Minnelijke schikking alcohol, termijn.

tuc
Topic Starter
Berichten: 2

Minnelijke schikking alcohol, termijn.

#1 , 21 okt 2012 12:32

Begin augustus heb ik moeten blazen en had zo'n 0.6 mg/l alcohol in mijn bloed.

Ik heb daar ondertussen een pv van gekregen(eind augustus) en vermoed dat ik een minnelijke schikking (550 euro ?) zal moeten
betalen aangezien het m'n eerste keer (en laatste!) keer is.

Nu heb ik deze minnelijke schikking nog altijd niet ontvangen ? Dit is nogal vervelend aangezien ik de zaak zo snel mogelijk wil afhandelen...
Hoelang kan dit nog aanslepen ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 21 okt 2012 13:16

Begin augustus heb ik moeten blazen en had zo'n 0.6 mg/l alcohol in mijn bloed.

Neen, neen, neen. Ook hier: een ademtest meet geen promilles (hoeveelheid gram alcohol per liter bloed), maar hoeveelheid milligram alcohol per uitgeademde liter alveolaire lucht.

Daarom: was het:

a) (omgerekend) 0.6 promille? ==> 3 u rijverbod, kostenplaatje van 150 euro.
b) 0.6 mg alcohol per uitgeademde liter alveolaire lucht ==> hetgeen ik vrees ==> 6u rijverbod gekregen (klopt?)
Ik heb daar ondertussen een pv van gekregen(eind augustus) en vermoed dat ik een minnelijke schikking (550 euro ?) zal moeten
betalen aangezien het m'n eerste keer (en laatste!) keer is.
Klopt niet. Zie ook >>> hier :wink:

In het kort: ik vrees dus dat het 0.6 mg alcohol per uitgeademde liter alveolaire lucht was. In dat geval, varieert het effectieve bedrag van 1.200 euro minimaal, tot 12.000 euro maximimaal. Een gedeelte kan voorwaardelijk zijn. Enkel in dat geval, is het mogelijk dat je "maar" 550 euro effectief zal moeten ophoesten. Daarbovenop gerechtskosten. Daarbovenop 150 euro bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds.

Daarnaast riskeer je nog een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig op te lopen. Minimaal 8 dagen, maximaal 5 jaar.
Nu heb ik deze minnelijke schikking nog altijd niet ontvangen ? Dit is nogal vervelend aangezien ik de zaak zo snel mogelijk wil afhandelen...
Het feit dat je nog steeds niets ontvangen hebt, lijkt me eerder m'n vermoeden te bevestigen dat men je zal dagvaarden voor de politierechtbank. Je zal nog wat geduld moeten oefenen, vrees ik.
Hoelang kan dit nog aanslepen ?
Een dagvaarding kan gerust meerdere maanden op zich laten wachten.....

In ieder geval loont het alvast de moeite om NU al na te gaan of je verzekering hier rechtsbijstand voor verleent. :idea:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

tuc
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 21 okt 2012 13:48

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb inderdaad een rijverbod van 6 uur gekregen.
Heb het nog eens nagekeken op de pv en ik had 0.53 mg/l uitgeademde lucht.

Heb ik nu geen recht meer op een minnelijke schikking ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 21 okt 2012 19:39

http://www.polbruno.be/crbst_130_nl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
hier een regeling .... maar hangt ook af van het arrondissement.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”