parkeren vrachtwagens bebouwde kom

Bollene
Topic Starter
Berichten: 2

parkeren vrachtwagens bebouwde kom

#1 , 06 okt 2012 01:10

Beste,
onze gemeente heeft onze straat officieel toegekend als parkeergelegenheid voor vrachtwagens -voor langere duur. De bewoners zijn hier minder gelukkig mee: belemmering van het uitzicht + zicht bij het oversteken van de straat, warmdraaiende motoren om 4u 's morgens, innemen parkeerruimte van bewoners zonder box/oprit. Onveilig: de vrachtwagens staan geparkeerd ofwel deels op het voetpad, ofwel deels op het fietspad aangezien de parkeerstroken niet voldoende breed zijn.
Wij wonen in een bebouwde kom. Er is vlakbij een carpoolparking dewelke perfect kan uitgerust worden als locatie voor vrachtwagens (voldoende capaciteit)
Ik heb het agentschap Wegen en Verkeer hierover ingelicht aangezien dit blijkbaar een gewestweg is. Hun reactie: mijn afdeling zal hiervoor de nodige signalisatie plaatsen voor 12/12/12 en dat ze geen voorstander zijn om de carpoolparking te gebruiken hiervoor aangezien deze ingedeeld is voor personenvoertuigen.

Wij zijn gestart met een petitie: de hele straat heeft hier getekend! Wij hebben fotomateriaal van de slecht geparkeerde vrachtwagens, foto's van de bezetting van de carpoolparking op piekmomenten (aantonen dat deze zo goed als leeg staat).

Wij gaan maandag naar het schepencollege om dit voor te leggen.

Wat kunnen wij nog meer doen? Wij weten nu al dat we door de burgemeester afgescheept gaan worden...

Het enige dat wij willen is een leefbare straat, geen drukke steenweg.

alvast bedankt!

Mvg,

Els

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 06 okt 2012 18:02

Politie bellen als de vrachtwagens op fietspad of op voetpad staan.
Tevens eens nakijken waar de rioleringsbuizen liggen.... gewone trottoirtegels en ouder rioleringsbuizen met een vrachtwagen die daar op parkeert gaan niet goed samen.
En als in het gemeentelijk reglement staat dat de rioleringskosten voor de huiseigenaars zijn .....
Trouwens de kapotgereden trottoirbanden en tegels wie gaat die vergoeden?
Ik dacht dat elk bedrijf voor de nodige parkeerruimte moest zorgen en niet de overheid?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 okt 2012 19:50

Hier in de rergio Leuven weet ik een straat (eigenlijk een 4 baansweg met telkens een parkeerstrook aan de kant, en tevens een gewestweg) waar wel 20 opleggers van één en dezelfde firma staan, en dit iedere avond en weekend. Die transportfirma heeft buiten een onderhoudsgarage maar parking voor een paar vrachtwagens een eigen plaatsje. De rest staat dus op straat (eigenlijk dus op kosten van de balastingsbetaler, want de weg is met onze centen aangelegd) :evil:

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 08 okt 2012 11:17

In het havengebied van Antwerpen (zijstraat Noorderlaan) zitten ook enkele transportfirma's. Ons parkeerterrein geeft uit op deze zijstraat waar de dichtsbijzijnde transportfirma zijn vrachtwagens en opleggers ook parkeren. Hierdoor zijn er al veel (bijna-)ongevallen met lichte blikschade gebeurd. Herhaaldelijk klagen van de firma en de andere firma die ons gebouw deelt heeft ook tot niets geleid. (NB: 'andere' firma = firma die zich bezig houdt met containertransport en meer dan 50% van het containertransport van de haven van Antwerpen verzorgt).

Ik kan enkel hopen voor u dat de burgemeester en schepenen denken aan hun verkiezingspropaganda, en bijgevolg gehoor geven aan de petitie...

Bollene
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 15 feb 2013 15:59

Wij zijn naar het schepencollege gegaan en hebben de petitie voorgelegd. Helaas, negatief advies gekregen via brief. De vrachtwagens mogen blijven... Kan dit zomaar?
er staat geen verkeersbord dus volgens mij kan ik de politie telkens een boete laten uitschrijven, klopt dit?

kan ik niet aanhalen dat deze woningen hierdoor eventueel in waarde dalen (locatie bepaalt de prijs)

iemand enig idee wat we nog kunnen doen?

Dank u!

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 15 feb 2013 18:35

Politie telkens in kennis stellen MET de vraag dat ze uw vraag als melding registreren.
Ook de andere bewoners dit laten doen.
Ook foto's nemen van de parkeerovertredingen.
Schade aan boorstenen. trottoirs fotograferen ....met vraag in gemeenteraad wie gaat dat betalen.....?
Bellen om 04 uur bij warmdraaien voor nachtlawaai .... storende geluiden voor kinderen.
Brief naar procureur des Konings met vraag politie te laten vaststellen enz enz.
Pers, oppositie in gemeenteraad enz enz

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”