kleine aanrijding, geen zichtbare schade

gasttongeren
Topic Starter
Berichten: 51

kleine aanrijding, geen zichtbare schade

#1 , 17 okt 2012 19:15

Hallo,

Ik heb bij het verlaten van de parking (oprijden van de weg dus) van een winkel per ongeluk tegen mijn voorligger gebotst. De straat was vrij en de auto voor mij begint te rijden, ik geef ook een beetje gas, auto voor mij stopt ineens terug ik rem ook maar raak de auto toch nog zacht. 100 % mijn fout dus.

We stappen uit en spreken af om ons aan de kant te zetten om de schade te bekijken. Zo gezegd zo gedaan.
We zien geen schade en voor de tegenpartij (het slachtoffer dus) is hiermee de kous af. Ik stel voor om mijn gegevens te geven voor moest ze in het daglicht (het was al donker aan het worden) toch nog schade vaststellen. Dat vond ze helemaal niet nodig omdat ze toch niks zag en het kleine plekje dat er zichtbaar is was van een vorige aanrijding. Ze leek gehaast en is vertrokken.

Ik lees hier zoveel verhalen van vluchtmisdrijf en ik heb natuurlijk geen enkel bewijs dat ik gestopt ben en dat ik mijn gegevens wilde bezorgen... Bodendien zat er ook een passagier in de andere auto dus is het 2 tegen 1 als er verder iets van komt. Had ik nog meer moeten doen? Ik kan toch moeilijk naar de politie gaan en zeggen dat ik tegen iemand ben opgereden aan 5 of 10 km per uur en dat we beiden geen schade zien?

Graag uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 17 okt 2012 20:52

indien de andere bestuurder later toch nog gaat claimen dat enige schade aan haar wagen veroorzaakt is door u, zal zij deze dienen te bewijzen.

indien bevoorbeeld zij na 2 weken haar verzekering/politie maar inlicht (het zou de 1e niet zijn), dan heeft ze juridisch gezien weinig tot geen grond om haar beweringen te staven, aanrijdingen dienen immers zo snel mogelijk te worden aangegeven . . .

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 17 okt 2012 22:36

Naar politie en melding maken van het feit.
Deze stellen daar een melding van op - feiten zijn blijkbaar NIET gebeurd op de openbare weg dus stelt politie standaard geen PV op.

Reclame

gasttongeren
Topic Starter
Berichten: 51

#4 , 18 okt 2012 10:20

Naar politie en melding maken van het feit.
Deze stellen daar een melding van op - feiten zijn blijkbaar NIET gebeurd op de openbare weg dus stelt politie standaard geen PV op.
Feiten zijn (denk ik toch dat zo beschouwd wordt) wel gebeurd op de openbare weg, of toch bij het oprijden van de openbare weg. De vrouw in de andere wagen heeft denk ik zelfs mijn nummerplaat niet opgeschreven (ik denk dat we daar maximum 1 minuut gestaan hebben) aangezien ze alles aan het weglachen was en het absoluut niet nodig vond om mijn gegevens te noteren dus ik vermoed geen slechte bedoelingen van haar kant . Ik denk dat ze ook geen poot heeft om op te staan als ze binnen enkele dagen toch ineens naar verzekering/politie zou gaan aangezien er op geen van beide auto's sporen zijn van het contact?

Neemt de politie je wel serieus als je daarvan melding gaat maken? Breng ik mezelf (en de tegenpartij) niet onnodig in de problemen? Ik vermoed dat ze dan de tegenpartij ook wel eens zullen contacteren voor een verklaring of gebeurt er niets als de tegenpartij zelf geen stappen onderneemt?

Xastheron
Berichten: 719

#5 , 18 okt 2012 10:35

Bovendien zat er ook een passagier in de andere auto dus is het 2 tegen 1 als er verder iets van komt.
Kleine kanttekening:
Passagiers mogen niet fungeren als "getuigen" in dit geval, het is dus gewoon woord tegen woord. Als jij nu bvb 3 andere personen vervoerde dan werd het ook niet 4 tegen 2 in uw voordeel.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 18 okt 2012 14:29

En waarom 'mogen' die niet fungeren als getuigen waar staat DAT in de wetgeving?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 18 okt 2012 14:47

Ik begrijp het probleem van vraagsteller volledig, aangezien ik in het verleden een nare ervaring heb gehad.
Vorige week gebeurde het weer: een fietser die op een recht stuk weg rechts van me reed draaide plotseling naar links en reed tegen mijn wagen. Vermoedelijk haakte ze met een pedaal tussen de spaken van mijn achterwiel en werd met een halve salto weggekatapulteerd.
Ze reed met van die ipod stopsels in haar oren en had dus het geluid van mijn wagen niet gehoord niettegenstaande ze vlak naast mij reed.
Ik ben uiteraard gestopt, erg geschrokken en ook boos. De jongedame verklaarde dat ze geen letsels had en haar fiets in orde was. Aangezien ik ook geen schade merkte aan mijn wagen ben ik dan maar verder gereden. De jongedame had dat moment zelfs niet afgewacht en was snel vandoor gegaan, waarschijnlijk uit schrik dat ze schade aan mijn wagen had veroorzaakt.... Ik kon ook niemand opmerken die het voorval had gezien.
Ik was zo verbouwereerd dat mijn hele avond naar de knoppen was door het voorval. Zoals vraagsteller vroeg ik me de hele tijd af wat ik nu eigenlijk volgens de wet zou moeten doen hebben.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xastheron
Berichten: 719

#8 , 18 okt 2012 14:54

En waarom 'mogen' die niet fungeren als getuigen waar staat DAT in de wetgeving?
Excuseer, "mogen" is een foute formulering. Ze wordt niet aanzien als "objectief" maar als "bevooroordeeld".

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 18 okt 2012 15:01

@ Xastheron Zelfs DAT hangt van de rechter af die vrij is in zijn oordeel. 8_)
@roharro : zoals gezegd bij politie gewoon de melding doen ....tijd plaats persoon en geen of wel schade in dit geval gezien jongedame 'de vlucht heeft genomen zonder zich kenbaar te maken'......

Lousia
Berichten: 114

#10 , 18 okt 2012 15:09

Als ik een geval heb waar de tegen partij zegt geen schade te hebben doe ik bij de politie inkennening.
Ze noteren gewoon uw versie van de feiten ter kennisneming en nemen eventueel foto's van de bewuste plaats op de auto daarna gebeurt er niets met uw inkenning. In geval van latere betwisting kan men dan geen ander tijdstip opgeven of andere schade .
Ik heb dit gedaan voor een geval met een fietser die beweerde dat ik hem had aangereden wat helemaal geen waar was en de foto's hebben dan ook aangetoond dat ik niets geraakt had want het stof lag er zelfs nog op.

gasttongeren
Topic Starter
Berichten: 51

#11 , 18 okt 2012 16:11

Jullie hebben precies allemaal zeer begripvolle/menselijke politieagenten. Ik weet vrij zeker dat als ik hiermee naar de politie in Tongeren ga dat ze 1. eens goed met mij zullen lachen en 2. helemaal niets doen. Mijn zus is eens in de andere situatie geweest, andere bestuurder rijdt haar aan en pleegt vluchtmisdrijf. Gemeld bij de politie (het gebeurde trouwens op 20 meter van het politiekantoor) en ze deden helemaal niets, na heel lang zagen hebben ze dan even naar de tegenpartij gebeld (die natuurlijk ontkende) en daarmee was de kous af, is nooit meer iets van gekomen en mijn zus heeft zelf voor de schade kunnen opdraaien.

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 18 okt 2012 21:02

@ Roharro, in jouw geval zou ik ter plaatse blijven en de politie bellen. Sta mij toe om je iets te schetsen wat ik 2 jaar geleden met eigen ogen heb zien gebeuren.

Meisje op fiets, steekt diagonaal de weg over. En rijdt een auto in de linkerflank aan, die op de dwarsverbinding stond om daar terug te keren. Jonge kerel achter het stuur, stapt meteen uit en vraagt hoe het met het meisje gaat. Meisje kaffert jongen uit, in een taal die ik ook niet machtig ben. En zegt niet gewond te zijn. Ze reed op een gammele fiets, en droeg tot op de draad versleten kledij. Veel te smalle schoenen, en blote benen en een erg nipt minirokje (ik kon dus goed genoeg zien dat zij géén schaafwonden vertoonde). Moeder van het meisje er bij gekomen, geen van beiden nederlandstalig. Meisje voortdurend driftig aan het bellen. Menig aandringen van mezelf en de jongen om papieren in te vullen, en/of ziekenwagen te bellen (of minstens een dokter te raadplegen) waren vergeefs. Meisje had geen hulp nodig, zei ze, en hield dat hardnekkig vol. Voor alle zekerheid toch maar mijn gegevens aan de jongen overhandigd, als getuige. Ik voelde zo'n beetje nattigheid. En terecht....

De volgende dag, namiddag rinkelt mijn telefoon. De politie. De vader, broer en een oom van het meisje zaten op hun bureau en hadden klacht ingediend tegen de jongen. Volgens hen had hij het meisje omver gereden en vervolgens vluchtmisdrijf gepleegd. Geclaimde schade -neen ik zwans niet-: een splinternieuwe fiets kapot, peperdure jas gescheurd, GSM kapot, en het meisje zou naar de dokter zijn met recente schaafwonden. Het meisje was dus zelf niet eens aanwezig bij dat bewuste verhoor. En de mannen die de klacht indienden, waren op het ogenblik van het ongevalletje nog geeneens aanwezig. De heren dachten wellicht de zaak van hun leven gedaan te hebben,... Moest die jongen mij toen niet hebben als getuige, zat hij nu gigantisch dik in de sh*t.... Mijn verklaring werd door de wijkagent mee naar het parket gestuurd, en ik heb er verder niks meer van gehoord.

I'm just saying.... Indien mogelijk de gegevens van een getuige noteren, en toch maar melding maken bij de politie. Je weet maar nooit hoe eerlijk de tegenpartij is.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 18 okt 2012 21:57

@gasttongeren : dat is miskenning aangifteplicht. Strafbaar feit dat in een PV moet gegoten worden. Totaal niet professioneel en af te keuren.
Indien nog niet te lang geleden misschien toch een brief naar korpschef.
Spijtig genoeg is meer dan 75% van de aangiften tegen de politie niet gestoeld op correcte feiten.
Maar nog veel spijtiger zijn de vele gegronde feiten die niet boven water komen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”