onterechte verkeersboete ontvangen

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

onterechte verkeersboete ontvangen

#1 , 02 okt 2012 09:04

Mijn schoonvader heeft gisteren een PV in de brievenbus gekregen.
Daarin staat dat hij met zijn Audi A3 tussen Parijs en Bordeaux geflits werd aan 139km/u waar 110km/u toegelaten werd op 21/09/2012
Na enig opzoekingswerk blijkt dat op dat stuk zowel 130 als 110 gereden kan worden en dat er zelfs stukken zijn van 90km/u
Dus wat dat betreft is het Franse PV al helemaal niet duidelijk (bij ons staat de kilometerpaal erbij of het huisnummer... hier dus niet.

Nu is het zo dat mijn schoonvader dit wilt betwisten omdat de info niet klopt.
Hij rijd nooit te snel (en dat kan ik bevestigen... hij is 1 van de weinige die in een zone 30 zelfs 25 rijdt)
Maar dat is nu het probleem niet.
1, hij was niet op de plaats waar de wagen geflitst zou zijn
2, hij is niet in het bezit van een Audi A3 (Al bijna 5 jaar niet meer trouwens)
3, de nummerplaat dat geflitst werd is bij de DIV geschrapt geweest op 31/01/2008

Het probleem is nu dat hij moet bewijzen dat hij dat niet was... de politie hier heeft gezegd dat hij dat kan bewijzen via de verzekering en zijn schrapping. De wet zou naar het schijnt zeggen dat de nummerplaathouder verantwoordelijk is voor zijn nummerplaat en dat wiens plaat gecopieerd is vaak de pineut is vooral in het buitenland.
De makelaar is al enkele jaren gestopt en heeft de dossiers niet meer. En het bewijs van schrapping zat daarbij... Hoe kan mijn schoonvader die al enkele jaren op pensioen is bewijzen dat hij daar dus niet was met die nummerplaat en dat voertuig??? zonder het bewijs van schrapping?

Kan het helpen te vragen achter de foto van de overtreding om zo eventueel te kunnen zien dat de authenticiteit zegel niet te zien is op de nummerplaat? Maar wat als het een flits is die vooraan heeft geflitst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 okt 2012 10:39

Indien Franse politie PV heeft gezonden naar uw schoonvader, wil dat zeggen dat ze de identiteitsgegevens en adres hebben gekregen van de Belgische DIV.
Zijn (zogezegd geschrapte) nummerplaat staat dus nog aktief in hun bestand.
Begin daar eens te informeren naar de juisdheid van hun gegevens. Mogelijks kan dat ook via uw plaatselijke politie. Die kunnen ook die nummerplaat oipvragen.
Indien geschrapt kunnen die diensten u een attest van schrapping opmaken dat je dan naar Frankrijk kan verzenden.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#3 , 02 okt 2012 12:09

Waarom "zogezegde geschrapte" nummerplaat?
Het kleinste kind kan via de website van de DIV zelfs opzoeken of een plaat actief, tijdelijk of volledig geschrapt is. Da's dan ook het eerste wat wij hier gechecked hebben. De plaat staat bij de DIV als volledig geschrapt op 31/01/2008

We hebben ook net de info van DIV gekregen dat het onmogelijk is dat ze verkeerde gegevens gekregen hebben aangezien ze geen gegevens doorgeven van geschrapt platen die ouder zijn dan 6 maand...

Ze hebben ons aangeraden klacht neer te leggen tegen onbekende wegens vervalsing van een Belgische nummerplaat. Maar bij de politie zeggen dan weer dat er geen klacht kan worden opgemaakt als mijn schoonvader niet de rechtmatige gebruiker is van deze nummerplaat...
Weer iets Belgisch... ofwel hadden ze geen goesting om te helpen. Maar hun argument klinkt logisch.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 okt 2012 12:23

[quote="4ringsdude"]. Maar bij de politie zeggen dan weer dat er geen klacht kan worden opgemaakt als mijn schoonvader niet de rechtmatige gebruiker is van deze nummerplaat...
Maar hij is wel de ex-gebruiker van die nummerplaat en dus betrokken partij als ze onrechtmatig wordt gebruikt door iemand anders.

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 02 okt 2012 12:31

Onvolledig antwoord.
Hij was de laatste eigenaar ..... maar PV is niet in België opgemaakt maar in Frankrijk. Dus een Belgisch PV heeft niet veel zin gezien dit toch niet naar Frankrijk wordt gestuurd.
Persoonlijk zou ik starten met opsturen van de schrapping gegevens dd 31/1/08.
Is er een foto beschikbaar?

Ik zou aangifte doen van het ogenblik dat er een Belgische deurwaarder bij betrokken wordt of Belgisch parket toch de vraag tot betaling stelt. Op dat ogenblik is er ook een Belgische procedure.
Bij mijn weten werd deze werkwijze in het verleden bij politie toegepast.

Het is een Franse procedure op Frans grondgebied en daar heeft België geen bevoegdheid.

En geschrapte nplt werden in het verleden na X tijd terug gebruikt.
Heeft schoonvader nu een andere nummerplaat.
Mogelijk kan u een attest bekopen waarop de door hem gebruikte nummerplaten staan geschrapte EN de in gebruik zijnde.
Gezien geschrapt IS de nummerplaat dus ofwel terug binnen gestuurd bij DIV ofwel bestaat er reeds een PV van diefstal van ...
Dus een officieel bewijs dat hij NIET meer de titularis is.

Extra probleem... de taal... Frankrijk kent bij mijn weten niet het 'andere' taalgebruik ....
In België wordt elke taal vertaald in een van de landstalen ... door het gerecht.
Chinees, Mandarijn, Noord Mongools, Zuid Urdu allemaal goed de staat zal elke taal laten vertalen...

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#6 , 02 okt 2012 16:01

Nee ze hebben er gene foto bijgezet.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#7 , 03 okt 2012 15:16

De DIV gaat een duplicaat van de schrapping per post bezorgen maar de vrouw aan de telefoon begrijpt niet dat hij deze brief vanuit Frankrijk gekregen heeft want deze gegevens konden ze daar nooit van de DIV gekregen hebben zegt ze...

Ze ging het wel laten onderzoeken want dat zou betekenen dat er ergens een bug zit die ongekend was in het systeem.

Hopelijk is deze zever dan snel achter de rug.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 03 okt 2012 18:48

Dat van die bug zou wel eens heel goed de reden kunnen zijn.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#9 , 04 okt 2012 16:18

Er loopt blijkbaar redelijk veel fout bij de DIV.
Ik verkocht mijn wagen in april van dit jaar en vandaag krijg ik een brief waarin staat dat mijn wagen opnieuw ingeschreven werd en ik binnen de 4 maand mijn platen moet binnen brengen of opnieuw een wagen moet inschrijven.
Maar ondertussen hebben ze wel het verschil van de inschrijvingstaks al terug gestort want ik heb de nummerplaat na de verkoop persoonlijk in de bus in Brussel gestopt van de DIV. Er zit dus duidelijk ergens een groot probleem. Want waarom zouden ze het verschil terug storten terwijl ze anders het verschil uitrekenen met de nieuwe wagen. Ze betalen enkel uit als de platen terug binnen zijn. Maar in het systeem staat gewoon dat de plaat niet aan een wagen verbonden staat.
Ik ga er in ieder geval niet wakker van liggen. Ik hoop gewoon het bewijs van schrapping snel te krijgen want we zijn meer dan 4 maand later...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”