Fout in PV

maartenvdv
Topic Starter
Berichten: 1

Fout in PV

#1 , 08 nov 2012 09:23

Enkele weken geleden fietste ik op het trottoir. Een agent hield mij tegen en gaf mij een boete van 50 euro. Ik kreeg een PV opgestuurd.
Hierin staat bij kenmerken voertuig: fiets, maar bij vaststelling: de overtreder reed met de bromfiets op het trottoir.
Dit is dus pertinent fout, ik heb geen bromfiets en rij nooit met een bromfiets.
Is dit succesvol aan te vechten, en hoe zou ik dit het best aanpakken?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 08 nov 2012 10:08

Volgens mij zal een materiële verschrijving van die aard er niet toe leiden dat je de boete niet hoeft te betalen. Bij kenmerken voertuig staat namelijk wel duidelijk dat het om een fiets gaat.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Kingfisher
Berichten: 483

#3 , 08 nov 2012 14:17

Toch wel. Als het hier gaat om een constitutief element van de PV, is de PV zijn omgekeerde bewijswaarde kwijt. Welk van de twee is nu juist: reed de persoon met een brommer of een fiets? Indien het met een brommer zou geweest zijn, zou de straf waarschijnlijk zwaarder zijn.

Een materiele verschrijvng is bv het huisnummer ter hoogte waarvan het feit is vastgesteld (let op, als dit wel een verschil maakt, bv einde bebouwde kom, dan is het wel weer een constitutief element). Of COLORA als COROLA schrijven (zie andere recente post op dit forum).

Beste manier om aan te pakken, is aan de achterzijde/op de antwoordbrief melden dat:
[Geachte,
In de door u opgestelde PV kan ik niet opmaken met welk type voertuig de overtreding is gepleegd: de "kenmerken voertuig" maakt melding van een fiets, de vaststelling vermeldt een bromfiets. Ik meen hierdoor te moeten concluderen dat het PV niet sluitend is, en daardoor geen correcte weergave van de feiten is.

Met vriendelijke groet,
maartenvdv]

Wel een kopij van de PV bijhouden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 08 nov 2012 14:25

Het is wel in de VASTSTELLING dat de fout staat. Dus is datgene wat de politiebeambte zelf heeft vastgesteld, waargenomen met zijn zintuigen.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#5 , 08 nov 2012 23:33

Enkele weken geleden fietste ik op het trottoir. Een agent hield mij tegen en gaf mij een boete van 50 euro. Ik kreeg een PV opgestuurd.
Hierin staat bij kenmerken voertuig: fiets, maar bij vaststelling: de overtreder reed met de bromfiets op het trottoir.
Dit is dus pertinent fout, ik heb geen bromfiets en rij nooit met een bromfiets.
Is dit succesvol aan te vechten, en hoe zou ik dit het best aanpakken?

Alvast bedankt.

hoe aanpakken ? Misschien gewoon eens in de spiegel kijken en u afvragen waar je mee bezig bent.
Gewoon als een mature mens uw boete betalen lijkt mij de beste aanpak.
U kan dat natuurlijk gaan aanvechten en afvragen waarom justitie overbelast is

Kingfisher
Berichten: 483

#6 , 14 nov 2012 11:13

hoe aanpakken ? Misschien gewoon eens in de spiegel kijken en u afvragen waar je mee bezig bent.
Gewoon als een mature mens uw boete betalen lijkt mij de beste aanpak.
U kan dat natuurlijk gaan aanvechten en afvragen waarom justitie overbelast is
Justitie moet maar leren om correcte PVs te schrijven. De wet kent een PV een zekere waarde toe, die indruist op het rechtsbeginsel dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel is bewezen. En daar is niks mee, maar dan mag er een zekere kwaliteit van het werk verwacht worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”