Getakeld voor garage waar ik met toestemming stond!

Eens
Topic Starter
Berichten: 2

Getakeld voor garage waar ik met toestemming stond!

#1 , 22 okt 2012 11:32

De titel zegt het al: vannacht werd mijn auto getakeld van voor een garage. Deze garage is het eigendom van de personen waar ik op bezoek was, ik stond met hun toestemming voor hun garage. Takeldienst werd gebeld door de eigenaar van de naastegelegen garage terwijl ik niet voor zijn poort stond! Moet de politie niet controleren of van wie die garage is alvorens te laten takelen? Zo kan je toch iedereen laten takelen?
Ik heb naam, adres en telefoonnummer van de eigenaar doorgegeven maar zal de politie deze persoon zelfs wel contacteren om te verifieren voor welke garage ik stond? Ik hoop alvast van wel want ik hinderde deze buurman op geen enkele manier..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 22 okt 2012 11:38

Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
...
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
...
Tenzij uw nummerplaat was aangebracht op de garagepoort stond U in overtreding.

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 22 okt 2012 11:39

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=p ... beJl53M8Dg" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat staat er op het PV wat plaats betreft?
Hoe weet u dat buur heeft gebeld/gezegd?

Reclame

Eens
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 22 okt 2012 11:44

Op hun garagepoort staat bewust geen nummerplaat aangebracht zodat bezoekers er kunnen parkeren. Het zijn zeker niet de mensen van die garage geweest, en een andere buurman heeft laten weten dat het de eigenaar van de garage ernaast was. Die stond ook schoon geparkeerd nadat mijn auto weg was, voor zijn 2 garages maar hij vond waarschijnlijk dat er geen ruimte genoeg was om te manoevreren..

Lightning

#5 , 22 okt 2012 11:49

Op hun garagepoort staat bewust geen nummerplaat aangebracht zodat bezoekers er kunnen parkeren.
U stond foutief geparkeerd, einde discussie.

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 23 okt 2012 08:59

Op hun garagepoort staat bewust geen nummerplaat aangebracht zodat bezoekers er kunnen parkeren.
In dat geval mogen ze er zélf niet eens parkeren....
U stond foutief geparkeerd, einde discussie.
Klopt. Je mag eens 3x raden wat er in de koffer van mijn auto ligt, om desgevallend MET toestemming van de eigenaar tijdelijk op diens inrij aan te brengen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 okt 2012 09:17

Klopt. Je mag eens 3x raden wat er in de koffer van mijn auto ligt, om desgevallend MET toestemming van de eigenaar tijdelijk op diens inrij aan te brengen.
Goede tip. Zou de extra nummerplaat van mijn fietsendrager ook beter in mijn koffer leggen, samen met een rolleke dubbelzijdige tape...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38607

#8 , 24 okt 2012 18:10

Of magneetjes en zuignappen ineens alle drie de mogelijkheden :lol:

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#9 , 25 okt 2012 16:46

Euhm, takelen mag toch alleen maar gebeuren indien de mensen niet buiten kunnen?

Dit is inderdaad wel een overtreding maar voor de onterechte takelkosten moet je toch niet opdraaien?

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 25 okt 2012 16:54

Euhm, takelen mag toch alleen maar gebeuren indien de mensen niet buiten kunnen?

Dit is inderdaad wel een overtreding maar voor de onterechte takelkosten moet je toch niet opdraaien?
Waar staat dat? Nergens, is dus onzin. Een boete laat de overtreding en de hinder niet eindigen, takelen wel. U zal inderdaad het takelen moeten betalen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Mariette
Berichten: 2507

#11 , 25 okt 2012 17:46

Euhm, takelen mag toch alleen maar gebeuren indien de mensen niet buiten kunnen?

Dit is inderdaad wel een overtreding maar voor de onterechte takelkosten moet je toch niet opdraaien?
Waar staat dat? Nergens, is dus onzin. Een boete laat de overtreding en de hinder niet eindigen, takelen wel. U zal inderdaad het takelen moeten betalen.
wie werd gehinderd? toch niemand.

Lightning

#12 , 25 okt 2012 18:42

wie werd gehinderd? toch niemand.
En waar in de wegcode staat dat "iemand hinderen" een vereiste is?

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 25 okt 2012 20:21

En waar in de wegcode staat dat "iemand hinderen" een vereiste is?
Wat zegt de wegcode:

Artikel 4. Bindende kracht van de bevelen van de bevoegde personen

4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen.

De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aanprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.


Komt er op neer, dat een bevoegd persoon altijd een wagen kan en mag laten takelen. Zelfs indien dat voertuig reglementair geparkeerd staat. Met dien verstande, dat indien het voertuig reglementair staat opgesteld, en de bestuurder is afwezig, de takeling op kosten van de wegbeheerder gebeurt. In alle andere gevallen, op kosten van de chauffeur.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#14 , 16 nov 2012 18:19

Is er geen wet die zegt wanneer een bevoegd persoon de opdracht mag geven om te takelen?

Franciscus
Berichten: 38607

#15 , 16 nov 2012 22:18

Zie antwoord boven qua wegcode.
Inzake andere wetgeving indien het noodwendig is.
De schade die eventueel wordt aangebracht aan het voertuig zal dan geregeld worden zoals voorzien in de wet.
Vb wegtrekken wagend die in de weg staan van brandweer -- uitslaande brand in appartementsgebouw - en een reeks wagens die voor het gebouw stonden.
5 à 6 wagens zijn toen zeer snel en met 'redelijk' wat schade weggetrokken.
Uitspraak in beroep...; in dat geval gezien ze daar niet mochten staan hebben de eigenaars zelfs de vernielingen van de groenvoorziening en de bloemenperken mogen betalen.
Om veiligheidsredenen.... ik denk hier aan de diamantwijk in Antwerpen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”