Door het rood (of niet), vreemd voorval

eeuwigestudent
Topic Starter
Berichten: 2

Door het rood (of niet), vreemd voorval

#1 , 01 okt 2012 23:14

Beste

Vandaag heb ik iets heel vreemd meegemaakt. Op het kruispunt van de twee zesvakbanen (drie rijvakken voor elke richting dus) moest ik links afslaan. Toen ik tegen het kruispunt aankwam, stond er al een auto in het linkervak om links af te slaan, ik kwam erachter staan dus. Het was rood. Dan vertrok de auto voor mij en ik volgde dus. Het kruispunt was vrij. Toen ik al op het kruispunt was zag in een auto recht op mij afkomen! Ik sloeg links af, hij reed rechtdoor. Om het een beetje duidelijk te maken: als je het kruispunt als een plustekentje voorstelt, dan reed ik van “onder” naar “links” en hij van “boven” naar “beneden”. Hij heeft mij ook gezien, dus hij remde en het kwam niet tot botsing. “Wat een zot, hij reed door het rood” dacht ik, maar dan zag ik in achteruitkijkspiegel (ik was al bijna weg van het kruispunt) dat nog een auto achter hem aankwam.

Dan begon ik zelf wel te twijfelen. Was het echt groen voor mij, of reed ik alleen door omdat auto voor mij ook plotseling doorreed? Ik kan het echt niet herinneren, het gebeurt toch zo automatisch! (ik passeer dagelijks op dit kruispunt)Ik kan anders ook moeilijk geloven dat ik zomaar doorreed zonder naar het licht te kijken, enkel omdat de auto voor mij doorreed. Het is anders ook heel vreemd van die auto, iemand die door het rood wil gaat toch niet zomaar eerst een paar minuten stilstaan te wachten!

Of is er misschien storing aan het verkeerslicht geweest? Gebeurt zoiets vaak?

Nu weet ik echt niet wat te denken! Hier lees ik dat je dan 150 euro betaalt en daarmee kous af, daar dat het nu het beleid is om alle overtredingen van het rood licht voor de rechter te brengen, en dan kan je je aan een rijverbod van meerede weken en een boete van 500 verwachten en dan nog bijdrage voor slachtofferfonds en gerechtskosten bij nog. Ik zal echt niet weten wat ik dan moet zeggen. “Ik reed omdat de auto voor mij reed, en welk licht er was weet ik niet meer”. Ja, dat komt nogal idioot over.

Maar ik heb ook gelezen dat de flitskamera’s op kruispunten pas bij de snelheden van 30 en meer in werking treden, dus wat dat betreft zit ik safe denk ik (ik heb nog geen snelheid gemaakt toen ik op kruispunt kwam, en toen ik daar was zag ik de tegenligger en vertraagde, het was bijna op voestapse snelheid dus). Maar gerust voel ik mij allerminst, vandaag slapen gaan zal moeilijk worden.

Ik ben 27 en jaar 8 jaar in het bezit van het rijbewijs en tot nu toe nog geen enkele overtreding gehad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 01 okt 2012 23:23

Waarschijnlijk is het volgende gebeurt: groen licht voor verkeer dat rechtdoor gaat, maar rood voor links af te slaan. Voertuig voor u vertrekt foutief omdat hij denkt dat groen ook voor hem geldt, of omdat hij niet goed gezien heeft dat het rood bleef voor hem, en u bent blindelings gevolgd. Ondertussen was het natuurlijk ook groen voor het verkeer van de andere kant dat rechtdoor moest.

Bij storing van de lichten springen ze automatisch over op oranje knipperlicht, dus dat zou u wel gezien hebben.

eeuwigestudent
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 01 okt 2012 23:30

Waarschijnlijk is het volgende gebeurt: groen licht voor verkeer dat rechtdoor gaat, maar rood voor links af te slaan. Voertuig voor u vertrekt foutief omdat hij denkt dat groen ook voor hem geldt, of omdat hij niet goed gezien heeft dat het rood bleef voor hem, en u bent blindelings gevolgd. Ondertussen was het natuurlijk ook groen voor het verkeer van de andere kant dat rechtdoor moest.
.
Ja, dat kan, al denk ik dat de auto's rechts van mij wel stil bleven staan, maar ik ben daar niet zeker van. Als het zo is, dan is het wel heel dom van mij, want ik passeer al vier jaar twee keer per dag daar, dus ik weet het eigenlijk al te goed. Misschien was ik onoplettend door vermoeidheid. Hoe dan ook 100% mijn schuld, ik had beter moeten opletten. En geluk dat ik geen ongeval gehad heb.

Maar aan welke boete/sanctie kan ik mij verwachten?

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 01 okt 2012 23:39

Als er al een camera staat ( en als hij werkt !?) , dan zal deze pas flitsen wanneer de ganse rijrichting op rood staat .( dus ook voor verkeer die rechtdoor gaat ) .Tenzij er al aparte camera's bestaan voor het afslaand verkeer .
Het gebeurt idd. dikwijls dat een onoplettende bestuurder linksaf slaat , uitsluitend afgaande op groen voor doorgaand verkeer .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”