verlies nummerplaat, rondrijden?

thazep
Topic Starter
Berichten: 2

verlies nummerplaat, rondrijden?

#1 , 18 okt 2012 15:49

Beste,

Ik ben enkele dagen geleden mijn officiele nummerplaat verloren.
Hiervan heb ik aangifte gedaan bij de politie.
Ik heb ook een nieuwe nummerplaat aangevraagd bij de verzekering, maar het kan tot 2 weken duren eer ik mijn nieuwe nummerplaat heb.
Ik heb vandaag een dublicaat gehangen achteraan, maar de politie heeft me tegengehouden.
Uiteindelijk lieten ze het bij een waarschuwing omdat ik kon aantonen dat de verzekering in orde was, ik aangifte heb gedaan bij de politie en een nieuwe nummerplaat had aangevraagd.
De agent zei wel dat ik normaal niet zo mocht rondrijden.
Ik ben achteraf gaan informeren bij de politie en daar zeiden ze hetzelfde.

Mijn probleem is dat ik voor het bereiken van mijn werk afhankelijk ben van de auto, en ik me niet kan permiteren om 2 weken niet te gaan (tot de nieuwe plaat er is)

Welk risico neem ik als ik wel rij? wat zijn de straffen erop? en is het mogelijk dat ze hier geen gevolg aan geven

nog even opsommen:
- De verzekering is in orde, de verzekering en auto staat op mijn naam
- auto is met alles in orde (keuring, taks,...)
- het enige probleem is dat ik de officiele nummerplaat verloren ben en nu in afwachting tot de nieuwe plaat een dublicaat het hangen

Ik heb: Bewijs van aangifte bij de politie en bewijs van nieuwe plaat.

Met vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gasttongeren
Berichten: 51

#2 , 18 okt 2012 16:15

Volgens mij heb je je plaat veel sneller als je zelf naar div-kantoor in je buurt gaat, dan heb je de plaat op de volgende werkdag. Het kan wel zijn dat je een halve dag moet aanschuiven (ze kampen daar met ernstige computerproblemen). De dossiers die van de verzekering komen worden naar Brussel gestuurd en daar ligt er echt niemand wakker van of jij je wagen dringend nodig hebt of niet.
Los daarvan, hoe kan je je officiele plaat verliezen? gestolen? Dan zou ik er zeker niet meer mee rijden want dan is ze misschien gestolen om op een identieke wagen te hangen. Als er dan overtredingen mee begaan worden kan jij natuurlijk niet meer zeggen dat jij het niet kon zijn lijkt me.

thazep
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 18 okt 2012 16:20

Heb ik gedaan, ze zeiden dat het normaal 1-2 dagen was, maar omdat het niet ging om een inschrijving van een nieuw voertuig konden ze het niet elektronisch doen en moest het via de post.
Ik ben de plaat waarschijnlijk tijdens het rijden verloren. maar hij lag niet meer langs de weg dus ik vermoed dat iemand hem wel heeft meegenomen

Reclame

loeki
Berichten: 267

#4 , 18 okt 2012 16:43

Is Uw plaat nu niet ambtshalve geschrapt, nu U hem als verloren hebt aangegeven?
Zo ja, dan rijdt U dus met een zogezegde "valse plaat", want de originele zit niet meer als dusdanig in het systeem
Meestal wordt hij bij verlies of diefstal onmiddelijk geschrapt, zodat hij bij een controle direct door de mand valt
In dat geval zou ik zeker zelf niet meer met een duplicaat gaan rondrijden

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 18 okt 2012 18:47

Zorg er steeds voor dat u het attest aangifte verlies bij hebt.
Enige tijd geleden nu ja de Rijkswacht bestond nog... Iemand uit mijn kennissenkring
Nummerplaat weg ...aangifte gedaan en repro achteraan gehangen

Enkele dagen later bij het binnenrijden van Brussel werd hij plots van de weg gereden door aan aantal zware anonieme voertuigen (volvo - mercedes enz).
Enkele gemaskerde en gewapende mannen uit de wagen die hem met snelvuurwapens onder schot hielden. Uit voertuig, op de grond, bijna uitgekleed fouille in een andere wagen geduwd en heel de karavaan naar Fritz Toussaintstraat.
Bleek dat er met hetzelfde type/kleur van wagen en zijn nummerplaat een gewapende overval was gepleegd in Brussel enkele dagen daarvoor.
Wat was er gebeurd op weg naar Brussel reed hij voor een wagen van RW anti-banditisme en deze controleerde alle hun voorbijrijdende nummerplaten... en bij hem was het bingo.

Dat is trouwens de reden dat gestolen/verloren nplt niet meer in circulatie komen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”