Gevolgen rijden onder invloed

veero
Topic Starter
Berichten: 3

Gevolgen rijden onder invloed

#1 , 18 okt 2012 22:04

Beste forumleden,

ik heb 2 weken geleden moeten blazen met als resultaat 1,2 promille en 6 uur rijbewijs ingetrokken. Dit valt natuurlijk niet goed te praten en zal er ook mijn lessen uit leren. Mijn vraag echter, wat zijn hiervan de gevolgen? Ik wil graag weten wat me te wachten staat. (Ik heb wat gesearched op dit forum maar vond alleszins geen antwoord in de gepasseerde maanden..). Belangrijk is wss ook dat ik nog net geen 2 jaar mijn rijbewijs heb

- komt dit op mijn strafblad of bewijs van goed gedrag en zeden?
- moet ik nu voor de rechter komen?
- Wat zijn de mogelijke (financiële) gevolgen? De agenten zeiden me 500€ maar dan lees je her en der "Bij doorverwijzing naar de rechtbank kan de rechter een boete van € 1.100 tot € 11.000 opleggen, plus een verval van het recht tot sturen." Op basis van wat kan er dan doorverwezen worden naar de rechter met plots een hogere boete? Ik heb uiteindelijk toch al 2 weken mijn rijbewijs terug dus lijkt me raar dat hij die nog steeds zomaar kan intrekken.

Bedankt alvast,

Veero

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 18 okt 2012 22:12

1,2 promille .... dat is het resultaat van een bloedproef en niet van blazen.
Was het 1,2 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht

En maar 6 uur rijverbod? .... normaal is dat OIRB ....
Hebt u terug moeten blazen na die 6 uur?

Artikel 34
§ 1. Met geldboete van 25 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt, of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0, 22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft.
Bij herhaling binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan worden deze straffen verdubbeld.

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :
1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;
2° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, gedurende de tijd dat dit hem krachtens artikel 60 verboden is;
3° hij die geweigerd heeft zich te onderwerpen aan de ademtest of aan de ademanalyse, bedoeld in de artikelen 59 en 60, of, zonder wettige reden, geweigerd heeft de bloedproef bedoeld in artikel 63, § 1, 1° en 2° te laten nemen;
4° hij die het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs waarvan hij houder is, in de gevallen bedoeld in artikel 61, niet heeft afgegeven, of het ingehouden voertuig of rijdier heeft bestuurd.

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 18 okt 2012 22:26

ik heb 2 weken geleden moeten blazen met als resultaat 1,2 promille en 6 uur rijbewijs ingetrokken.

Vooreerst mischien wat duiding geven, want men blaast inderdaad géén promilles .....
promille = gram alcohol per liter bloed
ademtest/ademanalyse meet de hoeveelheid in mg alcohol, per uitgeademde liter alveolaire lucht. (alveolen = kleine longblaasjes)

0,22 mg alcohol per uitgeademde liter alveolaire lucht ==> equivalent van 0,5 promille of 5 gram alcohol per liter bloed
0,35 mg alcohol per uitgeademde liter alveolaire lucht ==> equivalent van 0,8 promille of 8 gram alcohol per liter bloed

6u, is overigens geen onmiddellijke intrekking. 6u, is een tijdelijk rijverbod. Een onmiddellijke intrekking, gebeurt op last van het parket (in principe 15 dagen).
moet ik nu voor de rechter komen?
Ja, temeer omdat je beginnend bestuurder bent.
Wat zijn de mogelijke (financiële) gevolgen? De agenten zeiden me 500€
1) Waar halen zij dat bedrag vandaan?
2) Zij doen de vaststellingen. De rechter zal wikken en wegen en de strafmaat bepalen.
maar dan lees je her en der "Bij doorverwijzing naar de rechtbank kan de rechter een boete van € 1.100 tot € 11.000 opleggen,


Of die 1,2 nu (omgerekend naar) promille is, dan wel mg alcohol per uitgeademde liter lucht, je valt hieronder:
§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :
1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;
* Deze bedragen moet je nog vermenigvulden met 6 (opdeciemen) ipv 5,5 vroeger, dus het is intussen zelfs hoger: 1200 à 12000 euro.
* Een gedeelte kan weliswaar voorwaardelijk zijn.
* Daarbovenop: gerechtskosten.
* Daarbovenop: 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds.
plus een verval van het recht tot sturen." Op basis van wat kan er dan doorverwezen worden naar de rechter met plots een hogere boete? Ik heb uiteindelijk toch al 2 weken mijn rijbewijs terug dus lijkt me raar dat hij die nog steeds zomaar kan intrekken.
Wat bedoel je met "plots een hogere boete"? Die 500 euro waarover de agent het heeft, is een dikke fabel. Dat kan alleen als de rechter een gedeelte van de boete voorwaardelijk uitspreekt. En een OI of MS mag men in jouw geval niet toezenden. Ondermeer op basis van het feit dat je beginnend bestuurder bent, MOET men je namelijk dagvaarden.
Belangrijk is wss ook dat ik nog net geen 2 jaar mijn rijbewijs heb
Dat betekent dat men niet anders kan dan je dagvaarden. Bij een veroordeling MOET een rechter je vervallen verklaren. En het terugkrijgen van het rijbewijs afhankelijk maken van zogenaamde herstelexamens (kan bvb: theorie-examen opnieuw doen, praktijkexamen opnieuw doen, medisch onderzoek, psychologische tests). In de praktijk komt dat er wellicht op neer, dat je opnieuw zal moeten beginnen voor je rijbewijs.
Ik heb uiteindelijk toch al 2 weken mijn rijbewijs terug

Bedoel je dat je naast die 6u rijverbod, ook een onmiddellijke intrekking gekregen hebt. (OIRB waarover Fransiscus het eerder had) ?
dus lijkt me raar dat hij die nog steeds zomaar kan intrekken.
Onmiddellijke intrekking van 15 dagen gebeurt op last de procureur. Een vervallenverklaring daarentegen, is een veroordeling door een rechter. Het zal vermoedelijk nog wel een tijdje duren eer je de dagvaarding voor dat proces krijgt. Maar kijk alvast NU eens na of je verzekerd bent met rechtsbijstand....
Laatst gewijzigd door lohabra op 18 okt 2012 23:28, 10 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 18 okt 2012 22:55

PS enig idee hoeveel alcohol er nog in uw bloed zat?
Uitgedrukt in aantal glazen gewoon bier?

voor de rest zie de vervollediging van Iohabra

veero
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 18 okt 2012 23:43

Ben precies nog niet te goed op de hoogte over vanalles :) verklaart ook waarom ik hier kom.
- Was inderdaad niet 1,2 promille dat de agent zei, maar kwam er omgerekend wel op neer zei die zelf. Kheb dat niet ter plaatse opgeschreven (en de PV moet nog toekomen) dus dat kon ik makkelijker onthouden.
- heb terug moeten blazen toen ik mijn rijbewijs kwam ophalen (safe natuurlijk)
- ik heb 2x excpliciet gevraagd op hoeveel dit zou neerkomen, zowel bij het blazen als toen ik mijn rijbewijs afhaalde, en 2x zei men 500€ normaliter.
- omdat ze mij als beginnend chauffeur MOETEN dagvaarden en "Bij doorverwijzing naar de rechtbank kan de rechter een boete van € 1.100 tot € 11.000 opleggen" is mijn minimumboete nu 1.100€ (of 1.200€)?? I hope not :s

Nu vind ik dit alles toch echt wel streng omdat dit de 1ste keer is dat dit gebeurde en ik eigelijk mag zeggen dat ik altijd al een defensieve, voorzichtige chauffeur ben geweest. Dit kan toch iedereen wel eens overkomen. Oké het was dom maar ik was naar mijn inziens zeker geen gevaar op de weg (hoewel het boekje natuurlijk zegt van wel).

veero
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 18 okt 2012 23:43

Bedankt alvast voor de reacties!!!

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 18 okt 2012 23:50

€ 200 tot € 2 000 (maal zes, uiteraard, niet meer maal 5,5). Kan voor een deel voorwaardelijk zijn. Plus gerechtskosten en bijdrage aan het fonds voor slachtoffers van geweldsmisdrijven. Beginnend bestuurder? Rijbewijs inleveren, en opnieuw theoretisch en/of praktisch examen, eventueel ook psychologische test.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 19 okt 2012 06:06

ik heb 2x excpliciet gevraagd op hoeveel dit zou neerkomen, zowel bij het blazen als toen ik mijn rijbewijs afhaalde, en 2x zei men 500€ normaliter.

Klopt écht niet, hoor. Van waar de agenten dat bedrag halen is mij een raadsel. We hebben je de bij wet vastgelegde minimumbedragen gegeven. 500 euro Kan enkel en alleen als de rechter een gedeelte voorwaardelijk uitspreekt.
omdat ze mij als beginnend chauffeur MOETEN dagvaarden en
En je rijbewijs afnemen. En het terugkrijgen afhankelijk maken van zogenaamde herstelexamens. Dat kan zijn: theorie en/of praktijkexamen overdoen, medisch onderzoek, psychologische tests,...

En in de periode dat je vervallen verklaard bent, mag je in principe geen enkel motorvoertuig besturen. Ook geen waarvoor geen rijbewijs vereist is.
"Bij doorverwijzing naar de rechtbank kan de rechter een boete van € 1.100 tot € 11.000 opleggen" is mijn minimumboete nu 1.100€ (of 1.200€)?? I hope not :s
Ik kan je écht geen valse hoop geven.

Vroeger bedroegen de opdeciemen 5,5. Dat leverde toen bedragen op: 200 x 5,5 = 1.100 euro minimum en 2000 x 5,5 = 12.000 euro maximum. Intussen zijn de opdeciemen verhoogd naar 6. Maw juiste minimum is nu 200 x 6 = 1.200 euro. En maximum is 2.000 x 6 = 12.000 euro

(+ gerechtskosten + verplichte bijdrage van 150 euro aan het slachtofferfonds, en een deel van de boete kan voorwaardelijk zijn)
Oké het was dom maar ik was naar mijn inziens zeker geen gevaar op de weg (hoewel het boekje natuurlijk zegt van wel).
Ik denk dat je een rechter beter niet tegen de haren instrijkt met zo'n verklaring.... Het lijkt mij verstandiger om een iets meer berouwvolle indruk te geven aan de rechter, zoals je eerder deed:
Dit valt natuurlijk niet goed te praten en zal er ook mijn lessen uit leren
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

gasttongeren
Berichten: 51

#9 , 19 okt 2012 10:04

Nu vind ik dit alles toch echt wel streng omdat dit de 1ste keer is dat dit gebeurde en ik eigelijk mag zeggen dat ik altijd al een defensieve, voorzichtige chauffeur ben geweest. Dit kan toch iedereen wel eens overkomen. Oké het was dom maar ik was naar mijn inziens zeker geen gevaar op de weg (hoewel het boekje natuurlijk zegt van wel).
Vertel dit eens tegen iemand die een kind of andere naaste verloren heeft na een ongeval met een dronken bestuurder? Dat waren ook altijd bestuurders die toevallig eens één keer teveel gedronken hadden als je ze moet geloven. Geef gewoon toe dat je een grote stommiteit hebt begaan, draag er de gevolgen van en wees blij dat het niet slechter afgelopen is.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 okt 2012 10:46

Dit valt natuurlijk niet goed te praten en zal er ook mijn lessen uit leren.
Dit kan toch iedereen wel eens overkomen. Oké het was dom maar ik was naar mijn inziens zeker geen gevaar op de weg (hoewel het boekje natuurlijk zegt van wel).
Blijkbaar zijn die geleerde lessen van zeer korte duur geweest.
Als U gedronken heeft rijdt U niet, als U nog moet rijden drinkt U niet. Al wie deze simpele regel volgt overkomt dit NOOIT.

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 19 okt 2012 22:14

Nog iets is de vervolging voor intoxicatie of voor dronken voeren?
Laat dat eens weten...
Want ook daar is er in vervolging nog een (serieus) verschil in vervolging.
Bent u direct verhoord na de feiten dan is het in principe intoxicatie.
Iemand die dronken is kan/mag niet gehoord worden.
Dronken voeren valt al helemaal niet goed bij verzekeringen.

lizze
Berichten: 4

#12 , 14 jul 2014 08:51

Wat is er uiteindelijk van gekomen?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”