uitnodiging tot verhoor na 9maand

johanb1977
Topic Starter
Berichten: 117

uitnodiging tot verhoor na 9maand

#1 , 10 okt 2012 17:48

Situatie
Vandaag ben ik thuis gekomen en er zat een uitnodiging tot verhoor in de bus over een feit dat plaatsvond op 14/01/2012

Op14/01 stond ik in panne met de wagen (motorbrand, midden in de nacht) politie erbij gekomen en na 10min was er een woordenwisseling en ruzie.
Ze hebben mij dan opgepakt en meegenomen naar de cel. Op het bureau nog een beetje ambras waarbij de politie mij hardhandig tegen de grond heeft gewerkt.
Na een aantal uren in de cel hebben ze mij laten gaan, ze hebben nooit een verhoor afgenomen en mij nooit laten blazen.

Nu moet ik op verhoor gaan voor "verdachte weerspannigheid".
Wat kunnen de gevolgen zijn?
Is dit nog niet te laat om nu na bijna 9 maand op verhoor te moeten gaan?

Graag jullie raad.
Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 10 okt 2012 18:04

Als de panne niet in het zelfde arrondissement was kan dat perfect.
Neen het is niet te laat.
Vraag is waarom niet gehoord.... was dat federale politie... mogelijk de wegpolitie?
U zal ook bestuurlijk zijn aangehouden. Hebt u een officier gesproken?
Staat er op uw verhoor dat u een advocaat kan raadplegen?

Strafwetboek
TITEL V. - MISDADEN EN WANBEDRIJVEN TEGEN DE OPENBARE ORDE DOOR BIJZONDERE PERSONEN GEPLEEGD.
HOOFDSTUK I. - WEERSPANNIGHEID.
Art. 269.
Weerspannigheid wordt genoemd elke aanval, elk verzet met geweld of bedreiging tegen ministeriële ambtenaren, veld- of boswachters, dragers of agenten van de openbare macht, personen aangesteld om taksen en belastingen te innen, brengers van dwangbevelen, aangestelden van de douane, gerechtelijke bewaarders, officieren of agenten van de administratieve of de gerechtelijke politie, wanneer zij handelen ter uitvoering van de wetten, van de bevelen of de beschikkingen van het openbaar gezag, van rechterlijke bevelen of van vonnissen.
Art. 271. Weerspannigheid, gepleegd door een enkel persoon voorzien van wapens, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot twee jaar; zonder wapens gepleegd, wordt zij gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden.
Art. 272. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Wordt de weerspannigheid gepleegd door verscheidene personen en ten gevolge van een voorafgaande afspraak, dan worden de weerspannigen die wapens dragen, veroordeeld tot (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) en de andere tot gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar. <W 2003-01-23/42, art. 54, 040; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
Is de weerspannigheid niet het gevolg van een voorafgaande afspraak, dan worden de gewapende schuldigen gestraft met gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar, en de andere met gevangenisstraf van drie maanden tot twee jaar.
Art. 273. In geval van weerspannigheid in bende of samenscholing gepleegd, is artikel 134 van dit wetboek toepasselijk op de weerspannigen zonder functie of bediening in de bende, die zich verwijderen op de eerste waarschuwing van het openbaar gezag, of zelfs naderhand, indien zij, zonder nieuw verzet en zonder wapens, worden gevat buiten de plaats waar de weerspannigheid is gepleegd.
Art. 274. In alle gevallen waarin gevangenisstraf wegens weerspannigheid wordt uitgesproken, kunnen de schuldigen bovendien worden veroordeeld tot geldboete van zesentwintig [euro] tot tweehonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
De hoofden van de weerspannigheid en zij die deze uitgelokt hebben, kunnen bovendien worden veroordeeld (...) tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33. <W 09-04-1930, art. 32>

johanb1977
Topic Starter
Berichten: 117

#3 , 10 okt 2012 19:36

Het was de wegpolitie, maar ik heb enkel met de personen die mij hebben meegenomen contact gehad. Ik heb geen idee of daar een officier bij was.

Er staat op de uitnodiging vermeld dat ik niet verplicht kan worden mijzelf te beschuldigen, na bekendmaking van identiteit het recht van te zwijgen en recht om een advocaat te raadplegen voor het verhoor.

Wat is de kans dat dit voor de rechtbank komt en er een gevangenisstraf wordt uitgesproken? Of is dit enkel een verhoor en wordt het daarna geklasseerd?
Moet ik mij zorgen maken?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 10 okt 2012 23:38

Cat 3 Salduz ....
Dit is voor feiten waar straf van meer dan 1 jaar opstaat.
Dus nog iets anders dan enkel voor dit feit....enkel weerspannigheid zonder meer is laatste regel art 271.

Welke artikels worden vermeld op uitnodiging?

johanb1977
Topic Starter
Berichten: 117

#5 , 11 okt 2012 15:02

Het enige dat vermeld wordt zijn verdachte weerspannigheid, datum feiten en plaats voor de rest enkel dat ik raad mag vragen aan advocaat ed.

Het waren enkel wat verwijten waarschijnlijk door de emotie deels aangezien mijn motor van de wagen aan het branden was en inderdaad wou ik niet meegaan na de bureau achteraf en heb ik mij verweerd. Ik had geen wapens of er is niet gevochten geweest.
Ik dacht dat ze dat gingen aanzien als smaad en een minnelijke schikking voorstellen maar blijkbaar niet.

Ragnarok
Berichten: 54

#6 , 17 okt 2012 14:46

Ik snap het niet goed... waarom zou je de Politie je in godsnaam oppakken als je aan de kant staat met een brandend voertuig? Ze moeten je toch van je vrijheid hebben beroofd voor een reden (gerechtelijk of eender aannemelijk bestuurlijk inzake dronkenschap ofzo iets).

Ik denk trouwens dat je bij weerspannigheid zonder fysiek geweld naar de Politie een minnelijke schikking kan treffen als je je fout toegeeft (waarmee ik echt niet wil zeggen dat je in fout bent). Jij weet beter wat er gebeurd is als ik uiteraard.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”