Fout op PV

GeertA
Topic Starter
Berichten: 1

Fout op PV

#1 , 01 nov 2012 14:39

Ik kreeg in een Brusselse gemeente een parkeerboete van 50 EUR.
De gegevens op het PV zijn manifest fout, met name de tijd en plaats van de overtreding. Met andere woorden, ik was op dat moment niet op die plaats.
Ik stond daar wel geparkeerd later die dag (4 uur later), en kan dat bewijzen op basis van de tijdsregistratie van het bedrijf.
Ik heb een bezwaarschrift ingestuurd, maar krijg toch een aanmaning tot betaling. Is een foute vaststelling door de politie een reden tot niet-betaling ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 03 nov 2012 20:38

Ik kreeg in een Brusselse gemeente een parkeerboete van 50 EUR. De gegevens op het PV zijn manifest fout, met name de tijd en plaats van de overtreding. Met andere woorden, ik was op dat moment niet op die plaats. Ik stond daar wel geparkeerd later die dag (4 uur later), en kan dat bewijzen op basis van de tijdsregistratie van het bedrijf.
Op exact dezelfde plaats ? Wat bedoelt u met tijdsregistratie van het bedrijf ? Tikklok ? Daar kan mee geknoeid worden door de werkgever. Niet zeker dus dat dat als bewijs zal aanvaard worden. Een foute vaststelling is inderdaad een motief om niet te betalen. De bewijslast ligt echter bij U. Ik zou uiteraard niet betalen onder dezelfde omstandigheden, maar raad U toch aan dit te overwegen. Die bezwaarschriften worden amper gelezen uiteraard.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 03 nov 2012 21:01

Ik kreeg in een Brusselse gemeente een parkeerboete van 50 EUR.
De gegevens op het PV zijn manifest fout, met name de tijd en plaats van de overtreding. Met andere woorden, ik was op dat moment niet op die plaats.


De plaatsaanduiding is toch correct? U stond daar immers wel degelijk, zij het 4 uur later.
Ik stond daar wel geparkeerd later die dag (4 uur later)
Enkel de tijdsaanduiding is dus fout, right?
en kan dat bewijzen op basis van de tijdsregistratie van het bedrijf.
Daarmee bewijs je dat je er op het vermelde tijdstip onmogelijk kon gestaan hebben, dat is al een begin. Of liever: kon een begin zijn geweest ....
Ik heb een bezwaarschrift ingestuurd, maar krijg toch een aanmaning tot betaling.
Aie, aie, aie. Helaas heb je door je bezwaarschrift, wellicht je ganse verdediging nu ferm om zeep geholpen. De verbalisant kan nu perfect, een rechtsgeldig PV opstellen met daarin een correctie aangaande het tijdstip van de vaststellingen. Daar gaat je verdediging dan .....
Is een foute vaststelling door de politie een reden tot niet-betaling ?
Enkel een administratief foutje inzake het uur, lijkt me eerder een (te) mager beestje. Zeker als je de verbalisant vooraf de pap in de mond geeft, en hem de kans geeft die vergissing rechtsgeldig recht te zetten. En nog zekerder als je gaat toegeven er vier uur later inderdaad wel degelijk te hebben geparkeerd.

In uw plaats, zou ik gewoon betalen. De boete proberen te betwisten, zal u mijns inziens alleen maar opzadelen met nog meer kosten.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 nov 2012 10:12

kan dat bewijzen op basis van de tijdsregistratie van het bedrijf.
Dat bewijst alleen maar dat jij op dat gegeven uur aanwezig was in uw bedrijf, maar bewijst geenszins waar uw wagen op dat ogenblik gestationeerd stond. :(

Xastheron
Berichten: 719

#5 , 05 nov 2012 14:46

€50 is natuurlijk "weggesmeten geld" waar je gerust wat anders mee kon doen, maar indien u na verzet ongelijk krijgt, dan kost dit u €60. Indien u dit wil betwisten voor de politierechtbank, dan gaat de kost nog een gans pak de hoogte in (€130 indien ik het me goed herinner?).

Heb onlangs hetzelfde type boete gekregen toen ik door een klein stukje straat reed waar enkel bussen mogen. Ken de straat zelf niet, bestelwagen stond voor het bord. Geen haar op m'n hoofd dat eraan dacht van tegen deze "pietluttige" boete in te gaan gezien de bewijslast bij mij ligt en ik op google maps duidelijk kon zien waar het bord hangt (toen spijtig genoeg achter een fout geparkeerde bestelwagen dus).

Misschien hoort u in uw vriendenkring "betaal niet, ze vergeten het waarschijnlijk gewoon", maar lees dan even de eerste regel van mijn repliek. U kan zich €50 uitsparen, of u kan zich een stuk armer maken indien er wel gevolg aan gegeven wordt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”