privé of openbaar karakter?

jannes22
Topic Starter
Berichten: 3

privé of openbaar karakter?

#1 , 10 okt 2012 15:48

Hallo,

Ik heb 2 maand geleden een auto gekocht voor een prijsje maar achteraf heb ik beslist om hem door te verkopen omdat mijn moeder hem niet wou inschrijven op haar naam om mij ermee te leren rijden (zelf heeft ze een automatische schakelbak, vandaar) en dit ging iets te kostelijk uitvallen voor mij als student.

Hij stond daar tot gisteren (toen ze hem wegtakelde) dus 2 maand zonder nummerplaten en onverzekerd.

Nu ben ik langsgeweest bij de politie en heb hen dan verteld dat dit om een privé eigendom gaat van iemand die er al zeker 15 jaar niets mee doet en er ook geen problemen mee heeft dat zijn terrein als parking gebruikt wordt (er staan al voor zover ik me herinner dagelijks ongeveer 10 auto's)

Nadat ze informeerden bij de wijkagent en ik een beetje kon meeluisteren dat dit inderdaad om een privé terrein ging stuurde ze iemand anders naar mij die van niets wist en die vertelde me dat dit automatisch openbaar karakter wordt en me blijkbaar snel wou afwimpelen toen ik men uitleg nogmaals had gedaan.

Nu moet ik dus men auto laten verzekeren alvorens ik hem terug kan krijgen hebben ze me verteld. Ookal wil ik hem verkopen.

Het kan goed zijn dat ze volledig gelijk hebben maar ik wou toch even zeker zijn dat een privé grasveld zomaar vanzelf openbaar karakter wordt na x aantal jaren? Ik hoop op een kleine kans dat ze zich vergist hebben, misschien dachten dat dit stadseigendom was (ligt op de hoek van 2 straten en dacht zelf ook altijd dat dit van het stad was).

Alle info is meer dan welkom

Alvast bedankt,

Jannes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 10 okt 2012 18:57

indien het wel degelijk een privé terrein (dus niet van het stad/gemeente) betreft is de politie niet bevoegd om uw voertuig te takelen en zijn bijgevolg alle takelkosten ten hunne lasten.

ge kunt bij het kadaster de nodige info opvragen (mogelijks tegen betaling) aangaande dat stuk grond en deze dan overmaken aan de politie.

zolang een voertuig dat niet verzekerd en/of niet gekeurd is en dit staat NIET op de openbare weg, is de politie hiervoor niet bevoegd.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 10 okt 2012 19:07

En hoe is het voertuig daar geraakt zonder inschrijving of verzekering?

Politie kan PV starten:
gezien voertuig mogelijk op verhoogde of gelijkgrondse berm stond .... wij waren er niet bij.
of
Kan beschouwd worden als een wrak
ik citeer hier een willekeurig politiereglement
""Artikel 5.2.3
Behoudens andersluidende bepalingen in de Vlarem-wetgeving is het voor particulieren verboden op om het even welke plaats in de landschappen en langs wegen, zelfs op private gronden, enig afgedankt voertuig of wrak te plaatsen of te laten staan, ongeacht de bestemming ervan, wanneer dit van op de openbare weg kan gezien worden.
Onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake stedenbouw kunnen uitzonderingen toegelaten worden mits voorafgaande schriftelijke toelating van de burgemeester op voorwaarde dat het afgedankt voertuig of wrak vlak achter een gebouw of aanhorigheid wordt opgesteld."""
Daarbij kan de eigenaar van de grond aangifte hebben gedaan van het storten op zijn grond.

Eigenaar kan trouwens ook vervolgd worden.

Reclame

jannes22
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 10 okt 2012 20:26

bedankt voor de antwoorden.

De garagist is na de controle voor verkoop het voertuig daar komen plaatsen met Z-nummerplaten.

De politie zei me dat die plaats openbaar karakter is omdat er dagelijks mensen gebruik van maken om hun wagen te parkeren. De reden dat ze hem weggesleept hebben is omdat er geen nummerplaten ophangen.

kan ik bij het kadaster ook vinden dat deze plaats privé of openbaar karakter is of zijn daar geen vaste afspraken rond? De plaats is nooit gebruikt voor iets publiek. Ik kan me dan ook alleen maar inbeelden dat de eigenaar er problemen mee zou hebben maar dat heeft hij dus al 15 jaar niet.

Na wat zoekwerk kan ik alleen maar vaststellen dat winkelsparkings en dergelijke openbaar karakter zijn maar een privé grond zou toch geen probleem mogen zijn als de eigenaar daar geen problemen mee heeft? ik had toch ook aan men overbuur kunnen vragen om hem even op zijn grond te zetten? juist hetzelfde, of niet?

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 10 okt 2012 23:08

21 NOVEMBER 1989. - Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.
(B.S. 08.12.1989)
Hoofdstuk II. Verplichte verzekering
Artikel 2

§1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.

Dus politie treft daar een voertuig zonder officiële nummerplaat. Redenen te over om tot controle over te gaan.
Men gaat er dus vanuit dat dit niet verzekerd is en takelt op basis van dit gegeven.
Na openmaken van het voertuig stelt men tevens vast dat chassisnummer evenmin samengaat met een geldige inschrijving.

Met het gekende gevolg.
openbaar karakter is net de toegankelijkheid en het gebruik ook al is de grond privé.

Bij mijn weten is de politie perfect bevoegd.

jannes22
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 11 okt 2012 01:12

oké :) bedankt voor dit duidelijk antwoord

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”