geverbaliseerd worden omdat je midden in de nacht op het middelste vak rijdt, terwijl er rechts van jou niemand rijdt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”