rijbewijs vervangen

mr.3s
Topic Starter
Berichten: 14

rijbewijs vervangen

#1 , 07 nov 2012 20:03

Goede Dag.

Ik heb een moeilijke vraag:

ik heb Belgise rijbewijs, toen heb ik die gekregen ik had gele kaart.
nu ben ik buitenland en mijn gele kaart is niet meer geldig.

maar ik graag internationale rijbewijs kregen. Normaal gezien ik moet naar het Gemeente van mijn woon plaats gaan oom die te kregen maar als ik woon buiten land?

als bij voor beeld ik zal die verloren? hoe zal ik mogen nieuwe terug kregen?

Bedankt, Pavel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 08 nov 2012 08:50

maar ik graag internationale rijbewijs kregen. Normaal gezien ik moet naar het Gemeente van mijn woon plaats gaan oom die te kregen maar als ik woon buiten land?
Kan men u bij de gemeente/stadsdienst van uw huidige woonplaats niet verder helpen? Mijn vader is naar België gekomen met een Brits rijbewijs en heeft nu eerst een Belgisch rijbewijs gehad (equivalent aan het Brits qua toegestane voertuigen) en daarna een Internationaal. Elk rijbewijs is op een andere plaats uitgeleverd geweest (telkens waar hij op dat ogenblik gedomicileerd stond).

mr.3s
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 08 nov 2012 11:33

maar ik graag internationale rijbewijs kregen. Normaal gezien ik moet naar het Gemeente van mijn woon plaats gaan oom die te kregen maar als ik woon buiten land?
Kan men u bij de gemeente/stadsdienst van uw huidige woonplaats niet verder helpen? Mijn vader is naar België gekomen met een Brits rijbewijs en heeft nu eerst een Belgisch rijbewijs gehad (equivalent aan het Brits qua toegestane voertuigen) en daarna een Internationaal. Elk rijbewijs is op een andere plaats uitgeleverd geweest (telkens waar hij op dat ogenblik gedomicileerd stond).
Ja, dat klopt maar ik graag Belgise rijbewijs houden, ik heb al rijbewijs van andere land gekregen, maar ik graag ook Belgise rijbewijs hebben :)

als dat mag natuurlijk :)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 08 nov 2012 15:02

In principe wordt in EU eender welk rijbewijs van een EU land nu ingeschreven en blijft dus geldig.Ook in dat ander EU land.
Heeft voordeel dat u niet meer naar uw vroegere gemeente moet reizen om bij verlies diefstal enz nog in regel te zijn.
In andere landen zal u zich aan de daar geldende regels moeten houden.
Dus ingeschreven in X-land zal u met uw B rijbewijs (indien overeenkomst) een x-rijbewijs kunnen bekomen. Om daar in land X met X RB te rijden.
Maar u kan GEEN ander B rijbewijs krijgen gezien niet ingeschreven in België.
Evenmin kan u het B rijbewijs gebruiken indien u reist in EU land zonder ingeschreven te zijn

mr.3s
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 08 nov 2012 18:12

In principe wordt in EU eender welk rijbewijs van een EU land nu ingeschreven en blijft dus geldig.Ook in dat ander EU land.
Heeft voordeel dat u niet meer naar uw vroegere gemeente moet reizen om bij verlies diefstal enz nog in regel te zijn.
In andere landen zal u zich aan de daar geldende regels moeten houden.
Dus ingeschreven in X-land zal u met uw B rijbewijs (indien overeenkomst) een x-rijbewijs kunnen bekomen. Om daar in land X met X RB te rijden.
Maar u kan GEEN ander B rijbewijs krijgen gezien niet ingeschreven in België.
Evenmin kan u het B rijbewijs gebruiken indien u reist in EU land zonder ingeschreven te zijn

Bedankt voor uw antwoord!
Het gaat over geen EU land.
Ik mag dus andere RB krijgen (van die land), maar als mijn Belgise RB zullen verloren is daar een mogelijkheid oom Belgise RB terug in Belgie kregen ?

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 08 nov 2012 18:18

Buiten de EU zal u als ingeschreven bewoner een RB van DAT land moeten hebben.
Gezien niet meer ingeschreven in België .... krijgt u GEEN Belgisch (EU) rijbewijs meer.

mr.3s
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 19 nov 2012 21:14

Buiten de EU zal u als ingeschreven bewoner een RB van DAT land moeten hebben.
Gezien niet meer ingeschreven in België .... krijgt u GEEN Belgisch (EU) rijbewijs meer.
Ok, Dank u.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”