onterechte parkeerretributie

hannerey
Topic Starter
Berichten: 3

onterechte parkeerretributie

#1 , 22 okt 2012 19:44

Vorige vrijdagavond om 18u15 kregen wij een parkeerretributie op het Bockstaelplein te Laken, op deze plaats moet je maar betalen tot 18u.
Een volledig onterechte retributie dus. Hierop wordt bovendien geen melding gemaakt van het tijdstip.
Toen wij vandaag belden naar de betreffende dienst, bleek dat zij een foto hadden van onze wagen met als tijdstip 15u20.
Gezien wij werken en pas om 18u10 hier aankwamen, is dit dus onmogelijk.
De parkeerwachter heeft dus moedwillig een onterechte boete uitgeschreven.

Wat kan hiertegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 22 okt 2012 20:15

Dit is een retributie ...een inbreuk op het parkeerreglement.Kijk het parkeerreglement van de stad Brussel na en lees daar wat u moet doen.
Dit kan verschillen van gemeente tot gemeente gezien dat hun bevoegdheid is.
U kan dat met alle middelen van recht bestrijden.
Parkeerwachters zijn geen beëdigde ambtenaren.
Enkele maanden geleden ook zo'n retributie gekregen gezien wagen op werk stond dat ook gemeld.
Niets meer van gehoord.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 okt 2012 09:22

Vraag de foto op! En stuur een zeer kwade mail naar zowel het parkeerbedrijf als de stad / gemeente waarin u meldt dat u met dergelijke maffiapraktijken / willekeurige boetes, niet kunt lachen. Deze bedrijven hebben er een handje van weg om willekeurige retributies uit te schrijven ("Oei, ons draadloos controlesysteem is niet bereikbaar, we geven alle wagens die via SMS betaald hebben sowieso maar een "preventieve" retributie!"), in de hoop dat mensen niet durven reageren en braafjes betalen. Schandalig!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

hannerey
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 23 okt 2012 10:16

Ik heb gebeld, zeer boos, en ze melden me dat het ONMOGELIJK is dat het foute tijdstip op de foto staat. Blijkbaar werken zij met software en toestellen die niet kunnen gewijzigd worden.
Op de retributie zelf staat natuurlijk enkel 'PM' aangeduid, geen tijdstip.

Volgens hun is de enige mogelijkheid dat er ofwel iemand van mijn gezin met de auto reed (uiteraard is dit absoluut niet het geval) ofwel dat een of andere criminele organisatie mijn nummerplaat zou hebben gebruikt op een soortgelijke auto. Lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Maar ik kan er dus weinig tegen doen, buiten niet betalen en voor de politierechtbank verschijnen...

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2012 11:45

Foto opvragen. Om 18u15 is de avond al aan het vallen, om 15u20 niet. Misschien is dit zichtbaar op de foto.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 23 okt 2012 12:20

En heeft uw wagen één of ander klein teken (stickertje of zo) waardoor hij toch te onderscheiden is van die op de foto.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 okt 2012 14:09

Ik heb gebeld, zeer boos, en ze melden me dat het ONMOGELIJK is dat het foute tijdstip op de foto staat. Blijkbaar werken zij met software en toestellen die niet kunnen gewijzigd worden.
Vraag alsnog de foto op waarop jouw wagen te zien is. Zij moeten het bewijs kunnen leveren dat je er stond. Als je er echt niet stond, gaan ze dit niet kunnen. Zeg en koudweg dat uw wagen op dat moment elders geparkeerd stond, en dat je van hen een bewijs verwacht dat het tegendeel bewijst, en dat je niet zal betalen als zij geen bewijs leveren dat jij hen geld verschuldigd bent.

Je zou dit alles ook in een aangetekend schrijven kunnen zetten en hen zeggen dat u enkel een antwoord met een bewijs van hun bewering wil ontvangen, en dat u alle andere aanmaningen zal beschouwen als poging tot afpersing en daarop ook gepast zal reageren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

hannerey
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 23 okt 2012 21:24

Ik heb getracht hun met hand en tand uit te leggen dat ik daar niet stond. Maar zij houden voet bij stuk en zeggen dat de foto het bewijs is.
Ik dacht dat de parkeerwachter gewoon het tijdstip van het fototoestel kon veranderen, maar volgens de vrouw die ik aan de lijn had werken zij met een of ander officieel programma waardoor het onmogelijk is de datum/uur te wijzigen en dat die parkeerwachter dus effectief op dat uur mijn wagen heeft gefotografeerd.

Toen ik haar wees op het feit dat er geen exact uur op de boete stond, zei ze 'jawel, er staat toch PM op en bovendien staat het uur op de foto'.
Ik vraag me dus af wat de bewijslast of de rechtsgeldigheid is van zo'n foto.

Ze zou me de foto doorsturen, dat is nog niet gebeurd. Maar het lijkt me straf moest het niet mijn wagen zijn, ik zie zelden dezelfde (gezien hij niet meer zo jong is) en al zeker niet hier in de buurt.
Bovendien lijkt het me straf dat iemand mijn nummerplaat gebruikt om kwart voor vier en dan om kwart na zes die boete snel onder mijn ruitenwisser komt steken...

Jammer genoeg schemert het om 18u15 nog niet, aan die optie had ik ook al gedacht.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 23 okt 2012 21:52

Geen schemer maar mogelijk wel stand zon.
Tevens zoals reeds is gezegd klein detail op foto.
Daarbij vermoedelijk twee foto's zowel voorkant ( om bewonerskaart / invalidekaart) te zien
Foto achteraan voor officiële nummerplaat.
In Antwerpen nemen ze dan nog dikwijls een foto van de plaats met huisnummer.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 okt 2012 22:08

Franciscus, gewoon ter info voor mij. Tegenwoordig krijg je in Antwerpen geen bewonerskaart meer maar wordt je nummerplaat in een bestand gestoken voor bewonersparkeren. Hoe gaan die parkeerwachters dat nu controleren? Gaan die nu echt van elke auto de nummerplaat controleren in hun bestand?

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 23 okt 2012 22:39

Yep, zijn gisteren nog eens door onze straat gepasseerd en ze controleren effectief elke nplt.
Spijtig genoeg alleen maar de goed geparkeerde en niet al de fout geparkeerde :|
Is een woonerf maar soms meer een openbare parkeerplaats.

Kingfisher
Berichten: 483

#12 , 25 okt 2012 11:05

Fout parkeren beboeten is een taak van de politie. Correct parkeren, maar geen retributie betalen is een taak van het gemeentelijk parkeerbedrijf/private bewakinsgfirma die hiervoor is ingehuurd door de gemeente.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 30 okt 2012 22:58

Mij uiteraard geweten :mrgreen:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”