Vervangwagen gekeurd of niet?

kobbie
Topic Starter
Berichten: 20

Vervangwagen gekeurd of niet?

#1 , 07 apr 2007 10:06

Mijn vraag is , als je een vervangwagen meekrijgt die niet ingeschreven is maar wel nog een geldige(?) schouwingskaart heeft zoals gekeurd in november 2006. Ben je dan wel in regel als je een ongeval krijgt of tegengehouden bent voor kontrole? Voor inschrijving vrees ik het wel maar Keuring? Wat zijnde gevolgen daarvoor?
Kobbie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
oldie69
Berichten: 22
Locatie: Oost-Vlaanderen

#2 , 21 mei 2007 12:23

Als je het vervangingsvoertuig doorgeeft aan de verzekering en deze aanvaardt dit, doch voor slechts een beperkte periode, ben je gedekt in geval van een ongeval.

Je kan echter wel een boete krijgen voor het in het verkeer brengen van een niet-ingeschreven voertuig.

Verzekeringsrecht en verkeersrecht zijn afzonderlijke zaken.

kobbie
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 21 mei 2007 16:29

Omdat ik denk als de wagen niet gekeurd is op nummerplaat dat de keuring dan niet geldig is? Met als gevolg geen gekeurd voertuig geen verzekerd voertuig. Want de verzekering dekt maar een gekeurd voertuig?
Of ben ik mis?

Reclame

oldie69
Berichten: 22
Locatie: Oost-Vlaanderen

#4 , 21 mei 2007 20:18

Als er voor het voertuig in november 2006 een groen schouwingsbewijs werd afgeleverd, is dit geldig voor 1 jaar. Als je dus een voertuig in het verkeer brengt, dat dient als tijdelijke vervanging van een voor het ogenblik onbruikbaar voertuig, hoeft er geen herkeuring plaats te vinden. Doch de verzekering dient op de hoogte gesteld te worden dat jouw nummerplaat tijdelijk op een ander voertuig zal geplaatst worden.

De keuring dient enkel te gebeuren als je het voertuig zou willen aankopen, omdat het dan van eigenaar verandert. Doch bij tijdelijk gebruik, blijft het voertuig van dezelfde eigenaar.

Bij controle door de gerechteljke diensten, zal je vrijwel zeker een bekeuring krijgen voor het in het verkeer brengen van een niet-ingeschreven voertuig. Dit zal in praktijk neerkomen op een onmiddellijke schikking van 50?.

kobbie
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 21 mei 2007 20:33

Dat is dan duidelijk.
Dank u

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”